واژههای زیبای این سند در واقع همچون تلهای بود که ما در بخش تفسیر تعابیر دچار مشکل میکرد؛ تعابیر متغایری که ما و یونسکو از مفاهیم داشتیم چالش اساسی این سند بود.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سند توسعهی پایدار موسوم به 2030 یکی از پرسر و صداترین معاهدات بین المللی بود که با واکنش قاطع رهبری و بررسی در شورای عالی فرهنگی ملغی اعلام گردید اما همچنان زوایایی بیشماری از این سند پنهان مانده است. بخش دوم میزگرد بررسی سند 2030 در پایگاه خبری آناج و سخنان محسن محمدزاده عضو تیم بررسی ابعاد سند توسعه پایدار یونسکو را در زیر میخوانید:
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سند توسعهی پایدار موسوم به 2030 یکی از پرسر و صداترین معاهدات بین المللی بود که با واکنش قاطع رهبری و بررسی در شورای عالی فرهنگی ملغی اعلام گردید اما همچنان زوایایی بیشماری از این سند پنهان مانده است. , بخش دوم میزگرد بررسی سند 2030 در پایگاه خبری آناج و سخنان , محسن محمدزاده عضو تیم بررسی ابعاد سند توسعه پایدار یونسکو, را در زیر میخوانید:,اهداف اصلی و فرعی بهم وابسته جدایی ناپذیر هستند، ماهیت جهانی دارند و کاربرد آنها نیز جهانی است. ضمن اینکه در تهیه آنها درجات مختلف توسعه ظرفیتها و واقعیتهای ملی کشورها مدنظر بوده است. نکته مهم این قسمت این است که بحث جدایی ناپذیری این اهداف است و باید دقت شود.
, اهداف اصلی و فرعی بهم وابسته جدایی ناپذیر هستند، ماهیت جهانی دارند و کاربرد آنها نیز جهانی است. ضمن اینکه در تهیه آنها درجات مختلف توسعه ظرفیتها و واقعیتهای ملی کشورها مدنظر بوده است. نکته مهم این قسمت این است که بحث جدایی ناپذیری این اهداف است و باید دقت شود.,تفسیر یونسکو از آموزش برابر چیست؟
, تفسیر یونسکو از آموزش برابر چیست؟, تفسیر یونسکو از آموزش برابر چیست؟, تفسیر یونسکو از آموزش برابر چیست؟,در هدف سوم گفته شده است "باید زندگی توام با سلامت و ترویج رفاه برای همه و در تمامی سنین تضمین شود". در هدف دیگری نیز نوشته است "آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادامالعمر برای همه تضمین شود" عناوین بسیار عالی است، تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه. در ظاهر عنوان خیلی عالی هست ولی خب یک قسمتش اخیرا منتشر شد که تفسیر یونسکو از تضمین آموزش برابر چیست. در این آموزش برابر اقشار آسیبپذیر خصوصا افرادی که همجنسگرا هستند نیز باید لحاظ شوند. در واقع برای آموزش برابر باید از این کلیشههای تبعیض علیه افراد آسیبپذیر رد شود.
, در هدف سوم گفته شده است "باید زندگی توام با سلامت و ترویج رفاه برای همه و در تمامی سنین تضمین شود". در هدف دیگری نیز نوشته است "آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و تر, تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه. در ظاهر عنوان خیلی عالی هست ولی خب یک قسمتش اخیرا منتشر شد که تفسیر یونسکو از تضمین آموزش برابر چیست. در این آموزش برابر اقشار آسیبپذیر خصوصا افرادی که همجنسگرا هستند نیز باید لحاظ شوند. در واقع , برای آموزش برابر باید از این کلیشههای تبعیض علیه افراد آسیبپذیر رد شود.,همان محیط و همان فضا و مسائل و امکانات در اختیار گرایشات جنسی مختلف (که در عقاید و فرهنگ ما حرمت جدی دارند) اشاره بر این است که در آموزش برابر باید این فرصت کامل ایجاد شود. اینها هم بیایند و با بقیه دانشآموزان بنشینند و با آنها اعمال خشونت نشود و آنها را بر ترک عقاید و رفتارهای خود اجبار نکنند. این بخشی از آموزش برابر است.
, همان محیط و همان فضا و مسائل و امکانات در اختیار گرایشات جنسی مختلف (که در عقاید و فرهنگ ما حرمت جدی دارند) اشاره بر این است که در آموزش برابر باید این فرصت کامل ایجاد شود. اینها هم بیایند و با بقیه دانشآموزان بنشینند و با آنها اعمال خشونت نشود و آنها را بر ترک عقاید و رفتارهای خود اجبار نکنند. این بخشی از آموزش برابر است.,, , ,
شاخص ترویج شیوههای زندگی پایدار چه خواهد بود؟
, شاخص ترویج شیوههای زندگی پایدار چه خواهد بود؟, شاخص ترویج شیوههای زندگی پایدار چه خواهد بود؟, شاخص ترویج شیوههای زندگی پایدار چه خواهد بود؟,در بند این هدف پس از تاکید بر تضمین دانش و مهارتهای لازم برای ترویج توسعه پایدار به بحث شیوههای زندگی ورود میکند. دقت کنید اینها همه به طرف اسناد پشتیبان این سند حرکت میشود و برای ارزیابی این سند و سازوکار این نظارت شاخصسازی خواهد شد. برای اینکه میتواند در سطح جهانی ارزیابی کلی شود و عملکرد کشورها ارزیابی شود تعدادی این شاخصها ارائه خواهند شد. خوب شاخص ترویج شیوههای زندگی پایدار چه خواهد بود؟ این سوال ما هست دولت باید پاسخگو باشد. حقوق بشر، تساوی جنسیتی، فرهنگ صلح و نبود خشونت شهروندی جهانی و احترام به تنوع فرهنگی و مشارکت فرهنگ و تحقق توسعه پایدار. برای این بند اگر بخواهم تعبیری عرض کنم در داخلش پنج تا برجام هست.
, دقت کنید اینها همه به طرف اسناد پشتیبان این سند حرکت میشود و برای ارزیابی این سند و سازوکار این نظارت شاخصسازی خواهد شد. برای اینکه میتواند در سطح جهانی ارزیابی کلی شود و عملکرد کشورها ارزیابی شود تعدادی این شاخصها ارائه خواهند شد. خوب شاخص ترویج شیوههای زندگی پایدار چه خواهد بود؟ این سوال ما هست دولت باید پاسخگو باشد. حقوق بشر، تساوی جنسیتی، فرهنگ صلح و نبود خشونت شهروندی جهانی و احترام به تنوع فرهنگی و مشارکت فرهنگ و تحقق توسعه پایدار. برای این بند اگر بخواهم تعبیری عرض کنم در داخلش پنج تا برجام هست.,علت اختلاف در تعابیر وجد مبناهای متفاوت در تعریف ما و سند
, علت اختلاف در تعابیر وجد مبناهای متفاوت در تعریف ما و سند, علت اختلاف در تعابیر وجد مبناهای متفاوت در تعریف ما و سند, علت اختلاف در تعابیر وجد مبناهای متفاوت در تعریف ما و سند,در بحث حقوق بشر با اینکه ما نیز به این مقوله ایمان داریم اما چون مبنای تعریف ما نسبت به حقوق بشر متفاوت است همیشه از این جهت در مظان اتهام بودهایم و دائما از این بابت روی ایران فشار هست. برای توسعه پایدار و آموزش و ترویج شیوههای زندگی پایدار، حقوق بشر، تساوی جنسیتی نیز قطعا تعاریفی که آنها ارائه خواهند داد با ما متفاوت خواهد بود. مثلا در ترویج فرهنگ صلح و نبود خشونت آنچه آنها تعبیر دارند این است که خشونت دینی مثل دفاع مقدس را باید حذف کرد.
, برای توسعه پایدار و آموزش و ترویج شیوههای زندگی پایدار، حقوق بشر، تساوی جنسیتی نیز قطعا تعاریفی که آنها ارائه خواهند داد با ما متفاوت خواهد بود. مثلا در ترویج فرهنگ صلح و نبود خشونت آنچه آنها تعبیر دارند این است که خشونت دینی مثل دفاع مقدس را باید حذف کرد.,امری که حضرت آقا در دیدار سوم خرداد به آن صریحا اشاره کردند. هرچند این بخش از سخنان رهبری از صداوسیما سانسور شد منتها تاکید ایشان بر عدم حذف مطالب مربوط به فرهنگ جهاد و شهادت از کتابهای درسی بود. ترویج خشونت و خشونت دینی در نگاه ایشان به آیه های جهاد در قرآن و فرهنگ ایثار و شهادت تعبیر میگردد.
, امری که حضرت آقا در دیدار سوم خرداد به آن صریحا اشاره کردند. هرچند این بخش از سخنان رهبری از صداوسیما سانسور شد منتها تاکید ایشان بر عدم حذف , مطالب مربوط به فرهنگ جهاد و شهادت از کتابهای درسی بود. ترویج خشونت و خشونت دینی در نگاه ایشان به آیه های جهاد در قرآن و فرهنگ ایثار و شهادت تعبیر میگردد.,بحث شهروندی جهانی، سنگینترین مبحث سند توسعه پایدار
, بحث شهروندی جهانی، سنگینترین مبحث سند توسعه پایدار, بحث شهروندی جهانی، سنگینترین مبحث سند توسعه پایدار, بحث شهروندی جهانی، سنگینترین مبحث سند توسعه پایدار,شاید بتوانم بگویم سنگینترین تعبیری که در این سند هست شهروندی جهانی است. در ابتدا باید پرسید تعریف شهروندی جهانی در سازمان ملل و یونسکو چیست و چه نسبتی با کشور ما دارد؟ احترام به تنوع فرهنگی یعنی چه؟
, شاید بتوانم بگویم سنگینترین تعبیری که در این سند هست شهروندی جهانی است. در ابتدا باید پرسید تعریف شهروندی جهانی در سازمان ملل و یونسکو چیست و چه نسبتی با کشور ما دارد؟ احترام به تنوع فرهنگی یعنی چه؟, شاید بتوانم بگویم سنگینترین تعبیری که در این سند هست شهروندی جهانی است. در ابتدا باید پرسید تعریف شهروندی جهانی در سازمان ملل و یونسکو چیست و چه نسبتی با کشور ما دارد؟ احترام به تنوع فرهنگی یعنی چه؟,در تعریف تنوع فرهنگی اینها ادیان را هم به سطح یک فرهنگ تقلیل میدهند. در واقع تنوع فرهنگی چون بهائیت، عرفانهای نوظهور و سایر گرایشات به صورت یکسان و برابر باید آزاد شود. وقتی ما زیر باز این مسئولیت رفتهایم قطعا سال آتی در ارزیابیها شاخص احترام به تنوع فرهنگی با مشکل مواجه خواهد شد. زیرا شاخص ما در آزادی بهائیت و دینهای نوظهور قطعا پایین خواهد بود. پس چرا به امضای سندی تن دادهایم که به ضرر خود ما بوده است؟
, در تعریف تنوع فرهنگی اینها ادیان را هم به سطح یک فرهنگ تقلیل میدهند. , در واقع تنوع فرهنگی چون بهائیت، عرفانهای نوظهور و سایر گرایشات به صورت یکسان و برابر باید آزاد شود. وقتی ما زیر باز این مسئولیت رفتهایم قطعا سال آتی در ارزیابیها شاخص احترام به تنوع فرهنگی با مشکل مواجه خواهد شد. زیرا شاخص ما در آزادی بهائیت و دینهای نوظهور قطعا پایین خواهد بود. پس چرا به امضای سندی تن دادهایم که به ضرر خود ما بوده است؟,جداکردن دختران و پسران در محیط آموزشی؛ خشونت علیه زنان
, جداکردن دختران و پسران در محیط آموزشی؛ خشونت علیه زنان, جداکردن دختران و پسران در محیط آموزشی؛ خشونت علیه زنان,در یکی دیگر از بندها میخوانیم "ایجاد و بروزرسانی امکانات آموزشی مناسب برای کودکان، معلولان، زنان، مردان و تامین فضاهای یادگیری موثر، فراگیر، دور از خشونت و امن برای همه" این فراگیر موثر، بدور از خشونت و امن برای هم اینجا قابل تفسیر است. اینجا بحث اختلاط جنسیتی مطرح میشود. وقتی واژهی امن آورده شده است یعنی محیط آموزشی دور از خشونت باشد. در تعریف آنها جدا کردن زنان و دختران از مردان نوعی خشونت علیه زنان است. اگر دقت کنید ظاهر خیلی زیباست ولی وقتی وارد تفسیر میشویم دعوای ما هم دعوای تفسیر خواهد بود. اینها همه چون ما در واقع تله گذاری است.
, در یکی دیگر از بندها میخوانیم "ایجاد و بروزرسانی امکانات آموزشی مناسب برای کودکان، معلولان، زنان، مردان و تامین فضاهای یادگیری موثر، فراگیر، دور از خشونت و امن برای همه" این فراگیر موثر، بدور از خشونت و امن برای هم اینجا قابل تفسیر است. اینجا بحث اختلاط جنسیتی مطرح میشود. وقتی واژهی امن آورده شده است یعنی محیط آموزشی دور از خشونت باشد. در تعریف آنها جدا کردن زنان و دختران از مردان نوعی خشونت علیه زنان است., اگر دقت کنید ظاهر خیلی زیباست ولی وقتی وارد تفسیر میشویم دعوای ما هم دعوای تفسیر خواهد بود. اینها همه چون ما در واقع تله گذاری است.,در صفحه 37 هدف اصلی پنجم دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران مطرح شده است؛ هدفی که تقریبا تمام بندهایش مسئله دار میتواند باشد. مثلا بند اولش این است "پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران در همه جا" ببینیم تعریف از تبعیض علیه زنان و دختران چست؟ خودش هم در همه اشکال که باید پایان داده شود.
, در صفحه 37 هدف اصلی پنجم دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران مطرح شده است؛ هدفی که تقریبا تمام بندهایش مسئله دار میتواند باشد., مثلا بند اولش این است "پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران در همه جا" ببینیم تعریف از تبعیض علیه زنان و دختران چست؟ خودش هم در همه اشکال که باید پایان داده شود.,, , ,
واگذاری بیچون و چرای مسئله باروری و خانواده به سازمان ملل
, واگذاری بیچون و چرای مسئله باروری و خانواده به سازمان ملل, واگذاری بیچون و چرای مسئله باروری و خانواده به سازمان ملل, واگذاری بیچون و چرای مسئله باروری و خانواده به سازمان ملل,در بخش دیگری آورده شده است "ضمانت دسترسی جهانی به بهداشت باروری و جنسی و دسترسی به حقوق باروری در راستای توافقهای انجام شده در جریان کنفرانس بین المللی جمعیت، توسعه و اعلامیه برنامه اقدام پکن" در این بند یعنی به طور کامل حوزهی باروری و خانواده را باید به سازمان ملل واگذار کنیم. امری که حضرت آقا چند سال است اشاره میکنند که ما الان لطمات پیروی از سازمان ملل را در بحث جمعیت دیدهایم.
, در بخش دیگری آورده شده است "ضمانت دسترسی جهانی به بهداشت باروری و جنسی و دسترسی به حقوق باروری در راستای توافقهای انجام شده در جریان کنفرانس بین المللی جمعیت، توسعه و اعلامیه برنامه اقدام پکن" در این بند یعنی به طور کامل حوزهی باروری و خانواده را باید به سازمان ملل واگذار کنیم. امری که حضرت آقا چند سال است اشاره میکنند , که ما الان لطمات پیروی از سازمان ملل را در بحث جمعیت دیدهایم.,"تعریف و اتخاذ سیاستهای مطمئن و مناسب و همچنین وضع قوانین قبل اجرا برای ترویج تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران در کلیه سطوح" این تساوی جنسیتی برای همه زنان و دختران در کلیه سطوح یعنی چه؟ اینهم نکته قابل بحث است.
, "تعریف و اتخاذ سیاستهای مطمئن و مناسب و همچنین وضع قوانین قبل اجرا برای ترویج تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران در کلیه سطوح" این تساوی جنسیتی برای همه زنان و دختران در کلیه سطوح یعنی چه؟ اینهم نکته قابل بحث است.,حل اقتصاد ملی در اقتصادی جهانی
, حل اقتصاد ملی در اقتصادی جهانی, حل اقتصاد ملی در اقتصادی جهانی,در صفحه 40 هدف اصلی هشتم بحث "ترویج رشد اقتصادی ماندگار فراگیر، پایدار ؛ اشتغال کامل و بهره ور و اشتغال شرافتمندانه برای همه" مطرح شده است. دو تا از هدفهای در سند 20 ـ 30 ما معطوف به اشتغال در صنعت است. در هر دو مورد باید عرض کنم که حرکت کامل به سمت حل تمامی اقتصادهای ملی در نظام اقتصاد جهانی هست. پیروی کامل از سیاستهای تجارت جهانی و شاخصههایی که دارد و اینکه تمام کشورها باید به ان سمت بروند و در آن حوزه ارزیابی شوند. نکته مهمی در ادبیات سند این است که از کشورهای در حال توسعه حمایت مالی خواهد شد منتها حمایت مالی به شرط عملیاتی کردن این سند است. در واقع وقتی بحث جذب سرمایههای خارجی میشود بخشی به این موضوع بر میگردد؛ جذب سرمایه وابسته به اجرایی کردن سند است.
, در صفحه 40 هدف اصلی هشتم بحث "ترویج رشد اقتصادی ماند, گار فراگیر، پایدار ؛ اشتغال کامل و بهره ور و اشتغال شرافتمندانه برای همه" مطرح شده است. دو تا از هدفهای در سند 20 ـ 30 ما معطوف به اشتغال در صنعت است. در هر دو مورد باید عرض کنم که حرکت کامل به سمت حل تمامی اقتصادهای ملی در نظام اقتصاد جهانی هست. پیروی کامل از سیاستهای تجارت جهانی و شاخصههایی که دارد و اینکه تمام کشورها باید به ان سمت بروند و در آن حوزه ارزیابی شوند. نکته مهمی در ادبیات سند , این است که از کشورهای در حال توسعه حمایت مالی خواهد شد منتها حمایت مالی به شرط عملیاتی کردن این سند است. در واقع وقتی بحث جذب سرمایههای خارجی میشود بخشی به این موضوع بر میگردد؛ جذب سرمایه وابسته به اجرایی کردن سند است.,هدف 10 که اهداف مسئله دار جدی است با عنوان کاهش نابرابری در درون و میان کشور هاست. در صفحه 42 یک قسمت از این قضیه با بحث اینترنت جهانی ارتباط دارد. این در کشورهای در حال توسعه که در کشور هم میبینیم گسترش سریع فناوری اینترنت و امثالهم و دسترسی به فضای مجازی که با آسیبهای آن مواجه هستیم را شامل میشود.
, هدف 10 که اهداف مسئله دار جدی است با عنوان کاهش نابرابری در درون و میان کشور هاست. در صفحه 42 یک قسمت از این قضیه با بحث اینترنت جهانی ارتباط دارد. این در کشورهای در حال توسعه که در کشور هم میبینیم گسترش سریع فناوری اینترنت و امثالهم و دسترسی به فضای مجازی که با آسیبهای آن مواجه هستیم را شامل میشود.,پیوستن به اینترنت جهانی؛ آری یا نه
, پیوستن به اینترنت جهانی؛ آری یا نه, پیوستن به اینترنت جهانی؛ آری یا نه,در صفحه 42 بند دوم از هدف 10 تاکید جدی بر بحث تحقق اینترنت جهانی دارد. نکتهای که هست توانمندسازی همه افراد و ترویج حضور فعال همه اقشار جامعه در حوزههای اقتصادی و سیاسی بدون توجه به سن، جنسیت، معلولیت، نژاد، قومیت، اصلیت، مذهب، وضعیت اقتصادی تا سال 2030 را در بر میگیرد. ما باید حضور تمامی اقشار جامعه در تمامی عرصهها فضاسازی کنیم بدون توجه به هیچ یک اینها که یکی را عرض کردم بحث مذهب است.
, در صفحه 42 بند دوم از هدف 10 تاکید جدی بر بحث تحقق اینترنت جهانی دارد. نکتهای که هست توانمندسازی همه افراد و ترویج حضور فعال همه اقشار جامعه در حوزههای اقتصادی و سیاسی بدون توجه به سن، جنسیت، معلولیت، نژاد، قومیت، اصلیت، مذهب، وضعیت اقتصادی تا سال 2030 را در بر میگیرد. ما باید حضور تمامی اقشار جامعه در تمامی عرصهها فضاسازی کنیم بدون توجه به هیچ یک اینها که یکی را عرض کردم بحث مذهب است.,بند 3 هدف 10 صفحه 43 به "تضمین ایجاد فرصتهای برابر برای همه و کاهش نابرابری در دستیابی به نتیجه از جمله از طریق از میان بردن قوانین، سیاستها و اقدامات تبعیضآمیز و ترویج قانون گذاری و سیاست گذاری و انجام اقدامات مناسب در این رابطه" اشاره دارد. معطوف به چه؟ معطوف به اینکه هیچگونه تبعیضی نخواهد بود چه مذهبی چه نژادی چه حالا ما با بقیه مشکلی نداریم چه نگاه اسلام بحث در واقع معلولیت و نژاد و قومیت و... در اینها مشکلی نداریم ولی مشخصا در بحث مذهب این قضیه بر علیه ما خواهد بود و اینها هم قطعا روی آن دست خواهند گذاشت . همین الان در بحث حقوق بشر ما در این قضیه متهم خواهیم بود.
, بند 3 هدف 10 صفحه 43 به "تضمین ایجاد فرصتهای برابر برای همه و کاهش نابرابری در دستیابی به نتیجه از جمله از طریق از میان بردن قوانین، سیاستها و اقدامات تبعیضآمیز و ترویج قانون گذاری و سیاست گذاری و انجام اقدامات مناسب در این رابطه" اشاره دارد. معطوف به چه؟ معطوف به اینکه هیچگونه تبعیضی نخواهد بود چه مذهبی چه نژادی چه حالا ما با بقیه مشکلی نداریم چه نگاه اسلام بحث در واقع معلولیت و نژاد و قومیت و... در اینها مشکلی نداریم ولی مشخصا در بحث مذهب این قضیه بر علیه ما خواهد بود و اینها هم قطعا روی آن دست خواهند گذاشت . همین الان در بحث حقوق بشر ما در این قضیه متهم خواهیم بود.,, , ,
مسابقه برای مصرفگرایی در سیستم اقتصاد جهانی
, مسابقه برای مصرفگرایی در سیستم اقتصاد جهانی, مسابقه برای مصرفگرایی در سیستم اقتصاد جهانی,هدف اصلی 12 صفحه 45 "تضمین الگوهای پایدار تولید و مصرف است"این کاملا حل درسیستم تجارت جهانی است و اینطور عرض کنم خدمتتان که مغایر با نگاه اقتصادی اسلام مسابقه برای ترویج مصرفگرایی و تولید و اشتغال کامل است در تعریف خودشان کاملا به لحاظ مبانی اقتصادی با نگاه اسلامی ما مغایر است و ما طبق مواردی که اینجا هست باید به سمت حل در سیستم تجارت جهانی برویم و دریافت کلیه کمکهای مالی و بین المللی منوط اجرای این موارد است.
, هدف اصلی 12 صفحه 45 "تضمین الگوهای پایدار تولید و مصرف است"این کاملا حل درسیستم تجارت جهانی است و اینطور عرض کنم خدمتتان که مغایر با نگاه اقتصادی اسلام مسابقه برای ترویج مصرفگرایی و تولید و اشتغال کامل است در تعریف خودشان کاملا به لحاظ مبانی اقتصادی با نگاه اسلامی ما مغایر است و ما طبق مواردی که اینجا هست باید به سمت حل در سیستم تجارت جهانی برویم و دریافت کلیه کمکهای مالی و بین المللی منوط اجرای این موارد است.,برنامه ریزی از سبک زندگی تا سیاستهای منطقهای
, برنامه ریزی از سبک زندگی تا سیاستهای منطقهای, برنامه ریزی از سبک زندگی تا سیاستهای منطقهای,هدف 16 در صفحه 50 "ترویج جوامع صلحجو و فراگیر برای توسعه پایدار برقراری امکان دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد موسسات موثر و پاسخگو و فراگیر در همه سطوح" این هدف 16 مشخصا هم زمینه سیاستهای منطقه ای ما را هدف قرار داده و در بحث خشونت و بحث تروریسم برخی نکات را میخوانم مثلا بند یک اینگونه است کاهش قابل ملاحظه همه اشکال خشونت؛ تاکید میکند به همه اشکال خشونت که عرض کردم . اینجا باید ببینیم تعریف از خشونت و اشکال آن چیست.
, هدف 16 در صفحه 50 "ترویج جوامع صلحجو و فراگیر برای توسعه پایدار برقراری امکان دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد موسسات موثر و پاسخگو و فراگیر در همه سطوح" این هدف 16 مشخصا هم زمینه سیاستهای منطقه ای ما را هدف قرار داده و در بحث خشونت و بحث تروریسم برخی نکات را میخوانم مثلا بند یک اینگونه است کاهش قابل ملاحظه همه اشکال خشونت؛ تاکید میکند به همه اشکال خشونت که عرض کردم . اینجا باید ببینیم تعریف از خشونت و اشکال آن چیست.,صفحه 51 بند 4 از هدف 16 "کاهش قابل ملاحظه جریان غیرقانونی پول و اسلحه، تقویت فعالیتها برای بازیافت و برگرداندن داراییهای به سرقت رفته و مبارزه با همه اشکال جرایم سازمان یافته" اینجا خوب مشخصا در این بحث جریان غیرقانونی پول و اسلحه و تروریسم با تعریف اینها یقه ما گیر است. چون قرار است نهاد بین المللی بر این نظارت کند مثل قضیه اف ای تی اف است. چون قرار است نهاد بینالمللی بر این نظارت کند پس ما باید دادههایمان را در اختیار قرار دهیم که نظارت کند و ببیند که آیا با فساد و رشوه خواری در همه اشکال مبارزه شده یا نه.
, صفحه 51 بند 4 از هدف 16 "کاهش قابل ملاحظه جریان غیرقانونی پول و اسلحه، تقویت فعالیتها برای بازیافت و برگرداندن داراییهای به سرقت رفته و مبارزه با همه اشکال جرایم سازمان یافته" اینجا خوب مشخصا در این بحث جریان غیرقانونی پول و اسلحه و تروریسم با تعریف اینها یقه ما گیر است. چون قرار است نهاد بین المللی بر این نظارت کند مثل قضیه اف ای تی اف است. چون قرار است نهاد بینالمللی بر این نظارت کند پس ما باید دادههایمان را در اختیار قرار دهیم که نظارت کند و ببیند که آیا با فساد و رشوه خواری در همه اشکال مبارزه شده یا نه.,حل شدن تمام جوامع در سیستم تجارت جهانی
, حل شدن تمام جوامع در سیستم تجارت جهانی, حل شدن تمام جوامع در سیستم تجارت جهانی, حل شدن تمام جوامع در سیستم تجارت جهانی,هدف 17 "ترویج ابزار اجرا و احیای همکاریهای جهانی برای تحقق توسعه پایدار" کاملا مکانیزمهای حل در سیستم تجارت جهانی است و آن کشوری که همکاری نکند عملا محروم از کلیه حمایتهاست چون ما تعهد هم دادهایم در واقع ساز و کار پیش خواهد رفت.
, هدف 17 "ترویج ابزار اجرا و احیای همکاریهای جهانی برای تحقق توسعه پایدار" کاملا مکانیزمهای حل در سیستم تجارت جهانی است و آن کشوری که همکاری نکند عملا محروم از کلیه حمایتهاست چون ما تعهد هم دادهایم در واقع ساز و کار پیش خواهد رفت.,بند 8 از هدف 17 صفحه 52 "راه اندازی کامل بانک فناوری و ساز و کار ظرفیتسازی در علم فناوری و نوآوری برای کشورهای دارای پایین ترین سطح توسعهیافتگی تا سال 2017 " اینکه حضرت آقا از طرفی تاکید میکند تا ظرفیت فرهنگی ایجاد نشده این همه توسعه اینترنت پر سرعت تا روستاها نرود، به خاطر تبعات بعدی ان است. در این حد فضای مجازی بالاخره آسیبش را متوجه هستیم؛ از طرفی دولت خیلی پر سرعت پیش میرود بالاخره اینها تعهد دادهاند که در بازه زمانی باید انجام پذیرد.
, بند 8 از هدف 17 صفحه 52 "راه اندازی کامل بانک فناوری و ساز و کار ظرفیتسازی در علم فناوری و نوآوری برای کشورهای دارای پایین ترین سطح توسعهیافتگی تا سال 2017 " اینکه حضرت آقا از طرفی تاکید میکند تا ظرفیت فرهنگی ایجاد نشده این همه توسعه اینترنت پر سرعت تا روستاها نرود، به خاطر تبعات بعدی ان است. در این حد فضای مجازی بالاخره آسیبش را متوجه هستیم؛ از طرفی دولت خیلی پر سرعت پیش میرود بالاخره اینها تعهد دادهاند که در بازه زمانی باید انجام پذیرد.,در جای دیگر نیز آوردهاند "استقرار و ترویج یک نظام تجاری چندجانبه ی جهانی قانون مدار باز و بدور از تبعیض تحت نظارت سازمان تجارت جهانی" که در واقع مجددا بر ان سازوکار نظارتی تاکید میکند.
, در جای دیگر نیز آوردهاند "استقرار و ترویج یک نظام تجاری چندجانبه ی جهانی قانون مدار باز و بدور از تبعیض تحت نظارت سازمان تجارت جهانی" که در واقع مجددا بر ان سازوکار نظارتی تاکید میکند.,متاسفانه تنها بُعد آموزش جنسی نقد شده است در حالی که سند دهها بند مشکلدار دارد
, متاسفانه تنها بُعد آموزش جنسی نقد شده است در حالی که سند دهها بند مشکلدار دارد, متاسفانه تنها بُعد آموزش جنسی نقد شده است در حالی که سند دهها بند مشکلدار دارد, متاسفانه تنها بُعد آموزش جنسی نقد شده است در حالی که سند دهها بند مشکلدار دارد,"ارتباط ثبات اقتصاد کلان ازطریق انسجام و همخوانی خط مشیها" تاکید بر این دارد که باید همخوانی و انسجام در کل کشور و خط مشیهای اقتصادی وجود داشته باشد. متاسفانه کل نقدها به سمت آموزش جنسی در آموزش پرورش رفته است. اینها همه نیازمند نقد است. با این سازوکار که منتقدها این قضیه را سخیف جلوه میدهند در حالیکه در ابعاد اقتصادی که تا بحال چند مورد من اشاره کردم در ابعاد فرهنگی و ابعاد توسعه بین المللی صنعت توسه پایدار و بحث مفاهیم کاملا قابل نقد و باید اینها نقد شوند نه صرفا تمرکز بر آموزش جنسی در آموزش پرورش!
,در بند 60 قویا بر اجرای سند تعهد گرفتهاند
, در بند 60 قویا بر اجرای سند تعهد گرفتهاند, در بند 60 قویا بر اجرای سند تعهد گرفتهاند,در ابزار های اجرا و مشارکت جهانی صفحه 54 بند 60 چنین آمده است: ما بار دیگر قویا بر تعهد خود مبنی بر اجرای کامل دستور کار حاضر تاکید میکنیم. (هر کسی میگوید ما تعهد ندادهایم بیاید و به این پاسخ دهد). ما بار دیگر بر اجرای کامل دستور کار حاضر تاکید میکنیم.
, در ابزار های اجرا و مشارکت جهانی صفحه 54 بند 60 چنین آمده است: ما بار دیگر قویا بر تعهد خود مبنی بر اجرای کامل دستور کار حاضر تاکید میکنیم. (هر کسی میگوید ما تعهد ندادهایم بیاید و به این پاسخ دهد). ما بار دیگر بر اجرای کامل دستور کار حاضر تاکید میکنیم., در ابزار های اجرا و مشارکت جهانی صفحه 54 بند 60 چنین آمده است: ما بار دیگر قویا بر تعهد خود مبنی بر اجرای کامل دستور کار حاضر تاکید میکنیم. (هر کسی میگوید ما تعهد ندادهایم بیاید و به این پاسخ دهد). ما بار دیگر بر اجرای کامل دستور کار حاضر تاکید میکنیم.,سند چه مشکلی داشت که بیسرو صدا امضا شد؟
, سند چه مشکلی داشت که بیسرو صدا امضا شد؟, سند چه مشکلی داشت که بیسرو صدا امضا شد؟, سند چه مشکلی داشت که بیسرو صدا امضا شد؟,پاراگراف 60 صفحه 55 مجدد تاکید کرده که هداف اصلی و فرعی تعیین شده در دستورکارحاضر ابزار لازم برای تحقق آرمانهای جمعی ما هستند. در بحث روش سوال ما این است که بگویید اینها با کدام روش اجرا می شوند؟ بحث حضرت آقا هم این است که چرا بی سروصدا؟ بیایید اعلام کنید ببینیم اینها چه هستند .روش اجرای اهداف که در ذیل هدف اصلی توسعه پایدار و نیز در ذیل هدف 17 یاد شده بیان شدند. این قضیه تا روشهای اجرایی آمده اینها مشخص هستند لازمه تحقق دستور کار ما هستند و در اجرای اهداف اصلی و فرعی اهمیت مشابهی دارند. ما نمیتوانیم تمایز ایجاد کنیم بگوییم این هدف فرعی اهمیت کمی دارد تاکید سند بر این قضیه است که اهمیت یکسانی دارند.
, پاراگراف 60 صفحه 55 مجدد تاکید کرده که هداف اصلی و فرعی تعیین شده در دستورکارحاضر ابزار لازم برای تحقق آرمانهای جمعی ما هستند. در بحث روش سوال ما این است که بگویید اینها با کدام روش اجرا می شوند؟ بحث حضرت آقا هم این است که چرا بی سروصدا؟ بیایید اعلام کنید ببینیم اینها چه هستند .روش اجرای اهداف که در ذیل هدف اصلی توسعه پایدار و نیز در ذیل هدف 17 یاد شده بیان شدند. این قضیه تا روشهای اجرایی آمده اینها مشخص هستند لازمه تحقق دستور کار ما هستند و در اجرای اهداف اصلی و فرعی اهمیت مشابهی دارند. ما نمیتوانیم تمایز ایجاد کنیم بگوییم این هدف فرعی اهمیت کمی دارد تاکید سند بر این قضیه است که اهمیت یکسانی دارند.,, , ,
مجددا در بند نهایی چنین آمده است: ما متعهد میشویم که طی 15 سال آینده پیگیر اجرای دستور کار حاضر باشیم. ایجاد چهارچوبی مستحکم، اختیاری، موثر، مشارکتی، شفاف و منسجم برای پیگیری و بازبینی دستور کار نقش مهمی در اجرای کار آن خواهد داشت. مجددأ اگر دقت کنید من تقریبا در پنج جا این عبارت را خواندهام که ما متعهد میشویم که این را اجرا کنیم.
, مجددا در بند نهایی چنین آمده است: ما متعهد میشویم که طی 15 سال آینده پیگیر اجرای دستور کار حاضر باشیم. ایجاد چهارچوبی مستحکم، اختیاری، موثر، مشارکتی، شفاف و منسجم برای پیگیری و بازبینی دستور کار نقش مهمی در اجرای کار آن خواهد داشت. مجددأ اگر دقت کنید من تقریبا در پنج جا این عبارت را خواندهام که ما متعهد میشویم که این را اجرا کنیم.,نتیجهگیری: نقد سند در فضای منطقی ضدیت اساسی با با بسیاری از مواضع نظام و کشور را نمایان میسازد
, نتیجهگیری: نقد سند در فضای منطقی ضدیت اساسی با با بسیاری از مواضع نظام و کشور را نمایان میسازد, نتیجهگیری: نقد سند در فضای منطقی ضدیت اساسی با با بسیاری از مواضع نظام و کشور را نمایان میسازد,لذا آنچنان که اجمالا بررسی شد بر میآید این سند اسناد پیوستی و مکملی دارد که بر طبق مبنای سازمان ملل تعریف میشود و بسیاری از این تعابیر در تضاد با اهدافو خط مشی نظام جمهوری اسلامی ایران است. در بحث سیاست منطقهای و محور مقاومت و همچنین بحث تروریسم و قطع حمایتهای مالی می بینیم که شاخصها متغیر است یا دربحث مذهب و اسلام و دین و گرایشهای کشور این سند کامل گویاست. بحث حل شدن در نظام جهانی اقتصادی این سند کاملا مغایر با اقتصاد مقاومتی است. مبنای نگارش این سند با اقتصاد مقاومتی ضدیت دارد.
,دولت بصورت جدی روی این مسئله کار میکند. آقای رییس جمهور بعد از انتخابات دو بار گفتهاند که از هر چه بگذرم از توطئهی 2030 نخواهم گذشت. اینها بالاخره تعهد دارند که انجامش دهند و به نوعی بحث این است که باید نرمش قهرمانانه دیگری در این قضیه لازم است؛ میخواهند فشار افکار عمومی را اعمال کنند و متاسفانه مدل نقد منتقدین تا بحال باعث شده که حضرت آقا در موضع اتهام قرار گیرند.
,ولی در نقد هم باید بطور مناسب نقد کنیم و رویکردها را بطور مناسب نقد کنیم. این سند را در موضع اقتصاد مقاومتی میتوانیم نقد کنیم. این سند را در موضع اقتصاد و تجارت جهانی میتوانیم نقد کنیم. این سند را میتوانیم از ابعاد مختلف نقد کنیم. همه الان به آموزش جنسی چسبیدهاند و نتیجه آن هم این خواهد بود که خروجی نقدهای ما بر علیه خودمان تمام خواهد شد و نهایتا در افکار عمومی اگر این قضیه را نتوانیم جا بیاندازیم.
,بداخلاقی دولتیها در اظهار نظر در خصوص این سند
, بداخلاقی دولتیها در اظهار نظر در خصوص این سند, بداخلاقی دولتیها در اظهار نظر در خصوص این سند,متاسفانه در جامعه نخبگان دانشگاه با چند نفر صحبت کردهام سوال همه این است که ایراد این سند چیست که آقا اینگونه دست گذاشتند؟ به ادبیات دولت هم نگاه کنید آقای رییس جمهور گفتند و آقای نوبخت هم گفتند که عدهای گزارش غلط به رهبری دادهاند. این حرف خیلی حرف مهمی است یعنی اگر ما در افکار عمومی علت ورود رهبری به این موضوع را نتوانیم تبیین کنیم عملا این موضوع نهادینه میشود که رهبری با گزارش اشتباهی وارد این موضوع شدهاند و در این سطح تذکر دادهاند. آن رهبری که با گزارش غلط به این موضوع وارد شود در موضوع هستهای و موضوعات دیگر هم وارد میشود.
,پس اظهارات و اعلام نظرهایشان ممکن است آنگونه که حساب شده باید باشد نخواهد بود. خروجی این حرف یعنی اینکه بر اساس گزارشات غلط رهبری به این موضوع ورود کرده یعنی تثبیت اینکه رهبری به سایر موضوعات هم بر اساس گزارشات غلط میتواند ورود کند. شاید هم ورود کرده است. ما اگر این سند را بطور مناسب تعبیر نکنیم افکار عمومی نهادینه خواهد شد.
,چون دولت هم دائما بر این آقای نوبخت بازهم میگفتند که یک گزارش غلطی را به رهبری میدهند و بر اساس آن هم رهبری موضع گرفت ما هم در دولت چون فرمایشات رهبری مطاع است آن چیزی را هم که نبود و در واقع یک تلقی و ابهام بود متوقف کرد. هرچند رهبری در صحبتهای اخیر این موضع را زیر سوال بردند و در پاسخ فرمودند که ادعای دولت در دادن اطلاعات اشتباه غلط است.
,لذا تنها راهکار بررسی دقیق این سند است و تعریف کلیدواژهها و پیوستهایی که مبنای این سند است.
,انتهای پیام/
انتهای پیام/
,
ارسال دیدگاه