اخبار داغ

آداب و رسوم روزهای پایانی ماه مبارک رمضان در نیر

آداب و رسوم روزهای پایانی ماه مبارک رمضان در نیر
آداب و رسوم سنتی مردم مومن شهر نیر که ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد در گذر زمان نه تنها دچار خللی نشده‌، بلکه روز به روز بر عظمت و گسترش آن افزوده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نیریمیز، آداب ماه مبارک رمضان یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم نیر است که با ریشه‌های عمیق مذهبی مورد توجه همگان قرار دارد و این رسوم از قرن‌ها پیش دارای غنای ویژه‌ای است و مردم این دیار با شور و شوق هر چه تمام آن را بجا می‌آورند‌.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیریمیز, نیریمیز, نیریمیز, آداب ماه مبارک رمضان یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم نیر است که با ریشه‌های عمیق مذهبی مورد توجه همگان قرار دارد و این رسوم از قرن‌ها پیش دارای غنای ویژه‌ای است و مردم این دیار با شور ,

 

,

برگزاری آیین های سالگرد در گذشتگان،دیدار بزرگان فامیل و پخت غذاهای محلی از جمله برنامه های روزهای پایانی ماه خداست.

,

 

,

نظافت منازل، خرید لباس نو ، تهیه شیرینی و میوه‌های تازه فصل و برنامه ریزی برای دید و بازدید در این روز از جمله مقدمات برای حلول عید سعید فطر و بزرگداشت آن در بین مردمان مومن این شهرستان است.

,

 

,

مردم شهرستان نیر پس از یک ماه روزه‌داری و خودسازی ، در این روز احساس تحول و دگرگونی خاصی در خود می‌کنند و آیین‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند که حکایت از پایبندی آنان به ارزشهای دینی دارد.

,

 

,

با اعلام روز اول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر، مردم پس از عمل مستحبی غسل و پوشیدن لباس‌های نظیف و معطر، راهی محل اقامه نماز شکوهمند این روز مبارک می‌شوند.

,

 

,

مردم با ورود به محل برگزاری نماز عید فطر ضمن روبوسی و تبریک این عید بزرگ به هم برای نماز آماده می‌شوند. رسم بر این است که قبل از اقامه نماز عید سعید فطر ، مکبر و مجری این مراسم چندین مرتبه ذکرهای وارد شده این روز را بلند می‌گوید و نمازگزاران با او تکرار می‌کنند. مهمترین این ذکرها گفتن " الله‌اکبر ، لااله الا الله ، صلوات بر محمد و آل محمد (ص) " و خواندن دعای سلامتی امام زمان (ع) است. همچنین در این محل به منظور جمع‌آوری ذکات فطره صندوق‌ها‌یی تعیین می‌شود و مردم وجوهات خویش را در آن می‌ریزند. ‌

,

 

,

عید سعید فطر در بین مردم هر منطقه با آداب و رسوم خاص همراه و گرامی داشته می‌شود. این مناسبت مهم در بین مردم نیر از جایگاه بالا و خاصی برخوردار و مردم این شهرستان در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان خود را آماده بزرگداشت این عید بزرگ می‌کنند.

,

 

,

در اکثر مناطق شهرستان نیر براساس یک سنت دینی و ارزشی ، مردم بلافاصله پس از اتمام نماز عید سعید فطر و قبل از رفتن به منازل خود بر سر قبور مطهر شهیدان رفته و با بردن خیرات از قبیل خرما ، شیرینی و گل یاد شهدا و گذشتگان خود را گرامی می‌دارند.

,

 

,

ریختن آب بر روی قبور شهدا و اموات، قرائت آیات منتخب کلام وحی و ذکر ادعیه از دیگر مواردی است که در این روز انجام می‌شود.

,

 

,

پرداخت زکات فطره و فطریه به نیازمندان جامعه طبق احکام شرعی بویژه به افراد بی‌بضاعت فامیل نیز انجام می‌شود.

,

 

,

بازدید از خویشان و اقوام و دادن عیدی به بچه‌ها یکی مهمترین آیین‌هایی است که برخی از مومنان و مردم نیر در این روز انجام می‌دهند. مردم نیر همچنین در این روز به دیدار خانواده‌هایی که نزدیکان خود را از دست داده رفته و با قرائت فاتحه یاد عزیز از دست رفته را گرامی می‌دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه