اخبار داغ

ساحل گردی با چاشنی سرطان/ یکه تازی قلیان فروش ها در غفلت مسئولان بندرعباس

ساحل گردی با چاشنی سرطان/ یکه تازی قلیان فروش ها در غفلت مسئولان بندرعباس
این روزهای در ساحل بندرعباس به جای شور و نشاط جنوب، جوانانی به چشم می خورد که بدون توجه به هشدارهای بهداشتی و هیچ محدودیت در حال استعمال قلیان هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛شاید در ابتدای افتتاح خط ساحلی و پارک های مجاور در خط ساحلی بندرعباس کمتر کسی فکر می کرد این خط ساحلی روز به روز دستخوش تغییزات و حضور پررونق و قارچ گونه فروشندگان  قلیان ها شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

 اگر این روزها از کنار خط ساحلی عبور کرده باشید شاهد تعداد زیادی از فروشندگان قلیانهای میوه ایی در نوار ساحلی خواهید بود و این درحالی ایست که اغلب فروشنده ها و یا استفاده کنند های قلیان را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند.

,

استفاده از طعم های مختلف در این قلیانهاموجب استفاده بیش از حد از این ماده خطرناک و سرطان زا در بین جوانان شده تا بخاطر گذراندن اوقات فراغت و یا دوره هم نشینی خانوادگی از آن استفاده می کنند.

,

تنوع استفاده از تنباکوهای طعم دار نیز تاثیر زیادی در استفاده از این مواد در بین جوانان داشته به طوری که در سال‌های اخیر گوشمان پر از نام‌هایی همچون لیمو یخ، سیب یخ، هندوانه نعناع، پرتقال یخ،بلومیکس،ماراکویا،هلو نعناع، دوسیب،بلومیس،گواوا،میوه های استوایی، تمشک آبی، پرتفال خامه ،چرتقال نعنا، هلو پرتقال، پرتقال خونی، بلوبری، چای زعفرانی، دوسیب نعنا، شیر نارگیل، شیرقهوه، بخارآبی، آدامس، آدامس دارچین، شلیل، دارچین، سیب یخ، شراب، ردبول و ... است.

,

مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر  ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

,

بنا به آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، مصرف روزانه قلیان تا سال 86 روند کاهشی یا ثابت داشت، اما از سال 88 مصرف روزانه آن زیاد شده است.

,

نحوه استفاده از قلیانها در تاثیر دود این مواد در بدن نیز قابل توجه است به این صورت که میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می ‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود، 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

,

تحقیقات همچنین نشان داده است که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان، مونوکسید کربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا می‌رود و براساس همین تحقیقات نمی‌توان فرقی میان تنباکو‌های میو‌‌ه‌ای مختلف مشاهده کرد.

,

از طرفی نیز استفاده از قلیانها در چای خانها و برخی کافی شاپ ها نیز به چشم می خورد که نیازمند توجه بیشتر مسئولین مربوط می باشد.

,

امیدواریم با اقدامات لازم از سوی سازمانهای مربوط مخصوصا در هفته مبارزه با مواد مخدر روز به روز روند کاهش این حجم از فروش قلیانها را در سطح شهر بندرعباس  و مخصوصا پارک ها و اماکن عمومی شهر باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه