اخبار داغ

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

اعتیاد،نیروی انسانی سالم را از جامعه می گیرد

اعتیاد،نیروی انسانی سالم را از جامعه می گیرد
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد: یکی از علل عدم دسترسی به محیط های حامی سلامت نبود زیرساخت های مناسب است و همچنین نبود اعتبارات لازم است اگر بحث پیشگیری در اولویت سازمان ها و مدیریت مدیران نباشد رفع این رفتارها وآسیب شناسی دچار مشکل می شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی بهرام نژاد مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با آرمان کرمان؛ پیرامون راه های پیشگیری از اعتیاد در جامعه مطرح کرد: چند مشکل در جهان وجود دارد که جزء مشکلات جهان شمول حساب می شوند: فقر، کم آبی، اعتیاد،  به طبع کشور ما هم از این معضلات بی بهره نبوده و در برابر این مشکلات جهانی آسیب پذیر است. اعتیاد یک بیما ی چند عاملی است به عبارتی چند عامل کنار هم قرار می گیرند تا بیماری اعتیاد به وجود می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آرمان کرمان؛,

بهرام نژاد عنوان کرد: در پیشگیری این نوع بیماری ها عوامل  مختلفی از جمله هماهنگی بین بخشی، تحقیقات کاربردی، علت شناسی، برنامه های ملی و ... دخیل هستند. متاسفانه دلیل اصلی اینکه دستگاه های ذی ربط نتوانستند آن طور که باید و شاید از این بیماری پیشگیری کنند؛ عدم رعایت عوامل موثر بر این بیماری است. به عنوان مثال گاهی بین دستگاه ها هماهنگی وجود ندارد و یا خیلی از برنامه های اجرایی ممکن است مبتنی بر شواهد و معیارهای علمی نباشد.

,

وی تصریح کرد: نکته دیگر در برنامه های پیشگیری این است که از لحاظ نوع و مدت ارائه باید جامع و کامل باشند، به عنوان مثال اگر بحث مهارت های زندگی را در حیطه پیشگیری از اعتیاد مطرح کنیم لازمه مفید بودن آن حداقل گذراندن  50 تا100 ساعت  زمان دوره مهارت ها است. در واقع فرد از دوره مهد این مهارت ها را گذرانده باشد یا اینکه والدین مهارت فرزند پروری را کسب کرده باشند .

,

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ساختارهای لازم برای پیشگیری در جامعه وجود دارد اما مقدار ومدتشان اندازه کافی نیست و در دسترس همگان نیز موجود نمی باشد   اگر از مردم کوچه و خیابان سوال کنید که آیا فرزند شما واکسن لازم را زده است 99 درصد پاسخ مثبت می دهند و اظهار می کنند که دوره اش هم کامل طی کرده اند اما اگر از همین مردم بپرسیم که آیا دوره مهارت های زندگی را گذرانده اید چند درصد مردم پاسخ مثبت می دهند ؟ اگر عده ای هم گذرانده باشند آیا دوره کامل را گذرانده اند؟ توسط افراد متخصص این دوره گذرانده شده است؟ آیا دوره های گذرانده شده استاندارد  بوده ؟ پس بنابراین عواملی که در بحث پیشگیری عنوان می کنیم باید استاندارد و مبتنی بر شواهد و مبانی اسمی باشند و  همچنین برنامه جامع باشد یعنی تمام زوایای مختلف را در بر بگیرد.

,

بهرام نژاد عنوان کرد: در بحث پیشگیری از اعتیاد باید در راستای مهارت های زندگی فقر را نیز ریشه کن کنیم، بیماری های روانی مثل افسردگی را در جامعه درمان کنیم، بیکاری را نیز کنترل کنیم اصطلاحا باید عامل های خطر را کم یا محدودکنیم و از سوی دیگر عواملی که محافظ هستند برای پیشگیری از اعتیاد را تقویت کنیم.

,

وی ابراز کرد: نکته دیگر که در بحث پیشگیری از اعتیاد خیلی مهم می باشد این است که محیط های حامی سلامت داشته باشیم یعنی محیط هایی که از سلامتی حمایت می کند مثلا اگر توصیه می شود در بحث پیشگیری ورزش کنیم افراد به راحتی به امکانات ورزشی دسترسی داشته باشند به راحتی به محیط هایی که اوقات فراغت را می شود پر کرد دسترسی داشته باشیم اگر دچار افسردگی شدیم خیلی سریع و آسان به متخصص دسترسی داشته باشیم. و با کمترین هزینه مرحله درمان را طی کنیم.

,

این استاد دانشگاه افزود: یکی از علل عدم دسترسی به محیط های حامی سلامت  نبود زیرساخت های مناسب است و همچنین نبود اعتبارات لازم اگر بحث پیشگیری در اولویت سازمان ها و مدیریت مدیران نباشد رفع این رفتارها  وآسیب شناسی دچار مشکل می شود.

,

بهرام نژاد تصریح کرد: دانش پیشگیری در کشور ضعیف می باشد چرا که پیشگیری یک دانش و یک مهارت است که متخصص خاص خودش را می خواهد اما متاسفانه در حوزه هایی نظیر فرهنگی، اجتماعی، پیشگیری افراد گاهی با دادن یک نظر احساس می کنند که می توانند در جایگاه یک متخصص باشند اما اینطور نیست چون این راهکارها میتنی بر شواهد نیست.

,

وی اشاره کرد: یکی دیگر از علت هایی که در بحث پیشگیری نتیجه نمی گیریم این است که برنامه های پیشگیری دیر بازده هستند  یعنی اگر برنامه پیشگیری را امروز شروع کنیم در بیست سال آینده نتیجه می گیریم و در مقابل طول دوره مدیریت های ما کوتاه است و کمتر مدیری  برنامه پیشگیری را به طور تخصصی در این دوره کوتاه پیگیری می کند.

,

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی از دیگر دلایل عدم موفقیت در بحث پیشگیری گفت: یکی دیگر از علت های عدم موفقیت ما نبود برنامه ملی است و اگر هم داشته باشیم حمایت و پشتیبانی مالی از آن برنامه نمی شود و طبیعیست صرف نوشتن برنامه که هزاران ساعت کار علمی  می برد به دلیل نبود اعتبارات لازم  اجرا نمی شود شد نکته مهم تر در برنامه اعتیاد این است که حتما باید بر اساس یک سیستم طراحی شود تا هر گروه دیگری را هم افزایی کند و  بحث دیگر که در اعتیاد مطرح است؛ موازی کاری های اداری است، به عنوان مثال چندین سازمان بحث مهارت های زندگی را در یک دوره انجام می دهند؛ و از برنامه های دیگر غافل می شوند و در نهایت نتیجه مطلوب حاصل نمی شود و این هم یکی از موضوعاتی است که می تواند آسیب زا باشد.

,

بهرام نژاد از تاثیر معضل اعتیاد بر سایر حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه گفت: اعتیاد عامل بسیاری از آسیب ها مثل بیماری، افت طبقه اقتصادی اجتماعی، بیکاری و ... می باشد، وقتی اعتیاد در یک جامعه رسوخ پیدا می کند طبقه جوان آن جامعه را درگیر کرده و طبیعی است که آن جامعه رشد نخواهد کرد و این یک سیکل معیوب می شود، به طور مثال بیکاری و فقر باعث اعتیاد شود و خود اعتیاد  فقر ایجاد می کند.

,

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه ای می تواند همراه با توسعه پایدار پیشرفت کند که نیروی انسانی سالم داشته باشد، اعتیاد نیروی انسانی سالم را از جامعه می گیرد و جوان ما اگر درگیر اعتیاد شود؛ درآمد آن به اندازه مصرف موادش است و مواد را هم با انگیزه کسب درآمد مصرف می کنید و  قطعا در این جامعه توسعه پایدار اتفاق نمی افتد، در این شرایط با ایجاد معظلی چون طلاق، فرزند پروری دچار مشکل شده و بچه های طلاق در جامعه زیاد می شوند و  همچنین جرم ها و آسیب های زیاد دیگری به وجود می آید که اینها دوباره به توسعه پایدار ضربه می زنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه