اخبار داغ

عید سعید فطر همگام با افق کردستان/ با گذشت زمان رسوم قدیمی رنگ می بازند

عید سعید فطر همگام با افق کردستان/ با گذشت زمان رسوم قدیمی رنگ می بازند
مسلمانان پس از یک ماه روزه و عبادت پروردگار، چشم به راه این روز بزرگ هستند و با برپایی آیین‌های خاص این روز، به اصطلاح، ماه رمضان را بدرقه می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، سور و سات میهمانی آفریننده ی الهی که برای بندگان خود راه انداخته بود به روزهای پایانی نزدیک می شود ، ماهی که هر عمل عبادی در آن بیش از هزار برابر سایر روزها فضیلت دارد ، سفره ی ضیافت الهی کم کم برچیده می شود و درک این لذت و سختی از دست رفتن این فرصت کار آسانی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


  مسلمانان پس از یک ماه روزه و عبادت پروردگار، چشم به راه این روز بزرگ هستند و با برپایی آیین‌های خاص این روز، به اصطلاح، ماه رمضان را بدرقه می‌کنند.

,
,


یکی از مهم ترین مراسمات در میان مردم کردستان که نمود عمومی و کلی دارد عید فطر است که به صورت خود جوش در اقصی نقاط استان همراه با دید و بازدید برگزار می گردد . عید فطر به عنوان یکی از اعیاد مذهبی دارای اهمیتی خاص هست زیرا که در آنها ارزش های اخلاقی چون؛ دید و بازدید، کمک به مستمندان و ... رواج دارد.

,
,


عید سعید فطر در بین مردم هر منطقه با آداب و رسوم خاص همراه و گرامی داشته می‌شود. این مناسبت مهم در بین مردم کردستان از جایگاه بالا و خاصی برخوردار و مردم این استان در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان خود را آماده بزرگداشت این عید بزرگ می‌کنند.

,
,

, ,


استقبال عید فطر با پخش خرما و شیرینی  
یکی از شهروندان سنندجی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مردم این استان پس از یک ماه روزه‌داری و خودسازی ، در این روز احساس تحول و دگرگونی خاصی در خود می‌کنند و آیین‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند که حکایت از پایبندی آنان به ارزشهای دینی دارد.

,
,
,


وی گفت: متأسفانه بسیاری از رسوم در بین مردم کردستان کمرنگ شده است زیرا در گذشته رسم بر این بود که بر اساس سنت رایج، وقتی مردم از رؤیت ماه شوال مطلع شدند، با پخش خرما و شیرینی به استقبال عید فطر می‌روند اما امروزه متأسفانه چنین رسمی باقی نمانده است .

,
,


وی در ادامه افزود: مردم در روز عید فطر در مساجد جمع شده و نذورات خود را پخش می‌کنند و با تشکیل مجامع مردمی، اقدام به فعالیت‌های منسجم نیکوکاری و اطعام ایتام و مستضعفان می‌کنند. همچنین در روزهای نزدیک به عید سعید فطر نیز با تلاش و شوق فراوان، زکات فطریه خود و افراد وابسته خانوادگی را در بین فقرا توزیع می‌کنند. مردم این استان در این روز غذاهای محلی خود را به عنوان نذری در قبرستان‌ها پخش می‌کنند. پخت غذاهای سنتی و شیرینی‌های محلی، به مناسبت نخستین سالگرد فرد متوفی خانواده و توزیع آن در بین افراد مستمند، از دیگر آداب و رسوم مردم مسلمان کردستان در روز عید سعید فطر می‌باشد.

,
,


قورمه سبزی، غذای روز جشن کردستانی ها
محمد اصلانی خاطر نشان کرد: در این روز، مردم به مساجد مى‌روند و نماز عید را ادا مى‌کنند. پس از بازگشت، خانم خانه سفره عید که اکثراً غذای این روز "قورمه سبزی" است را چیده و در آن شیرینى، شکلات، سیب و انواع میوه‌هاى فصل و نقل و نبات قرار داده مى‌شود. سپس افراد خانه به دور آن جمع شده و با خوشحالى و نشاط به خوردن میوه و شیرینى مى‌پردازند.

, ,
,
,


بعد از این کار، اهل خانه به دیدن اقوام و آشنایان مى‌روند و تا سه روز این کار ادامه مى‌یابد. در این روز اگر بین افراد کدورتى به‌وجود آمده باشد با یکدیگر آشتى مى‌‌کنند.

,
,


عید دیدنی از اقوام و همسایه ها
یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: در گذشته رسم بر این بود که نمازگزاران پس از اقامه نماز، به صورت جمعی وارد منازل یکایک ساکنان محله شده و در داخل حیاط منزل با صدای بلند، جشن رمضان را به صاحبخانه تبریک می‌گویند و صاحبخانه نیز با چای و شیرینی از آنان پذیرایی می‌کند  هر چند این آیین همچنان در برخی محلات سنندج یا سایر مناطق کردستان که بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند، اجرا می‌شود.

, ,
,
,


شعار الله اکبر ولله الحمد
یکی از سالخودگان کردستانی اظهار کرد: در گذشته مردم محلی استان کردستان در ایام ماه مبارک رمضان و شب و روز عید سعید فطر آیین خاص خود را داشتند که هرچند شاید در بسیاری موارد با آداب و رسوم دیگر شهرها شباهت داشته باشد ، اما مطالعه جداگانه آداب و رسوم این استان که به خاطر مولود ی خوانی در خاطرات همه ایرانی ها سهمی از آشنایی را به خود اختصاص داده است ، لطف دیگری دارد.

,
,
,


در غروب آخرین روز از ماه مبارک رمضان مردم روستاهای استان کردستان، کوچک وبزرگ بر روی پشت بام می رفتند وبه دنبال ماه می گشتند وبه محض رؤیت به دیگران نشان می دادند ومی گفتند: اونهاش دیدمش...

,
,


صبح روز عید فطر همه لباس نو می پوشیدند ومردها دسته جمعی با شعار الله اکبر ولله الحمد به به مسجد می روند .

,
,


پس از نماز، تبریک مردم به همدیگر وروبوسی شروع می شد و قبولی عبادات را به همدیگر مبارکباد می گفتند سپس متولیان جمع آوری فطریه با ظرف مخصوص همانجا فطریه هارا ازمردم تحویل می گرفتند.

,
,

, ,


یاد اموات در روز جشن
یاد اموات دراین روز از ویژگی خاصی برخوردار است درقدیم اقوامی که فامیل ویا آشنایشان در آن سال به رحمت خدا رفته بود به خانه آن مرحوم می رفتند و با ذکر صلوات وفاتحه باردیگر به بستگان تسلیت می گفتند.

,
,
,


عیدهای مذهبی از جمله، عید فطر در این استان با شکوه هر چه تمام تر طی مراسم های مولودی خوانی برگزار می شوند. مسیحیان و اقلیت های دینی نیز مراسم های خاص خود و جشن های دینی خود را به راحتی و آزادانه در این استان برگزار می کنند و در این مراسم ها از آداب و رسوم رایج استان نیز بهره می برند.

,
,


بازدید از خویشان و اقوام و دادن عیدی به بچه‌ها یکی مهمترین آیین‌هایی است که برخی از مومنان و مردم کردستان در این روز انجام می‌دهند. مردم کردستان همچنین در این روز به دیدار خانواده‌هایی که نزدیکان خود را از دست داده رفته و با قرائت فاتحه یاد عزیز از دست رفته را گرامی می‌دارند.

,
,

دستگیری از ایتام و کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت از دیگر آیین‌هایی است که مردم شهرها و بخشها و روستاهای این استان در این روز انجام می‌دهند.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه