اخبار داغ

دادستان چناران؛

۶۰۰۰ باغ ویلای غیرمجاز در چناران وجود دارد/ هزینه کمپ‌های ترک اعتیاد بالا است

۶۰۰۰ باغ ویلای غیرمجاز در چناران وجود دارد/ هزینه کمپ‌های ترک اعتیاد بالا است
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد مجاز، هزینه‌ی بالایی دارند که در وسع خانواده‌ها نیست البته اگر این کمپ‌ها در راستای درمان فعالیت کنند، اقداماتشان مؤثر است و اما اگر صرف نگهداری از بیماران باشد، مشکلی حل نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران، عباسعلی نظرجانی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران در کنفرانسی مطبوعاتی که به مناسبت هفته قوه قضاییه و به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۷ تیر در محل دادگستری چناران برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ موجودی پرونده در دادسرای شهرستان چناران ۴ هزار و ۱۲۴ پرونده بوده است و کل ورودی پرونده‌ها در این سال، ۱۰ هزار و ۴۳۱ پرونده و خروجی پرونده‌ها نیز ۱۱ هزار و ۱۸۹ پرونده بوده است که درمجموع ۷۵۸ پرونده عملکرد مثبت داشته‌ایم که البته بخشی از این عملکرد، مربوط به دادگاه جدید شهرستان در بخش گلبهار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,

کاهش ورودی و افزایش خروجی پرونده های قضایی

, کاهش ورودی و افزایش خروجی پرونده های قضایی ,

وی ادامه داد: طی سه‌ماهه اول سال ۹۶ نسبت به سه‌ماهه اول ۹۵ ، تعداد ۴۶۴ پرونده کاهش وارده به سیستم قضایی داشته‌ایم که عملکرد مثبتی است و بر همین اساس طی سه‌ماهه اول ۹۶ نسبت به سه‌ماهه اول  ۹۵، تعداد ۲۷۲ پرونده افزایش خروجی داشته‌ایم.

,

چابک سازی دستگاه قضا، کیفیت خدمات را ارتقا می‌دهد

, چابک سازی دستگاه قضا، کیفیت خدمات را ارتقا می‌دهد,

 نظرجانی همچنین عنوان داشت: در چهارماهه آخر منتهی به سال ۹۵ با تلاش همکاران اجرای احکام دادگستری، ۱۷۰ پرونده از پرونده‌های قدیمی اجرای احکام مختومه اعلام شده است و الان نیز موجودی دادسرای شهرستان ۳ هزار و ۳۶۶ پرونده است که بنا داریم باهمت و تلاش همکاران، هم کاهش پرونده وارده و هم افزایش خروجی پرونده در سیستم قضایی را داشته باشیم چراکه با چابک شدن دستگاه و سیستم قضایی کیفیت کار ارتقا پیدا می‌کند.

,

دادستان چناران خاطرنشان کرد: با حضور همکاران در خارج از وقت اداری، فعال کردن اجرای احکام از طریق ضابطین قضایی که موفق به جلب محکوم فراری شدند، در ۵ ماهه آخر سال ۹۵ همکاران قضایی و اداری ما موفق شدند بیش از ۳۰۰ پرونده از موجودی پرونده‌های اجرای احکام را مختومه کنند و از آمار کسر کنند که عملکرد مثبتی بوده و از این حیث رتبه اول استان در کاهش پرونده‌های موجودی را کسب کردیم و در کل سال نیز در کاهش موجودی و کاهش پرونده‌های وارده، جزء پنج شهرستان اول استان هستیم.

,

اهم اقدامات پیشگیرانه؛ کاهش تصادفات جرحی و فوتی با رفع نقاط حادثه‌خیز، آموزش ضابطین قضایی و ...

, اهم اقدامات پیشگیرانه؛ کاهش تصادفات جرحی و فوتی با رفع نقاط حادثه‌خیز، آموزش ضابطین قضایی و ...,

وی در راستای اقدامات پیشگیرانه دادستانی چناران در جهت کاهش پرونده وارده به سیستم قضایی نیز اظهار داشت: تلاش سیستم بر این است که از ورود پرونده‌های غیر ضرور به سیستم جلوگیری کنند و در همین راستا طرح‌هایی اجرا شده است مانند طرح کاهش تصادفات جرحی و فوتی با رفع نقاط حادثه‌خیز با همکاری شهرداری و پلیس راهور و سایر نهادهای مربوطه، طرح آموزش ضابطین در حوزه حقوق شهروندی و مقابله جدی با جرائم خاص، طرح تعدیل تعقیب به‌منظور کاهش ورودی زندانیان با استفاده از تأسیسات جدید قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری.

,

وی در همین راستا گفت: طرح اطلاع‌رسانی به عموم جامعه در قالب نکات پیشگیرانه از طریق شبکه‌های اجتماعی، برگزاری جلسات آموزشی و پیشگیری در مدارس باهدف آگاه‌سازی دانش‌آموزان و اولیا و خانواده‌ها و فعال کردن شورای حفظ حقوق بیت‌المال و افزایش گشت‌های تلفیقی، که منجر به کاهش هزینه‌ها انسانی و تجهیزات می‌شود نیز در راستای پیشگیری از وقوع جرم اجرا شده است.

,

هرچه نظارت جهادکشاورزی قوی‌تر شود، تصرفات افراد سودجو کاهش می‌یابد

, هرچه نظارت جهادکشاورزی قوی‌تر شود، تصرفات افراد سودجو کاهش می‌یابد,

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران تأکید کرد: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم یکی از اولویت‌های اصلی قوه قضاییه، کاهش پرونده قضایی است؛ به هر میزان که بتوانیم از وقوع جرم و تشکیل پرونده صرفه‌جویی کنیم، هزینه بیت‌المال کاهش می‌یابد.

,

وی ادامه داد: هرچه نظارت دستگاه‌های مانند جهاد کشاورزی، موقوفات و ... قوی‌تر باشد به همان میزان تصرفات افراد سودجو کاهش می‌یابد.

,

بنگاه‌های املاک قبل از عقد قرارداد از منابع طبیعی، موقوفات و بنیاد مسکن استعلامات کنند

, بنگاه‌های املاک قبل از عقد قرارداد از منابع طبیعی، موقوفات و بنیاد مسکن استعلامات کنند,

وی ادامه داد: در حوزه ثبت و معاملات، آموزش بنگاه‌های معاملاتی و املاک و خودرو مدنظر است و با همکاری اداره صنعت معدن، جلسات مؤثری برگزار شده است. همچنین طرح حمایت از سرمایه‌گذاری و واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان که در این طرح بنابراین است که بازدیدهایی از واحدهای صنعتی و تولیدی که مشکلاتی دارند صورت گیرد و بتوانیم از طریق کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری شهرستان، موانع سر راه آن‌ها را برطرف کنیم.

,

دادستان چناران عنوان داشت: در حوزه تصرفات اراضی ملی و موقوفات و بنیاد مسکن با مصوبه‌ای که در شورای حفظ حقوق بیت‌المال صورت گرفت و مقرر شد که بنگاه‌های املاک و معاملات که اقدام به انجام معامله در این حوزه می‌کنند، قبل از نوشتن قولنامه و قرارداد، استعلامات لازم را از منابع طبیعی، موقوفات و بنیاد مسکن انجام دهند تا از جلوی تصرفات افراد سودجو و تنظیم قرارداد در این خصوص گرفته شود.

,

جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز و کاهش جرائم خاص

, جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز و کاهش جرائم خاص,

نظرجانی ادامه داد: طرح جامع جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز اعم از گرم و سرد نیز از مواردی است که در دستور کار قرار دارد و شورای تأمین هم در این قضیه همکاری می‌کند و منجر به کاهش جرائم خاص می‌شود.

,

لغو مجوز سلاح در صورت استفاده در نزاع

, لغو مجوز سلاح در صورت استفاده در نزاع,

وی در خصوص استفاده از سلاح گرم در نزاع‌های فردی و دسته‌جمعی در شهرستان نیز گفت: افرادی که در نزاع از اسلحه گرم استفاده کنند ولو اینکه پروانه و جوازهای لازم را داشته باشند، با اعلام دادسرا به مرکز اعطاکننده جواز، پروانه و جواز دارنده سلاح ابطال می‌شود که این امر در پیشگیری استفاده از سلاح گرم بسیار مؤثر است.

,

وی افزود: همچنین طرح‌های منظمی برای کشف سلاح‌های غیرمجاز از سوی پلیس اطلاعات به اجرا درمی‌آید و ماهانه آمارهای خوبی را در این زمینه گزارش می‌شود.

,

چهار مورد قتل عمد در یک سال

, چهار مورد قتل عمد در یک سال,

نظرجانی با بیان اینکه در سال گذشته چهار مورد قتل عمد در شهرستان اتفاق افتاده است، تصریح کرد: ضرورت دارد نهادهای متولی ارائه مجوز اسلحه به افراد، حساسیت بیشتری برای احراز شرایط افرادی که به سلاح نیاز دارند، داشته باشند و با توجه به موقعیت جغرافیایی و مکانی افراد، اقدام به اعطای مجوز کنند چراکه اعطای مجوز بی‌رویه سلاح به افراد می‌توانند تحریک‌کننده و خطرات جدی بالقوه زیادی داشته باشد.

,

وضعیت تغییر کاربری‌ در شهرستان نامتعارف است

, وضعیت تغییر کاربری‌ در شهرستان نامتعارف است,

وی در خصوص وضعیت ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها نیز بیان داشت: در شهرستان با شرایط متعارفی در این خصوص مواجه نیستیم و شرایط مناسب نیست.

,

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران عنوان داشت: یکی از آفات تغییر کاربری این است که ساختار زیستی اجتماعی را بر هم می‌زنند و با اصول شهرسازی سازگاری ندارد.

,

وی افزود: ازآنجاکه در این ساخت‌وسازها منابع پایدار آبی در نظر گرفته نشده است، یک اقدام نابهنجاری دیگری اتفاق می‌افتد و باوجود بحران کم‌آبی در کشور، افراد اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز داخل باغ ویلاها می‌کنند.

,

نظرجانی ادامه داد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز، زمینه گسترده‌ای برای ارتکاب برخی جرائم خاص و اخلاقی جامعه را ایجاد می‌کند و همچنین ممکن است به‌عنوان محل اختفای محکومان و مجرمین فراری قرار گیرد.

,

وجود ۶ هزار باغ ویلای غیرمجاز در شهرستان

, وجود ۶ هزار باغ ویلای غیرمجاز در شهرستان,

وی عنوان داشت: هم‌اکنون بیش از ۶ هزار باغ ویلای غیرمجاز در شهرستان داریم که متأسفانه سابقاً ساخت‌وساز در آن‌ها صورت گرفته است و یک چالش مهم در حوزه تغییر کاربری است و برخی از این‌ها با تشکیل پرونده در پروسه قضایی قرار گرفته است.

,

وی با تأکید بر اینکه باید با نظارت دستگاه‌های اجرایی و متولی از افزایش این تغییر کاربری‌ها جلوگیری کنیم، گفت: قانون پیش‌بینی کرده و اجازه لازم به سازمان‌های مربوطه اجازه داده تا متناسب با متراژ زمین، جواز احداث سازه جهت نگهداری ابزارآلات کشاورزی و بهینه‌سازی باغ را صادر کنند اما افراد به این سازمان‌ها مراجعه نمی‌کنند و غیرمجاز اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند.

,

شورای حفظ حقوق بیت‌المال فعال شده است

, شورای حفظ حقوق بیت‌المال فعال شده است,

دادستان چناران گفت: از دیگر اقداماتی که در دستور کار دستگاه قضا است، فعال کردن شورای حفظ حقوق بیت‌المال و افزایش گشت‌های تلفیقی موقوفات، شهرداری، منابع طبیعی و ... است که منجر به نظارت بیشتر می‌شود.

,

قلع‌وقمع ساخت و ساز غیرمجاز نیازی به مجوز قضایی ندارد

, قلع‌وقمع ساخت و ساز غیرمجاز نیازی به مجوز قضایی ندارد,

نظرجانی ادامه داد: تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، به ادارات متولی ازجمله جهاد کشاورزی اجازه داده است که با همکاری نیروی انتظامی نسبت به قلع‌وقمع مسائل تغییر کاربری غیرمجاز اقدام کنند و در این خصوص نیازی به مجوز قضایی نیست لذا دستگاه‌های اجرایی از این ظرفیت قانونی باید نهایت استفاده را بکنند.

,

روی سازه غیرمجاز، مجوزی صادر نمی‌شود

, روی سازه غیرمجاز، مجوزی صادر نمی‌شود,

وی افزود: اینکه روی سازه غیرمجاز، مجوزی صادر شود، غیرممکن است و شهروندان هرگز به تصور اینکه بعد از ساخت‌وساز می‌توانند دنبال کسب مجوز باشند، اتفاق نخواهد افتاد و با این ذهنیت هزینه نکنند. به‌صراحت قانون حکم قلع‌وقمع و بعضاً حکم جریمه را در پی خواهد داشت و این به‌جز زیان برای خود فرد، چیز دیگری به همراه نخواهد داشت.

,

عوامل اصلی گرایش به اعتیاد؛ افسردگی و ناامیدی به آینده

, عوامل اصلی گرایش به اعتیاد؛ افسردگی و ناامیدی به آینده,

وی بابیان اینکه اعتیاد موجب کاهش ثروت و سرمایه اجتماعی می‌شود، گفت: یکی از عواملی که جوانان گرایش به اعتیاد دارند افسردگی و ناامیدی نسبت به آینده است.

,

نظرجانی خاطرنشان کرد: با این ذهنیت که مواد مخدر مانع لاغری اندام و موجب ساخت عضله، تقویت حافظه، شادابی پوست، رفع برخی از مشکلات جنسی و ... می‌شود مواد مخدر به خانواده ایرانی راه‌یافته است. شاید اقدامات موقتی در شهرستان‌ها اثر کند اما موضوع کشوری است.

,

تا تقاضا هست، توزیع هست

, تا تقاضا هست، توزیع هست,

دادستان چناران گفت: آموزش دانش آموزان و خانواده‌های زندانیان و ... به‌صورت موقت کارساز است و به این قضیه کمک می‌کند اما تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد توزیع نیز وجود دارد.

,

دولت موظف به احداث مراکز درمانی ترک اعتیاد بود؛ اقدامی نشد

, دولت موظف به احداث مراکز درمانی ترک اعتیاد بود؛ اقدامی نشد,

نظرجانی عنوان داشت: قانون‌گذار در ماده ۱۵ و ۱۶ اصلاح مبارزه با مواد مخدر، پیش‌بینی کرده است که دولت با احداث مراکز درمانی در این خصوص اقدام کند که متأسفانه این قضیه اجرایی نشده است و صرفاً به‌صورت محدود در برخی مراکز استان‌ها مراکزی احداث‌شده که جوابگوی این حجم افرادی که به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی می‌شوند نیست.

,

هزینه کمپ‌ها در وسع خانواده‌ها نیست

, هزینه کمپ‌ها در وسع خانواده‌ها نیست,

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران در ادامه گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد مجاز هزینه‌های بالایی دارند که در وسع خانواده‌ها نیست البته اگر این کمپ‌ها در راستای درمان فعالیت کنند، اقداماتشان مؤثر است و ما اگر صرف نگهداری باشد مشکلی حل نمی‌شود.

,

کاهش آمار طلاق با مشاوره الزامی در دادگاه‌های خانواده

, کاهش آمار طلاق با مشاوره الزامی در دادگاه‌های خانواده,

نظرجانی در خصوص وضعیت طلاق در سطح شهرستان نیز عنوان داشت: به‌موجب مقرراتی که وضع‌شده است، مشاورین حقوقی در دادگاه‌های خانواده انجام‌وظیفه می‌کنند و دستگاه قضایی به دنبال تقویت این مراکز است چراکه می‌تواند نقش مؤثری را در کاهش آمار طلاق داشته باشد و زوجین را در حوزه کسب مهارت زندگی آشنا می‌کند و با فعال شدن این مراکز در سال گذشته در شهرستان با کاهش آمار طلاق مواجه بودیم.

,

وی افزود: ازدواج‌های زودرس یک آسیب جدی در جامعه است؛ عدم کسب مهارت زندگی مشترک و عدم بلوغ فکری و اجتماعی باعث می‌شود که زوجین توان حل و هضم مشکلات کوچک را به‌راحتی نداشته باشند.

,

رسانه، بازوی توانمند دستگاه قضاست

, رسانه، بازوی توانمند دستگاه قضاست,

دادستان چناران گفت: رسانه یک بازوی توانمندی است که در جهت آگاهی بخشی و آموزش شهروندان نقش مهمی ایفا می‌کند. بسیاری از مشکلات اجتماعی ما ناشی از جهل و عدم آگاهی است. رسانه در کنار سرگرمی و ... می‌تواند در این زمینه و در حوزه پیشگیری به دستگاه قضا کمک کند.

,

پنج جرم اول در شهرستان

, پنج جرم اول در شهرستان ,

دادستان عمومی و انقلاب چناران در خصوص بیشترین جرایم ارتکابی در شهرستان نیز اظهار داشت: ضرب‌وجرح، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، توهین به اشخاص عادی، سرقت تعزیری و تهدید پنج جرم اول ارتکابی در شهرستان است.

,

وی در پایان گفت: علاوه بر شرکت در راهپیمایی روز قدس، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با امام‌جمعه، بازدید از زندان چناران و مشهد، ملاقات عمومی با مردم و ... نیز از سایر برنامه‌های دادگستری شهرستان در هفته قوه قضاییه است که در حال اجرا است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه