اخبار داغ

با تعطیلی تنها کارخانه تولید فولاد شمال شرق کشور

۱۰۳ کارگر مینودشتی بیکار شدند

۱۰۳ کارگر مینودشتی بیکار شدند
کارخانه نورد فولاد گلستان تنها تولیدکننده فولاد در شمال کشور در حالی تعطیل شد و ۱۰۳ کارگر آن بیکار شدند که مسئولان گلستانی اظهارات ضد و نقیضی در خصوص دلایل تعطیلی آن بیان می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مهر، ۷۰ درصد اقتصاد استان گلستان به کشاورزی وابسته و رونق اقتصادی این استان خیلی بر محور صنعت نمی چرخد اما نقش صنعت در رفع معضل بیکاری استان قابل چشم پوشی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در حالی که کمتر از دو ماه از حادثه انتشار گاز و انفجار در معدن زمستان یورت در شرق استان و تعطیلی آن و بیکار شدن ۲۵۰ کارگر این معدن می گذرد؛ تعطیلی کارخانه نورد مینودشت بر تعداد بیکاران شرق استان افزود.

,

کارخانه نورد فولاد گلستان در پنج کیلومتری جاده مینودشت- گنبدکاووس در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ به بهره برداری رسید تا بتواند هم رتبه صنعتی استان گلستان را ارتقاء داده و هم کمکی به اقتصاد و اشتغال استان کرده باشد.

,

کارخانه های فولاد معمولا هر ساله تعطیلات دارند و تعطیلی کارخانه نورد فولاد مینودشت هم طبق روال عادی هرساله اتفاق افتاده استاین کارخانه با تولید ۳۲۰ هزار تن میلگرد شاخه و کلاف (شاخه سایز هشت تا ۲۸ و کلاف سایز ۵/۵ تا ۱۴) پنجمین کارخانه نورد فولاد در کشور بود.

, کارخانه های فولاد معمولا هر ساله تعطیلات دارند و تعطیلی کارخانه نورد فولاد مینودشت هم طبق روال عادی هرساله اتفاق افتاده استاین کارخانه با تولید ۳۲۰ هزار تن میلگرد شاخه و کلاف (شاخه سایز هشت تا ۲۸ و کلاف سایز ۵/۵ تا ۱۴) پنجمین کارخانه نورد فولاد در کشور بود., کارخانه های فولاد معمولا هر ساله تعطیلات دارند و تعطیلی کارخانه نورد فولاد مینودشت هم طبق روال عادی هرساله اتفاق افتاده است,

کارخانه نورد فولاد گلستان معروف به نورد مینودشت جزو محدود کارگاه ها و کارخانه های بالای ۱۰۰ نفر کارکن در استان بود و در سال های گذشته بارها به عنوان یکی از صادرکنندگان برگزیده، یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان فرآورده های فولادی کشور و تامین کننده محصولات بی واسطه به مشتریان معرفی شده بود.

,

در واقع کارخانه نورد فولاد مینودشت از بزرگ ترین طرح های صنعتی گلستان است که ساخت آن حدود ۶ سال طول کشیده و با اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید تا گلستان به یکی از استان های صادرکننده فولاد (میله گرد) در کشور تبدیل شود.

,

تعطیلی موقت و سالانه

,

دلایل تعطیلی این کارخانه را از رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان جویا شدیم و حسینقلی قوانلو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کارخانه نورد فولاد مینودشت به طور موقت تعطیل شده است و مشکل خاصی وجود ندارد.

, خبرنگار مهر,

وی با بیان اینکه این کارخانه در مرحله تعمیرات و بازسازی است و بعد از تعمیرات دوباره راه اندازی می شود، افزود: کارخانه های فولاد معمولا هر ساله تعطیلات دارند و تعطیلی کارخانه نورد فولاد مینودشت هم طبق روال عادی هرساله اتفاق افتاده است.

,

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ادامه داد: هم اکنون در فصل پیک مصرف برق در استان قرار داریم، هم به دلیل اینکه مصرف برق استان کاهش پیدا کند و هم به دلیل فصل رکود میلگرد این کارخانه تعطیل شده است.

,

وی اضافه کرد: هر ساله در فصل پیک مصرف برق (تیر تا شهریور) بخشی از کارخانه های استان تعطیل می شوند، به عنوان مثال همین الان در کارخانه سیمان گالیکش بخش کلینکر تعطیل است و فقط بخش کوره کار می کند.

,

راه اندازی مجدد احتمالا یکماه آینده

,

قوانلو با تاکید بر اینکه تعطیلی موقت کارخانه ها برای نوسازی و بازسازی کاملا طبیعی است، تصریح کرد: تعطیلی کارخانه فولاد مینودشت موقتی است و احتمالا ظرف یک ماه آینده (بعد از مردادماه یا زودتر) مجدد راه اندازی می شود.

,

وی با تایید اینکه هم اکنون حدود ۱۰۰ کارگر این کارخانه بیکار شده اند، گفت: تعطیلی به دلیل نوسازی، بازسازی و تعمیرات کاملا عادی است و جای نگرانی وجود ندارد.

,

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه هم اکنون کارگران بیکار شده کارخانه فولاد در مرحله دریافت بیمه بیکاری هستند، گفت: این واحد صنعتی نیازمند تعمیرات و بازسازی بود و ما از مدیران آن خواستیم ترجیحا در تیر و مرداد که زمان پیک مصرف برق استان است کارخانه را تعطیل کنند و اصلا نگران نیستیم؛ بسیار امیدواریم نوسازی این واحد صنعتی به زودی به اتمام رسیده و دوباره راه اندازی شود.

,

هرچند رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان تلاش داشت تعطیلی کارخانه نورد فولاد گلستان را طبیعی جلو دهد و بارها تاکید کرد برای کاهش مصرف برق در زمان پیک (تیرماه ماه تا شهریور) تعطیلی موقت جهت تعمیرات و بازسازی را به تابستان انداخته ایم، اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان دلایل دیگری را برای تعطیلی این کارخانه عنوان کرد.

,

کارخانه قادر به تولید نیست

,

سعید مازندرانی با بیان اینکه مشکلات بازار و فروش کالا دلیل اصلی تعطیلی این کارخانه بوده به خبرنگار مهر گفت: کارخانه  نورد فولاد مینودشت به دلیل رکود ساخت و ساز مسکن، عدم توانایی در تهیه مواد اولیه  و مشکلات به وجود آمده در صادرات دیگر قادر به تولید محصول نیست.

, خبرنگار مهر,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان افزود: بر اساس اعلام مدیران این کارخانه، صادرات میله گرد به کشورهای همسایه کم شده و بازار مسکن کشور دچار رکود است و تامین مواد اولیه هم کار آسانی نیست.

,

وی با بیان اینکه در حال بررسی گفته های مدیران کارخانه نورد فولاد مینودشت هستیم، ادامه داد: تاکنون با مدیران این شرکت جلسه داشته ایم و آن ها اعلام می کنند تاکنون فولاد خام را از شرکت های داخلی تهیه می کردند و به دلیل بالا بودن قیمت جهانی فولاد این شرکت ها دیگر تمایلی به فروش محصول در داخل کشور ندارند و به دنبال صادرات هستند.

,

مازندرانی تصریح کرد: مجموع مشکلات باعث شده تا کارخانه نورد فولاد مینودشت تعطیل شود و بعد از تعطیلات عید سعید فطر قطعا جلسه دیگری برای رفع مشکلات آن خواهیم داشت.

,

کارخانه نیمه تعطیل است

,

وی با بیان اینکه این کارخانه هم اکنون نیمه تعطیل است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است مشکلات این واحد تولیدی هر چه سریع ‌تر برطرف شده و کارخانه فولاد به کار خود ادامه دهد.

,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان اضافه کرد: هم اکنون ۱۰۳ کارگر بیکار شده اند و در حال تکمیل پرونده برای دریافت بیمه بیکاری هستند؛ کارخانه کاملا تعطیل نشده و هنوز تعداد اندکی مشغول کار هستند اما تولید در آن انجام نمی شود.

,

تلاش می کنیم مشکلات آن ها را حل کنیم اما به مراجع ذیربط هم اعلام کرده ام مشکل کارخانه نورد فولاد مینودشت مشکلی نیست که بتوانیم در استان آن را حل کنیموی خاطرنشان کرد: کارخانه نورد فولاد مینودشت یکی از واحد تولیدی و صنعتی خوب استان است و خوشبختانه با مشکل حقوق معوق کارگران، خلع بیمه ای و بدهی به سایر دستگاه های دولتی و تامین اجتماعی مواجه نیست.

, تلاش می کنیم مشکلات آن ها را حل کنیم اما به مراجع ذیربط هم اعلام کرده ام مشکل کارخانه نورد فولاد مینودشت مشکلی نیست که بتوانیم در استان آن را حل کنیموی خاطرنشان کرد: کارخانه نورد فولاد مینودشت یکی از واحد تولیدی و صنعتی خوب استان است و خوشبختانه با مشکل حقوق معوق کارگران، خلع بیمه ای و بدهی به سایر دستگاه های دولتی و تامین اجتماعی مواجه نیست., تلاش می کنیم مشکلات آن ها را حل کنیم اما به مراجع ذیربط هم اعلام کرده ام مشکل کارخانه نورد فولاد مینودشت مشکلی نیست که بتوانیم در استان آن را حل کنیم,

مازندرانی با تاکید بر اینکه این شرکت مشکلات نیروی انسانی و سرمایه در گردش ندارد، متذکر شد: کمبود برخی از مواد اولیه در بازار، معضل فروش محصول و خرید مواد اولیه مهم ترین مشکلات این واحد تولیدی در گلستان است.

,

وی در خصوص اینکه آیا این کارخانه بدهی به دستگاه‎های دولتی داشته یا خیر، گفت: کارخانه فولاد مینودشت به هیچ کارگر و دستگاه دولتی یا تامین اجتماعی بدهی ندارد مهمترین مشکل کارخانه در عدم تامین مواد اولیه است.

,

مازندرانی بر خلاف رئیس صنعت، معدن و تجارت استان تعطیلی کارخانه نورد فولاد را طبیعی ندانست و اظهار کرد: در یک سال گذشته این کارخانه تعطیلی نداشته و مدیران آن هم قول داده اند در اسرع وقت مشکلات را حل کنند و این واحد تولیدی بازگشایی شود.

,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: ما به طور قطع و یقین با مدیران این شرکت در ارتباط هستیم و تلاش می کنیم مشکلات آن ها را حل کنیم اما به مراجع ذیربط هم اعلام کرده ام مشکل کارخانه نورد فولاد مینودشت مشکلی نیست که بتوانیم در استان آن را حل کنیم.

,

تلاش خبرنگار مهر برای ارتباط با محمدی، مدیرعامل کارخانه نورد فولاد گلستان (مینودشت) بی نتیجه ماند و به نظر می رسد  پیش از آنکه سایر کارخانه های نورد فولاد در کشور به چالش این واحد تولیدی و صنعتی گرفتار شوند، دولت باید به مشکلات موجود توجه ویژه داشته و سیاستگذاری در خصوص فولاد داشته باشد.

, خبرنگار مهر,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه