اخبار داغ

گزارشی از غذاهای سنتی در آستانه عید فطر؛

"پکوره" غذای محلی مردم جنوب سیستان و بلوچستان + تصاویر

"پکوره" غذای محلی مردم جنوب سیستان و بلوچستان + تصاویر
مردم جنوب سیستان و بلوچستان هر ساله در آستانه عیدسعید فطر با پخت غذاهای محلی و سنتی به خصوص "پکوره" ضمن زینت بخشیدن به سفره های افطار، به استقبال این عید با سعادت می روند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، مردم جنوب سیستان و بلوچستان با پخت غذاهای محلی در آستانه عید فطر هر ساله به سفره های افطار و میهمانی های این عید زینت می بخشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما,

علی ای حال یکی از این غذاهای سنتی پکوره یا همان فلافل( پکوره هندی یا پاکوره مرغ) است، مصرف پکوره در ماه مبارک رمضان در سیستان و بلوچستان  آنقدر زیاد است که پخت پکوره در منازل جوابگو نیست و این غذا در مکان هایی بیرون از خانه هم پخت و عرضه می‌شود.

,

این غذای سنتی از دوعدد سیب زمینی متوسط رنده شده، دو عدد پیاز متوسط رنده شده، چهار حب سیر رنده شده، گشنیز خورد شده چهار قاشق غذا خوری، آرد نخود چهار قاشق غذا خوری، آرد سفید چهار قاشق غذا خوری، خمیر مایع یک قاشق مربا خوری، فلفل سبز تند سه عدد ریزشده، نمک و زرد چوبه به مقدارلازم تهیه می شود و این مواد را با هم مخلوط کرده و سپس کمی آب میریزیم،  بصورتی که مانند کتلت در بیاد و با قاشق، داخل ماهی تابه ریخته و در روغن داغ سرخ میکنیم و نمک خمیر  آرد را خیس میکنیم و زمانی که سفت شد، همه مواد را ریز ریز کرده و آرد پکوره اضافه میکنیم میذاریم خمیر پف کند.

,

 

,

, ,

 

,

این غذای سنتی تند است و با ترشی سرو می شود و در ساندویچی ها بجای گوجه فرنگی و خیارشور، ترشی استفاده می کنند. اصل این غذای سنتی از لبنان و هند است.

,

* پکوره دارای اهمیت غذای بسیار زیادی است

,

کارشناس تغذیه شهرستان خاش در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه پکوره دارای اهمیت غذای بسیار زیادی است، اظهار کرد: این غذای سنتی مواد مغذی بسیاری مانند، نشاسته، کربوهیدرات، پروتئین، آهن و ویتامین‌هایی مانند اسید فولیک دارد که به سوخت و ساز بدن از جمله تنظیم کلسترول و قندخون، تامین انرژی بدن و سلامت اعصاب کمک می‌کند.

, تفتان ما ,

محمدنبی خاشی با بیان اینکه این غذای سنتی تقریباً دارای 1200 کیلوکالری انرژی دارد، گفت: در صورت تقسیم کردن آن ها میان 4 نفر مقدار کالری دریافتی به 300 کیلو کالری خواهد رسید.

,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه استفاده از سبزیجات تازه مانند پیاز و گشنیز تازه و نخود در تهیه پکوره از ویژگی های این خوراکی ارزشمند است، تصریح کرد: از آنجایی که این غذا باید با نان میل شود، به ازای هر برش نان 30 گرمی(یک کف دست با پکوره) 80 کیلو کالری دیگر نیز به مقدار انرژی یادشده افزوده می شود.

,

 

,

, ,

 

,

خاشی با بیان اینکه بهتر است پکوره را  با سس میل کنید، اذعان کرد: بهتر است سس شما، سس گوجه فرنگی خانگی باشد که از نمک کمتری تهیه شده باشد و گوجه فرنگی تازه در آن به کار رفته باشد.

,

وی با بیان اینکه  ترشی نیز یکی از همراهان اصلی این غذاست، گفت: می‌توانید پکوره را با برگ‌های تازه کاهو و گوجه‌فرنگی حلقه شده نیز میل کنید.

,

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: نوشیدنی مناسب این غذا نیز می‌تواند یک لیوان شربت آب‌لیمو البته طعم‌دار شده با عرق نعناع باشد تا به هضم غذایتان کمک کندو البته چای نعناع هم گزینه مناسبی برای تندخوری های حرفه ای (مانند هندی ها) است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه