اخبار داغ

چاقو بشاگرد قربانی وارادت بی رویه محصولات چینی

چاقو بشاگرد قربانی وارادت بی رویه محصولات چینی
چاقوی بشاگرد جایگاه ویژه ای در قالب صنایع دستی کشور دارد که این روزها قربانی وارادت بی رویه چاقوهای چینی شده و این هنر آرام آرام در خاستگاه اصلی خود در غربتی غمناک مسیر نابودی را طی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛  از دیرباز در سراسر میهن عزیز هرگاه سخن از شهرستان بشاگرد به میان آید، نقش چاقوهای بشاگرد در اذهان پدیدار می شود و در بسیاری از اقالیم دور و نزدیک چاقو های ظریف و بادوام بشاگرد با هویت آن عجین گشته و گویی شناسنامه این شهر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

چاقوسازی در شهرستان بشاگرد توانسته در قالب صنایع دستی جایگاه ویژه ای را در کشور کسب کند اما این روزها هنر چاقوسازی قربانی وارادت بی رویه چاقوهای چینی شده و این هنر آرام آرام در خاستگاه اصلی خود در غربتی غمناک مسیر نابودی را طی می کند.

,

چاقو سازی، ساخت داس و سوهان از صنایع دستی کمیاب و در معرض خطر استان هرمزگان است که با کمترین سرمایه می توان شروع به فعالیت کرد و دربازار های محلی و کشور های حاشیه خلیج فارس به عنوان سوغات طرفداران زیادی دارد.

,

 

,

 

,

چاقو سازی در بشاگرد بدون هیچ گونه وسایل برقی و در یک کارگاه کپری این هنر صنایع دستی را تاکنون صنعت خود را حفظ کرده که بی شک نبود حمایت از هر قشر و هر هنری موجب افت و عدم توسعه آن هنر و صنعت شده و روند منسوخ شدن آن را فراهم می کند و روندی که امروز صنعت ریشه دار چاقوسازی در شهرستان بشاگرد را در این مسیر قرار داده است.

,

صنایع دستی چاقو سازی به عنوان یک هنر درآمدزا مردم بشاگرد است که هنرمندان این صنعت با ارزش در میان سکوت و بی تفاوتی مسئولان مرتبط با این صنایع دستی آرام آرام در مسیر نابودی گام برمی دارند.

,

دادک پیرمرادی یکی از آهنگران شهرستان بشاگرد که در صنعت چاقو سازی فعالیت زیادی دارد اظهار کرد: از 25 سالگی از پدرم این صنعت را فرا گرفتم و اکنون بیش از 35 سال است که همچنان به آهنگری مشغول هستم.

,

وی به نحوه چگونگی ساخت چاقو سازی اشاره کرد و گفت: با توجه به نبود وسایل برقی و ساخت چاقو در شهرستان بشاگرد به این شکل است ذغال سنگ را در کوره می گذاریم و آهن را ذوب می کنیم و می سازیم .

,

 

,

پیرمرادی ادامه داد: چاقویی که در کوره گذاشتیم و ذوب کردیم دوباره خلاب و ماچه اش درست می کنیم که ساخت همه صنایع دستی آهنگری که از جمله داس و چاقو با آهن و ذغال کار می کنیم.

,

آهنگر توانمند شهرستان بشاگرد تصریح کرد: با توجه به نبود وسایل برقی اگر دولت بودجه ای در اختیار ما قرار دهد که ما وسایل برقی خریداری کنیم که با وسایل برقی صورت گیرد زودتر به اتمام می رسد.

,

چاقو ساز بشاگردی بیان کرد: آهن چاقو از فولاد ،سوهان ،بربرنگ و فنر ماشین ساخته می شود که وسایل مورد نیاز چاقو انبر، قلم، سمبه، سوهان، چکش و سایر وسایل هستند که برخی از آنها انواع و استفاده های مختلفی دارند.

,

 

,

پیرمرادی با بیان اینکه بیش از هفت نفر در صنعت چاقو سازی در شهرستان بشاگرد فعالیت می کنند ؛تصریح کرد: صنعت چاقو سازی در بشاگرد یکی از صنایع دستی مشهور و کمیاب و در حال انقراض در استان هرمزگان است که نیازمند توجه و حمایت مسئولان است.

,

وی بیان کرد: قیمت هر چاقو 80 هزار تومان است و صنعت چاقوسازی یکی از شغل های پر درآمد شهرستان بشاگرد می باشد که استقبال نکردن از مشاغل سنتی سبب شده آتش کوره های آهنگری شهرستان بشاگرد خاموش شود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه