اخبار داغ

۱۸ مرکز درمان اعتیاد در سیستان فعالیت دارند

۱۸ مرکز درمان اعتیاد در سیستان فعالیت دارند
اعتیاد به عنوان یک بلای خانمانسوز این روزها گریبان بسیاری از خانواده ها را گرفته و جوانان و نوجوانان زیادی را در ورطه نابودی کشانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  اوشیدا؛ بین افزایش آمار کودک آزاری، سواستفاده های جسمی و جنسی، طلاق، سرقت، قتل و بسیاری از بزهکاری های اجتماعی با اعتیاد رابطه مستقیمی است چرا که عامل بسیاری از این تخلفات اعتیاد به مواد مخدر و مصرف مواد روانگردان می باشد.

متاسفانه در سال های اخیر سن اعتیاد به شدت در کشور کاهش یافته به طوری که به جرات می توان گفت که شمار زیادی کودک مبتلا به اعتیاد در نقاط مختلف کشور به سر می برند.

طبق گفته معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در کشور متعلق به تریاک با ۶۶.۸ درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن، گراس، علف با ۱۱.۹ درصد، کراک افغانی و هروئین ۱۰.۶ و شیشه ۸.۱ درصد می باشد‌.

آمارها حکایت از اعتیاد دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور دارد که به طور حتم با توجه به اینکه بسیاری از معتادان در کشور شناسایی نشده اند آمارهای غیر رسمی بسیار بیشتر خواهد بود.

سایه شوم اعتیاد آنچنان گسترده است که بسیاری از کسانی که امروزه در گوشه و کنار کشور در حال تکدی گری هستند را معتادان تشکیل می دهند که برای تامین هزینه مواد مخدر دست به چنین کارهایی زده اند.

با آگاهی بخشی بیشتر به جامعه و پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به شیوه صحیح می توان شاهد کاهش تعداد مبتلایان به اعتیاد بود اما متاسفانه آن قدر فضا برای گذران اوقات فراغت به شیوه مطلوب کم است که همچنان شاهد افزایش شمار معتادان هستیم

باور ها و و عقاید نادرست، فرایند درمان اعتیاد را پیچیده می کند

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل عنوان کرد: بسیاری از افراد درگیر اعتیاد یکی از نزدیکان خود هستند اما با اینکه درمان اعتیاد پیچیده است ولی این بیماری قابل درمان می باشد.

شیرین شهریاری به خبرنگار اوشیدا گفت: برخی از باور ها و و عقاید نادرست، فرایند درمان اعتیاد را پیچیده می کند بنابراین برای آنکه خانواده بتواند نقش مفیدی در برخورد با بیمار معتاد ایفا کند باید در باره روش های موثر و ایمن درمان آن اطلاعات کافی داشته باشد.

وی افزود: اعتیاد یک بیماری مزمن و عود کننده است و درمان موثر آن طولانی مدت و با اتصال به تیم درمانی و با مشارکت خانواده امکان پذیر است.

شهریاری تصریح کرد: برای درمان وابستگی به مواد افیونی مثل تریاک و مشتقات آن از داروهایی همچون متادون، بوپرنورفین یا تنتور تریاک در کشور استفاده می شود.

شهریاری خاطرنشان کرد: برای افرادی که اعتیاد شدید و یا اقدامات درمانی مکرر ناموفق داشته اند، درمان نگه دارنده طولانی مدت روش درمان انتخابی محسوب می شود.

۱۸ مرکز درمان اعتیاد در سیستان فعالیت دارند

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی زابل تعداد ١٨ مرکز درمان با متادون در بخش خصوصی و سه مرکز در بخش دولتی راه اندازی شده است (شهر زابل١٣مرکز خصوصی و دو مرکز دولتی، شهر زهک ٢مرکز خصوصی و ١ مرکز دولتی و در شهر های هیرمند، نیمروز و هامون هرکدام ١ مرکز درمان خصوصی وجود دارد).

شهریاری ابراز کرد: در سالهای اخیر شاهد گسترش مصرف مواد محرک (مت آمفتامین ها) با نام خیابانی شیشه هستیم که در واقع عدم آگاهی از عوارض شیشه و باور های غلط و کاذب در مورد آن از جمله کاهش وزن و افزایش نیروی جنسی سبب شیوع بالای آن شده است.

وی تصریح کرد: استفاده از درمان های دارویی در درمان وابستگی به مواد محرک همچون شیشه جایگاه کمتری دارد و درمان استاندارد برای آن مشاوره جامع زیر نظر یک تیم درمانگر است و درمان دارویی برای تسکین برخی نشانه ها و احساسات نا خوشایند مثل اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و توهم کاربرد دارد.

خانواده نقش موثری در درمان اعتیاد دارد

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه به نقش خانواده در درمان اعتیاد اشاره کرد و گفت: کمک و حمایت مستمر خانواده می تواند مسیر بهبودی را برای بیمار هموار سازد و در مقابل انکار یا طرد خانواده می تواند سیر بیماری را به قهقرا ببرد.

شهریاری ادامه داد: خانواده افراد معتاد، تنش ها و فشار های روانی شدیدی را متحمل می شوند به علاوه اعتیاد با انگ اجتماعی بالایی همراه است و این موضوع نیز فشار مضاعفی را به خانواده تحمیل می کند بنابراین خانواده معتادان نیز نیاز به دریافت آموزش، مشاوره و حمایت برای همراهی با معتاد خود دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه از خانواده در مقابل اعتیاد مراقبت کنیم گفت: ایجاد محیطی امن عاطفی و صمیمانه از طریق با فرزندتان صحبت کنید، احساسات فرزندتان را درک کرده و به او احترام بگذارید، گوش کردن فعال را تمرین کنید، فعالیت های مشترک و تفریحی با فرزندتان ترتیب دهید، از فعالیت های مثبت فرزندتان حمایت کنید یکی از راه های موثر در درمان اعتیاد به شمار می رود.

شهریاری در این راستا افزود: با ارتباط خوب با فرزندتان از طریق بیشتر تشویق کنید تا انتقاد، حواستان به کنجکاوی فرزندتان باشد، رفتار خوب را با واکنش های مثبت فوری پاسخ دهید، مراقب زمان های پر استرس در زندگی فرزندتان باشید و برنامه های خانوادگی مفرح و نشاط آور داشته باشید می توانید فرزندانتان را از اعتیاد دور نگه داشت.

وی تاکید کرد: قوانین روشن و صریح بگذارید و عواقب عدم رعایت قانون را تعیین کنید به طوری که انتظارات خود را پیشاپیش با فرزندتان در میان بگذارید و رعایت قانون را تشویق کنید.

شهریاری در ادامه خاطرنشان کرد: الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید؛ کوچکترها، رفتار های بزرگتر ها را دوست دارند بنابراین بچه ها مقلدان خوبی هستند، سیگار، الکل و مواد مصرف نکنید، برای تفریح یا خوش گذرانی در مهمانی از شیوه های سالم استفاده کنید، برای توجیه مصرف مواد دلیل تراشی نکنید و به یاد داشته باشید هیچ گاه برای ترک دیر نیست.

شهریاری ابراز کرد: به بچّه هایتان بیاموزید چگونه دوستان خود را انتخاب کنند یعنی مقاومت در برابر فشار جمع را به بچّه ها بیاموزید، به کم رویی و اضطراب اجتماعی در بچّه ها حساس باشید، فشار دوستان درباره ی رفتار های پر خطر را با مهارت نه گفتن پاسخ دهند.

وی در پایان بیان کرد: بر رفتارهای فرزندانتان نظارت داشته باشید به طوری که دوستان فرزندتان را بشناسید، در مهمانی های دوستانه ساعت برگشت به خانه و راه تماس با شما را مشخص کند، وقتی فرزند شما از خانه بیرون می رود شما باید بدانید کجاست؟، با چه کسی است؟ و چه می کند؟ چرا که‌وظیفه شما مراقبت از فرزندانتان است.

فاطمه بهرک

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, باور ها و و عقاید نادرست، فرایند درمان اعتیاد را پیچیده می کند, باور ها و و عقاید نادرست، فرایند درمان اعتیاد را پیچیده می کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ۱۸ مرکز درمان اعتیاد در سیستان فعالیت دارند, ۱۸ مرکز درمان اعتیاد در سیستان فعالیت دارند,
,
,
,
,
,
,
,
, خانواده نقش موثری در درمان اعتیاد دارد, خانواده نقش موثری در درمان اعتیاد دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه