اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه :

زکات فطریه برای هر نفر در استان ۵ هزار تومان اعلام شد

زکات فطریه برای هر نفر در استان ۵ هزار تومان اعلام شد
استاد حوزه و دانشگاه گفت: فطریه امسال در استان ۵ هزارتومان اعلام شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد باقر اسدی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد : پس از پایان یافتن ماه مبارک رمضان؛ یعنى در شب عید فطر افرادى که داراى شرایط باشند، باید زکاتى بپردازند که مقدار و موارد مصرف آن خواهد آمد این زکات به نام زکات فطره خوانده مى شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، , , خاورستان، , خاورستان، ,

 

,

وی افزود :  افرادى که در شب عید فطر بالغ و عاقل باشد، بنده کسى نباشد و فقیر نباشد، زکات فطره بر آن‌ها واجب است، چنین فردى باید زکات خود و کسانى که در مغرب شب عید فطر نان خور او هستند را بپردازد.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه فطریه را به نرخ گندم که قیمت آن 5000 هزارتومان است اعلام کرد و گفت :  جنس زکات فطره شامل گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها است.

, .,

 

,

حجت الاسلام اسدی بیان کرد : اگرخواسته باشند  فطریه را به قیمت برنج حساب کنند آیت الله مکارم شیرازی ، برنج ایرانی را 30 هزار تومان و برنج خارجی را 15 هزارتومان اعلام کردند.

,

 

,

وی اذعان کرد : فدیه  شامل  خانم هایی که بچه شیر می دهند یا حامله هستند و روزه برای بچه ضرر دارد یا کسانی که مریض هستند طول سال را،  از این ماه رمضان تا ماه رمضان بعد مریض هستند و پیرمرد و پیرزنی که روزه گرفتن برایشان سخت می باشد و نمی توانند روزه بگیرند باید فدیه بپردازند.

,

  

,

استاد حوزه و دانشگاه با ضمن اشاره به وظیفه ی افرادی که باید  فدیه بپردازند گفت :  این افراد باید برای هر روزی طبق فتوای مشهور، غیر از آیت الله شبیری زنجانی که 900 گرم می گویند بقیه ی مراجع 750 گرم طعام از جمله گندم ، آرد گندم ، برنج و ماکارانی است.

,

حجت الاسلام اسدی اضافه کرد : البته در مورد ماکارانی، باید یک مقداری اضافه تر بدهند که یقین کنند آن مواد زائدی که غیر از آب د رآن است به اندازه ی 750 گرم آرد داده شده است.

,

 

,

وی با بیان این که اگر افردی خواسته باشند پولی را به جایی مثل کمیته امداد یا دفاتر مراجع بدهند یا جاهایی که می توانند طعام به دست فقیربدهند گفت :  در این صورت 1500 تومان تعیین کرده اند اما 1500 تومانی که تعیین شده بر مبنای قیمت نان آن هم نان دولتی حساب شده نه نانی که  به قیمت آزاد است.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: فدیه و کفاره به نرخ آرد یا گندم حدود 1500 تومان اعلام شده  و کفاره ی عمد اگر به گردن کسی باشد باید ضرب در 60 شود  در نهایت 90 هزار تومان می باشد

,

 

,

حجت الاسلام اسدی ضمن تأکید بر این که فدیه ، کفاره ی تاخیر وهم چنین کفاره ی عمد باید طعام آن دست فقیر برسد و فطره را که در روز عید باید بدهند پول آن را نیز می توانند بدهند.

,

 

,

وی یاد آور شد :  کفاره ی عمد که مخیر بین این که 60 روز متوالی بگیرد یا 60 مسکین را اطعام کند ، این اطعامش را به دو صورت می تواند انجام دهد یکی این که  60 فقیر را سیر بکند یا این که به هر کدام یک مد طعام بدهد ولی عدد 60 حتما باید رعایت شود.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد : افرادی که اگرمی خواهند به کسی پول بدهند که طعام تهیه کنند باید مطمئن باشند که حتما این کاررا می کند.

,

 

,

حجت الاسلام اسدی تأکید کرد : پول فدیه ، کفاره ی تأخیر و کفاره ی عمد را همین طوری نمی شود به فقیر داد مگر فقیری باشد که یقین داشته باشند به وکالت از آنها طعام را تهیه می کند و بعد بابت  کفاره و یا فدیه برمی دارد استفاده می کند اما در کفاره ی عمد هم باید 60 نفر حتما مراعات شود.

,

 

,

وی افزود : وقت وجوب زکات فطره شب عید فطر و زمان پرداخت زکات فطره از شب عید تا ظهر روز عید فطر و بهتر آن است که در روز عید بدهد و اگر نماز عید مى‌خواند بنابر احتیاط واجب قبل از نمازعید بپردازد، مصرف زکات فطره همان مصرف زکات مال است، گر چه احتیاط مستحب آن است که فقط به فقراى مؤمن و به مساکین بدهد.

, .,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه