اخبار داغ

رئیس اداره زکات کمیته امداد استان سمنان:

رفع نیاز مستمندان اولویت اصلی مصرف زکات است/ جمع آوری بیش از ۴۲۰ میلیون تومان زکات فطریه در سال ۹۵

رفع نیاز مستمندان اولویت اصلی مصرف زکات است/ جمع آوری بیش از ۴۲۰ میلیون تومان زکات فطریه در سال ۹۵
رئیس اداره امور اجرایی زکات استان سمنان با بیان اینکه رفع نیاز مستمندان اولویت اصلی مصرف زکات است گفت: در سال گذشته بیش از 420 میلیون تومان زکات فطریه عام و سادات در استان سمنان جمع آوری شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آستانه عید سعید فطر و با توجه به اهمیت موضوع زکات در حوزه مسائل اسلامی، اسماعیل رنگریز رئیس اداره امور اجرایی زکات استان سمنان با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت در گفتگو با خبرنگار مرآت به سوالاتی پیرامون این فریضه الهی پاسخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرآت,

رنگریز با بیان اینکه زکات امر واجبی است که 32 بار در قرآن کریم ذکر شده است گفت: نحوه اخذ زکات در نامه 25 حضرت امیرالمومنین (ع) با جزئیات ذکر شده و همچنین در آیه 103 سوره مبارکه توبه به این موضوع پرداخته شده است.

,

وی افزود: مصارف زکات نیز در آیه 60 سوره مبارکه توبه تشریح شده است و قانون زکات هم در سال 1390 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است که طبق آن تولیت امر زکات تحت یک شورا به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار شده است.

,

رئیس اداره زکات کمیته امداد استان هدف از جمع آوری زکات را رفع نیاز مستمندان و عمران و آبادانی ناطق محروم دانست و گفت: محل مصرف زکات نیز همان محلی است که زکات در آنجا جمع آوری شده است.

,

متن کامل این گفتگو را در ادامه می خوانید:

,

مرآت- لطفا در خصوص فرآیند اجرایی جمع آوری و مصرف زکات را توضیح دهید.

, مرآت- لطفا در خصوص فرآیند اجرایی جمع آوری و مصرف زکات را توضیح دهید.,

رنگریز- در قانون زکات که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است این چنین آمده است:

,

به منظور تشویق مردم به ادای زکات و سازماندهی امور مربوط در صورت اذن ولی فقیه و اعطای اختیارات در چارچوب این قانون، شورای مرکزی زکات با عضویت اشخاص زیر تشکیل می گردد:

,

الف- نماینده ولی فقیه در شورا به عنوان رئیس شورا

,

ب- رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان قائم مقام و دبیر شورا

,

و سایر اعضای شورای زکات در کلان کشوری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، وزرای جهاد کشاورزی، کشور، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و یک نماینده نیز از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتخاب مجلس به عنوان ناظر شورا

,

در استانها نیز همین ترکیب به صورت متناظر فعالیت می کنند که مدیرکل بهزیستی و رئیس شورای اسلامی استان به آن اضافه می شوند و دبیرخانه شورای زکات استان نیز در اداره کل کمیته امداد مستقر است.

,

اما در خصوص وظایف شورای زکات باید عرض کنم که این شورا 12 وظیفه دارد که شامل مواردی نظیر برنامه ریزی برای اجرایی کردن مصوبات کشوری، فرهنگ سازی و بسیج امکانات برای تبلیغات، تشویق گروههای هدف، تعامل با عوامل موثر و رسانه ها و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی می شود.
توجه کنید که گروههای هدف شامل عاملین جمع آوری، معتمدین و موثرین، مودیان و مبلغین امر زکات می شود.  در جهت تقدیر از این عزیزان نیز در هر سال حداقل 4 همایش برگزار می کنیم تا به فرهنگسازی موضوع زکات کمک کنیم.

,
,

نکته دیگری که باید عرض کنم این است که مبلغین امر زکات به صورت مداوم بر روی اقلامی که زکات به آن تعلق می گیرد کار می کنند و به گونه ای نیست که صرفا در مقاطع خاص به این موضوع بپردازیم.

,

توجه داشته باشید که متاسفانه وضعیت اقتصادی جامعه در شرایطی قرار دارد که نیازمند مشارکت تمام دستگاهها و بویژه رسانه ها در امر زکات هستیم تا بتوانیم بخشی از نیاز مددجویان را تامین کنیم. زکات برای خود مردم و نیازمندان هزینه می شود و جدای از تاکیدات دینی که برای آن صورت گرفته است می تواند به رفع بخشی از مشکلات جامعه کمک کند لذا توجه بیشتری را می طلبد.

,

یکی دیگر از موضوعاتی که برای جمع آوری بهتر زکات در شورای زکات استان مطرح و پیگیری شد ایجاد بانک اطلاعاتی کشاورزان و دامداران بود که خوشبختانه با همکاری خوب سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است.

,

, ,

مرآت- لطفا ضمن تشریح فرآیند جمع آوری زکات، در خصوص شناسایی افرادی که واجد شرایط پرداخت زکات هستند توضیح دهید.

, مرآت- لطفا ضمن تشریح فرآیند جمع آوری زکات، در خصوص شناسایی افرادی که واجد شرایط پرداخت زکات هستند توضیح دهید.,

رنگریز- در ساختار سازمانی دبیرخانه شورای زکات استان اداره ای با عنوان اداره امور اجرایی زکات وجود دارد و در ادارات کمیته امداد شهرستانهای استان نیز مسئول جمع آوری زکات که روحانیون هستند مسئولیت جمع آوری زکات را برعهده دارند لذا در حال حاضر 8 مسئول در شهرستانهای استان فعالیت می کنند.
این افراد به روستاها و کشاورزان و دامداران مراجعه می کنند و اطلاعات لازم را از معتمدین محلی کسب می کنند. توجه کنید که اعضای شورای زکات استان و شهرستانها وظایفی دارند که به عنوان مثال سازمان جهاد کشاورزی موظف به ارائه اطلاعات لازم در این خصوص شده است که در کنار آنها مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه نیز حضور دارند.

,
,

مرآت- موارد زکات واجب را اشاره بفرمایید.

, مرآت- موارد زکات واجب را اشاره بفرمایید.,

رنگریز- گندم، جو، خرما، کشمش، گوسفند، شتر، طلا و نقره مواردی هستند که بر اساس شرایط فقهی متناسب به آنها زکات تعلق می گیرد. البته توجه کنید اینکه زکات بر افراد واجب شود شرایط شرعی دارد که در هر مورد با دیگر موارد متفاوت است و فتاوای خاصی دارد.
آنچه که در این موضوع باید جا بیافتد آن است که فصل الخطاب در موضوع جمع آوری و هزینه کرد زکات صرفا ولی فقیه است که این موضوع به صراحت در قانون نیز آمده است.

,
,

مرآت- علت عضویت اداره کل امور اقتصادی و دارایی در شورای زکات استان چیست؟

, مرآت- علت عضویت اداره کل امور اقتصادی و دارایی در شورای زکات استان چیست؟,

رنگریز- در این خصوص باید عرض کنم افراد وقتی زکات پرداخت می کنند رسید مربوطه را از کمیته امداد دریافت می کنند و طبق قانون می توانند با ارائه آن به اداره مالیاتی از معافیت مالیاتی بهره مند شوند اما متاسفانه روند اجرای این قانون مطلوب نیست و یکی از دلایل عضویت این اداره کل در شورای زکات نیز همین است. از سوی دیگر در ارائه اطلاعات لامز نیز می توان از ظرفیت های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استفاده کرد.

,

, ,

مرآت- میزان جمع آوری و نحوه مصرف زکات در استان سمنان را بیان بفرمایید.

, مرآت- میزان جمع آوری و نحوه مصرف زکات در استان سمنان را بیان بفرمایید.,

رنگریز- در سال 1395 در مجموع زکاتهای واجب و مستحب بیش از 29 میلیارد و 821 میلیون ریال جمع آوری شد که بخشی از آن مربوط به احداث پروژه های عمرانی به نیت زکات می شود که در بخش مربوط به سهم فقرا شاهد رشد 24 درصدی بوده ایم.

,

در خصوص زکات فطریه عام و سادات نیز بیش از 420 میلیون تومان در سال گذشته در نقاط مختلف استان جمع آوری شد.

,

از طرفی دیگر نوعی زکات به نام زکات مستقیم خیرین یا زکات انتظامی به صورت مستحب وجود دارد که این عدد نیز در سال گذشته بیش از 5 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. نکته ای که در این خصوص وجود دارد آن است که این مبالغ بدون وساطت کمیته امداد پرداخت شده است و کمیته امداد صرفا لیست پرداختها را بررسی می کند.
جمع کل زکات استان در سال گذشته نیز حدود 8 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده است که شامل تمام موارد فوق است. خوشبختانه استان سمنان در سال 95 در جمع آوری زکات در جایگاه سوم کشور قرار گرفت.

,
,

اما در خصوص نحوه مصرف زکات در استان نیز باید عرض کنم که مدتی قبل دبیرخانه زکات هر استان باتوجه به اشراف بیشتر کمیته امداد به مستمندان جامعه از استانداری ها به ادارات کل کمیته امداد استانها منتقل شد.

,

قرآن کریم در خصوص موارد مصرف زکات نیز از مساکین، فقرا، آزادی زندانیان و وابن السبیل یاد کرده است که به طور دقیق در نحوه مصرف زکات مدنظر قرار گرفته می شوند. در حال حاضر مواردی که در فقر شدید قرار دارند و بعد از آنها افرادی که مشکلات تامین معیشت اولیه خود را دارند در اولویت مصرف زکات هستند و پس از آن درمان بیماران سرطانی، تامین جهیزیه و مسکن فقرا در اولویت قرار دارد.

,

بنابراین توزیع درآمدهای حاصل از جمع آوری زکات بر اساس اولویت های مذکور است.

,

مرآت- از اینکه پاسخگوی سوالات ما بودید ممنونم.

, مرآت- از اینکه پاسخگوی سوالات ما بودید ممنونم.,

رنگریز- من نیز از شما و سایر عزیزانی که در رسانه مرآت برای انعکاس مطلوب موضوعات مختلف تلاش می کنند صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم موفق باشید.

,

مسعود تبریزی

,

محمد نجم

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه