اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

تنش بین تهران و ریاض به نقطه نهایی رسیده است

تنش بین تهران و ریاض به نقطه نهایی رسیده است
کارشناس مسائل سیاسی گفت: تنش بین تهران و ریاض به نقطه نهایی خود در منطقه رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سعدالله زارعی در گفتگو با صبح توس گفت: پس از روی کار آمدن «ملک سلمان» در عربستان این کشور در عرصه  سیاست داخلی و خارجی خود دستخوش تحولات جدید شد که در نهایت منجر به قدرت گرفتن پسر او « محمد بن سلمان» در عربستان و برکناری بن نایب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

وی تصریح کرد: این تحولات باعث شد سیاست خارجی عربستان رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرد. امروز سیستم سیاسی این کشور در منطقه از انزوا خارج و به عنوان عامل اصلی در  بحران های منطقه ایفای نقش می‌کند.

,

 

,

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به قدمت بیش از 80 سال عربستان در منطقه گفت: عربستان سعودی در طول 80 سال قدمت خود رژیمی محافظه کار بوده و در تحولات منطقه نقش کارکردان و پشت صحنه را ایفا می‌کرد، سعودی‌ها در مسائل منطقه‌ای مستقیما در قامت فرمانده و تعیین کننده، حاضر نمی‌شدند.

,

 

,

زارعی در ادامه ابراز داشت: این تحولات تا دوره ملک عبدالله استمرار داشت، با روی کار آمدن ملک سلمان دستگاه سیاسی سعودی به جمع بندی تازه‌ای رسید و آن هم خارج شدن از سیاست انفعالی به سیاست فعال هم در داخل و هم در خارج این کشور بود.

,

 

,

وی با اشاره به حذف محمدبن نائب در چند روز گذشته توسط سلمان، افزود: از روز اول مشخص بود تغییر در سیستم سیاسی عربستان و جایگزینی ولیعهد جدید جزء برنامه‌های اصلی شیخ سلمان بود، محمدبن نائب از زمان ملک عبدالله بعنوان ولیعهد در عربستان  مطرح بود.

,

 

,

این  کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با تنش های موجود بین تهران و ریاض، اضافه کرد: تنش بین تهران و ریاض به نقطه نهایی خود در منطقه رسیده، عربستان تا حدی که می توانسته به تنش‌های منطقه دامن زده و امروز نه تنها در منطقه، بلکه در داخل کشور خود با مشکلات و شکست هایی مواجه بوده است.

,

 

,

زارعی با اشاره به برخی احتمالات در رابطه با درگیری بین تهران وریاض، گفت: عربستان توان نظامی زیادی ندارد که بخواهد در برابر ایران پا را فراتر قرار دهد و خودنمایی کند، در حال حاضر مخالفت‌های زیادی در رابطه با  برخورد نظامی بین ایران و عربستان وجود دارد؛ چراکه این مسئله در نهایت سرنوشت عربستان سعودی را در منطقه  تعیین می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه