اخبار داغ

رئیس شورای قضایی لرستان:

مجازات های جایگزین حبس در رده سنی اطفال و نوجوانان استفاده شود

مجازات های جایگزین حبس در رده سنی اطفال و نوجوانان استفاده شود
رییس شورای قضایی استان لرستان گفت: در رده سنی اطفال و نوجوانان از مجازات های جایگزین حبس در برخی جرایم استفاده شود و این مهم نیازمند مطالعه پژوهشی و کار کارشناسی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک، جعفر بدری؛رییس کل دادگستری لرستان در بازدید از زندان مرکزی خرم آباد و بند اطفال به مناسبت بزرگداشت هفته قوّه قضائیه با بیان این که زندانی نوعی مددجو است که بایستی با فراغت کامل به بررسی مشکلات زندگی وی پرداخت،گفت: در محاکم قضایی به دلیل حجم بالای پرونده ها و ارباب رجوع فرصت این مهم نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

وی با تأکید بر این که زندان یک محیط آموزشی و پرورشی است،گفت: برخی ها هم فکر می کنند جامعه زندانیان تنها مختص به افراد شرور ویا سابقه دار است لیکن شاید نیمی از جمعیت زندانیان اینگونه افراد باشد و نیمی دیگر را مددجویانی هستند که به دلایل اقتصادی، خانوادگی، بدهی و اختلافات خانوادگی در زندان به سر می برند. 

,

 

,

رییس شورای قضایی استان بااشاره به این که مجازات زندان تأثیر چندانی در بازدارندگی فرد ندارد و استفاده از ابراز و روشهای پیشگیری از وقوع جرم و ترویج فعالیتهای فرهنگی بهترین راه حل کاهش جرایم است،گفت: محیط اجتماع بایستی به نحوی سازنده و فرهنگی شود که آحاد مردم حتی فکر وقوع جرم را در سر خود نپرورانند لیکن بهتر است در مقوله بازدارندگی جرم در رده سنی اطفال و نوجوانان به خاطر حساسیت های این دورانها از مجازات های جایگزین حبس در برخی جرایم استفاده شود و این مهم نیازمند مطالعه پژوهشی و کار کارشناسی است.

,

 

,

بدری سپس با اشاره به وضعیت رو به بهبود زندانهای کشور بیان داشت: زندان مکانی برای بازدارندگی و سازندگی و متنبه شدن است، بنابراین توجه ویژه به وضعیت فیزیکی و اهمیت به فعالیتهای فکری و فرهنگی می تواند در امر بازدارندگی از جرایم موثر باشد، برطرف نمودن موانع ملاقات مددجویان با خانواده هایشان و همچنین اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط قطعاً می تواند امید به آینده ای روشن را برای مددجویان در برداشته باشد.

,

 

,

رییس شورای قضایی استان تاکید کرد: اهمیت به مقوله حرفه آموزی و اشتغال با اهدای تسهیلات کم بهره از سوی دولت می تواند زمینه ارتکاب جرایم را به طور چشم گیری کاهش دهد با علم اینکه علت اصلی ارتکاب بسیاری از جرایم مسایل اقتصادی و معیشتی بوده است، در این خصوص باید برنامه مدون و هدمند از طرف دولت برای کسانی که از زندان آزاد می شوند تدوین و به اجرا گذاشته شود.

,

 

,

رییس کل دادگستری لرستان سپس افزود: در روند اصلاح وبازپروری زندانیان بایستی عملکردها مبتنی بر انسان محوری باشد زیرا زندانی پیش از آنکه زندانی باشد یک انسان است و همانگونه که دوست داریم با ما برخورد شود باید برای زندانی حقوقی را قایل بود، با زور و تحکم نمی توان انتظار اصلاح رفتار و منش اخلاقی را داشت، اصلاح رفتار یک فرآیند فرهنگی است.

,

 

,

رییس کل دادگستری استان سپس تشریح کرد: منشأ اکثر جرایم اقتصادی است و مشکلات معیشتی که خانواده ها با آن روبرو هستند موجب گردیده است تا افراد در مرحله اولیه ارتکاب جرم قرار گیرند، دولت در این خصوص مسئول اصلی در جهت رفاه اجتماعی در عرصه های اشتغال زایی، بسط و گسترش خدمات رفاهی و ورزشی، ترویج بسته های حمایتی از خانوارهای در معرض آسیب و آموزش همگانی می باشد.  

,

 

,

 این مقام ارشد قضایی استان تاکید کرد: همه دستگاههای دولتی و ارگانهای دینی و فرهنگی، تبلیغاتی و آموزشی و بخصوص رسانه های ارتباط جمعی بایستی به عنوان وظیفه ذاتی خود در جهت سالم سازی جامعه اقدام نمایند، هرگاه بتوانیم پایه های فرهنگ دینی و اعتقادی را در درون خانواده ها مستحکم نماییم و مردم را به سمت اعتقادات سازنده دینی رهنمون نماییم شاهد این همه جرم در سطح جامعه نخواهیم شد.

,

 

,

رییس کل دادگستری لرستان در پایان خاطر نشان کرد: بکارگیری روحانیون توانمند در محیط زندان ، اثرات مطلوبتری را دربرخواهد داشت و تسلط فضای معنوی در زندانها باعث می شود یک زندانی بعد از خروج از زندان دنبال جرم نرود ومسیر جدید زندگی خود را مبتنی بر درستکاری قرار دهد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه