اخبار داغ

به نتیجه رسیدن یک ماه تحمل سختی برای خدا؛

پایان رمضان انقلاب اسلامی، تحقق تمدن اسلامی است

پایان رمضان انقلاب اسلامی، تحقق تمدن اسلامی است
جامعه ما در حال حاضر در ماه رمضان انقلاب اسلامی قرار داشته که در صورت تحمل برخی سختی ها و گوش فراندادن به وعده های خناسانه شکستن حرمت های برخی روزه خواران، عید فطری به نام تمدن اسلامی و ظهور درپی خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ عید سعید فطر یکی از مهم ترین مناسبت های اسلام و شاید مهم ترین عید مسلمانان باشد که از اهمیت ویژه ای در بین آن ها برخوردار است. نکته مهم در این عید اشتراک آن در تمام مذاهب اسلام چه برسر مناسبت و چه بر سر روز آن است، به نحوی که برخلاف برخی دیگر از اعیاد مسلمانان مانند روز میلاد حضرت رسول (ص) در یک روز یعنی روز اول ماه شوال برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اهمیت این عید بزرگ تنها در این زمینه وحدت بخش خلاصه نمی شود و پرداختن به تمام ابعاد و زاویه های اهمیت آن نیاز به مقالات علمی طولانی است که هم از تخصص این مقاله و هم از فرصت آن خارج است.

,

یکی از ابعاد مهم این عید، زمان آن است؛ به عبارت دیگر اهمیت این روز از جهتی به دلیل قرارگیری در پایان ماه مبارک رمضان است. ماه رمضان یکی از ماه های مهم و شاید مهم ترین ماه در بین مسلمانان سراسر جهان است که به دلیل انجام واجبی مشترک بین جامعه بالغ بر یک میلیاردی آن ها، نوع تعبد و بندگی این دین بزرگ را به جامعه جهانی نشان می دهد.

,

ماه رمضان در جوامع و فرهنگ های مختلف مسلمانان با آداب و رسوم متفاوت و منحصر به فردی مشترک است، اما پرداختن به اعمالی مشترک، یعنی تحمل سختی حاصل از نخوردن و نیاشامیدن و ترک محرمات، آن را به عملی مشترک در بین تمام مذاهب اسلامی سراسر جهان تبدیل کرده که عید فطر به عنوان نقطه مرکزی این ماه تمام مسلمانان را در شادی به سرانجام رساندن این سختی شیرین شریک می کند.

,

عید فطر به نوعی، عید و جشنی برای به انجام رساندن آن چه مورد نظر خدا و دین بوده محسوب شده و مسلمانان گرچه خود را در پایان جاده پربرکت رمضان می بینند اما رسیدن به مقصد عبودیت خدا از طریق روزه را به عنوان پایانی خوش بر این وداع سخت می پندارند.

,

تاثیر عید فطر در جامعه هم به این نکات خلاصه نمی شود و می توان نوع اثر آن را در زندگی دنیوی و ناسوتی انسان مشاهده کرد. در جامعه امروز ایران برخی تک صداهایی در بین وحدت کثیر مردم مشاهده می شود که همانند روزه خواران ملاعام به دنبال نرسیدن مردم به پایان خوش تحمل سختی ها هستند.

,

همانند ماه رمضان و روزه داری و تحمل سختی در آن، انقلاب اسلامی نیز از جرقه های اول در ابتدای دهه 40 شمسی و پیش از آن، با سختی های فروان و در بسیاری موارد غیرقابل تحمل در تفکرات ماتریالیستی قرن 19 همراه بود که تنها تفکراتی که معتقد به سعادت اخروی و لزوم آبادی دنیای مردم در امتداد آبادی آخرت آن ها هستند تحمل تاب آن را داشتند.

,

وجود شکنجه ها و تبعیدها، تهدیدها و تزویرهای حکومت شاهنشاهی و بالاتر از آن سرب داغ گلوله وجه سختی مبارزات علیه طاغوتی بود که همانند روزه بر تمام مسلمانان واجب بود؛ در این مسیر وجود یک راهنما یعنی امام خمینی(ره) که همانند آیات قرآن مبشرا و نذیرا برای رسیدن به آسانی ها پس از تحمل سختی ها بود، وعده های خناسان برای شکستن حرمت ها را باطل می کرد.

,

عموم مردم از ابتدای مسیر نهضت اسلامی تاکنون رهبری ها و هدایت های دین در عرصه های مختلف اجتماع و سیاست را همانند دستورات آن برای روزه پذیرفتند و در این راه انواع سختی ها را تحمل کردند.

,

سختی هایی که مردم در این مسیر تحمل کردند، نه تنها اقل از سختی های روزه نبوده، بلکه در بسیاری از موارد بر آن هم پیشی می گرفت؛ همان طور که بیان شد، وجود شکنجه و گلوله و تبعید پیش از پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی و فشار اقتصادی و تلاش برای انزوای جهانی، ایران هراسی و نگه داشتن جامعه در سطوح اولیه رفاه سختی های بود که مردم در مسیر رمضان انقلاب تحمل کردند.

,

البته در مسیر این سختی ها جامعه همانند ماه رمضان به سه گروه عمده تقسیم می شود؛ گروهی از افراد که اکثریت و عموم جامعه را تشکیل می دهند، تحمل سختی های روزه را نه تنها دشوار بلکه شیرین پنداشته و آن را مسیری برای رسیدن به هدف پیروزی نهضت و اطاعت الهی در تمام شئونات بیان می کنند؛ گروهی دیگر خناسانی هستند که نه تنها تحمل از دست دادن  زندگی در سطوح اولیه رشد اخلاقی و خورد و نوش را ندارند، بلکه در این مسیر بر روزه خواری های علنی خود در این مسیر تاکید می کنند، حرف اصلی آن ها این است که این حرکت در انتها محکوم به شکست است و ما چاره ای جز پیوستن به جامعه به اصطلاح جهانی که همه در نیازهای ابتدایی گیر کرده اند نداریم؛

,

اما گروه سوم و آخرین گروه، افرادی از جامعه هستند که در ادبیات سیاسی به آن ها قشر خاکستری گفته می شود و در هر زمان به سمت آن تفکر از گروه های اول و دوم سوق پیدا می کند که برتری خود را در تفکر، متدولوژی و اجرا در کف جامعه به اثبات رسانده باشد.

,

حال وجه تسمیه عید سعید فطر و جامعه امروز ما بیش از پیش روشن شد؛ رهبری و لیدر جامعه و گروه انقلابی جامعه، به دنبال رسیدن به عید فطر این رمضان  که همان پیروزی نهضت اسلامی و تشکیل تمدن اسلامی زمینه ساز حکومت مهدوی است، هستند و این سختی ها را هم شیرین بیان کرده زیرا موجب افزایش قدرت امت اسلامی شده و هم هدفمند و دارای انتهایی روشن ترسیم می کنند که اگر قدری آن را تحمل کنیم به زودی به آن هدف خود می رسیم.

,

از طرف دیگر گروهی در جامعه حضور دارند که با بهانه های مختلف از سفسطه های عقلایی نما تا تاکید بر احساسات به دنبال شکستن حرمت های رمضان هستند و بعضا روزه خواری های خود را در شرایطی که این رمضان به شیرینی فطر خود نزدیک است به صورت علنی به کف جامعه آورده اند؛ این گروه هر روز بهانه ای برای شکستن روزه داشته قائل به عید فطر وحدت بخشی بین تمام اقشار جامعه نیستند.

,

حال در این بین، گروه سوم باقی می ماند که باید تصمیم بگیرد از قدرت تاثیرگذار کثرت خود در مسیر رسیدن به پایان خوش استفاده کرده و یا در مسیر لذت های لحظه ای قدم بگذارد؛ این قشر با وجود  قدرت تاثیرگذاری بالا بر پایه فضای عمومی جامعه عمل کرده و این قدرت اقناع هر کدام از دو گروه اول بر این گروه است که ادامه مسیر جامعه را مشخص می کند.

,

قدرت تاثیرگذاری که پذیرای سختی های فعلی برای رسیدن به آسانی آینده است و یا آسانی های لحظه ای را به رسیدن به هدفی والا ترجیح می دهد.

,

عارف نصر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه