اخبار داغ

نگرانی آمریکایی‌ها از اسلحه‌ تک تیرانداز «حیدر»

نگرانی آمریکایی‌ها از اسلحه‌ تک تیرانداز «حیدر»
رسانه‌های آمریکایی نوشتند: صنایع نظامی ایران کارآمد است و این کشور می‌تواند از تسلیحات ساخت خود در نبردهای واقعی استفاده ‌نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رسانه‌هایی آمریکایی در گزارش‌هایی به ارزیابی یکی از دستاوردهای جدید ایران در حوزه تسلیحاتی پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«ژورنال ارتش آمریکا» در تازه ترین شماره خود به رونمایی ایران از اسلحه تک تیرانداز جدید خود به نام «حیدر» پرداخت. 
,
,
 
 
,
 
,
  اسلحه‌ تک تیرانداز حیدر
,  اسلحه‌ تک تیرانداز حیدر,  اسلحه‌ تک تیرانداز حیدر,

در این گزارش آمده است: ایرانی‌ها اختصاص منابع مالی در صنایع داخلی نظامی را ادامه می‌دهند. بعد از این که «آیت الله العظمی خمینی» رهبر فقید انقلاب ایران 18 ژوئن را روز ارتش اعلام کرد، هرساله  این کشور جشنی را به همین مناسبت با رژه نظامی برگزار کرده و در سال‌های اخیر حتی در مناسبت‌هایی از تجهیزات جدید خود رونمایی کرده است .

در ادامه این گزارش آمده است: امسال نیز ایرانی‌ها یک موشک جدید ضد کشتی به نام «نصیر» ، پهپاد ارتقال یافته «مهاجر -6»، مین‌های دریایی «مرصاد-2» و تفنگ تک تیرانداز «حیدر» را رونمایی کردند.

این نشریه با اتکا به منابع داخلی در تنظیم گزارش خود سپس به تحلیل پرداخته و نوشت: مشخصات و ویژگی‌های این اسلحه کنجکاوانه به طوری‌که سنگین‌تر از مدل فرانسوی آن به نام «اف آر اف _2» بوده که در سال 1986 ساخته شد و در نبردهای افغانستان این سلاح مشاهده گردید.

ژورنال ارتش آمریکا در خاتمه نوشت: حتی اگر این اسلحه سنگین و در توصیف آن مبالغه شده باشد اما ساخت تفنگ‌های تک تیرانداز در صنایع دفاعی ایران با توجه به الگوی رخنه نیروهای این کشور در سوریه، لبنان، عراق و یمن موجب نگرانی قابل توجهی می‌شود.

وبگاه آمریکایی «وار ایز بورینگ» نیز در مطلبی در این زمینه در حالی که تلاش می‌کند سلاح‌‌های ساخت ایران را نمایشی جلوه دهد، می‌نویسد: ایران در ساخت سلاح مبالغه می‌کند و برخی مواقع با اهداف تبلیغاتی سلاح‌های غیرواقعی نمایش می‌دهد، با این حال صنایع نظامی ایران کارآمد بوده و جنگ افزارهایی جالب تولید می‌کند که این کشور بعدا از آن‌ها در نبردهای واقعی استفاده می‌نماید.

این وبگاه نوشت: در آخرین نمونه از این تولیدات ایران در آوریل 2017 اسلحه نیمه خودکار کالیبر 50 حیدر را رو نمایی کرد.  برد و وزن این سلاح عجیب و غریب است به طوری‌که هشت  در حالت کاملا پر 8 پوند از اسلحه «برت ام -82» سنگین‌تر بوده و طراحی سنگین برای سلاح‌های کاربردی مناسب نیست اما نگرانی بعدی این است که اگر این سلاح همانطور که گفته می‌شود به اندازه کافی خوب باشد  آنگاه نیروهای شبه نظامی حامی ایران از آن استفاده می‌کنند.

منبع خبری ذکر شده ادامه داد: حیدر، سلاحی ترکیبی است که ساز و کار ماشه آن نمونه‌ای از اسلحه «ام جی -3» است. ایران از قبل از پیروزی انقلاب تاکنون خود اسلحه ام جی 3 را تولید کرده است.

این وبگاه با اشاره به برخی جزیات فنی دیگر این سلاح در حالی که سعی نموده تا حدودی تلاش ایران در ساخت این سئوال را زیر سئوال ببرد، نوشت: کار با این سلاح به نظر راحت نیست اما ایران فیلمی را منتشر ساخته که می‌توانید خود شاهد باشید چگونه یک سرباز در حال شلیک با حیدر  بوده و با زحمت در تلاش برای تماس چانه خود با قنداق تفنگ برآمده در حالی‌که به نظر این سلاح در پشت مجهز به دستگاه قابل تنظیم است.

بر این اساس، این اسلحه از لحاظ نوع  کایلبر بیشتر شبیه نمونه رسوی با کالیبر 12.7 است که برای ایران و کاربران تجهیزات ایرانی قابل دسترس تر است.

در خاتمه این گزارش آمده است: صرف نظر از این موارد، تعجبی ندارد که تفنگ حیدر  به زودی در خارج ایران مشاهده شود، در حالی که این کشور  تفنگ‌های ضد تجهیزات را به متحدان خوود  در سوریه، لبنان و غزه ارسال کرده است. شاید ایران در پی صادرات تفنگ حیدر برآید.

در رسانه‌های ایران نیز پیرامون اسلحه حیدر آمده است: حیدر، سلاحی تک تیرانداز است که از گلوله‌های کالیبر 12.7 میلی‌متری استفاده کرده و با یک خشاب که به نظر  ظرفیت  5 تیر را دارد، مسلح می‌شود.

برد مفید این سلاح 1600 متر، برد موثر 2000 متر و حداکثر برد آن 3000 متر بوده و از مهمات مخصوص «رسام» و «دودزا» استفاده می‌کند.وزن این سلاح بدون خشاب و متعلقات 11.5 کیلوگرم و وزن آن با کلیه متعلقات 17.5 کیلوگرم است.

طول لوله سلاح 81.28 سانتی‌متر، طول بدنه آن 33.6 سانتی‌متر و طول سلاح بدون متعلقات 114 سانتی‌متر است که این میزان با تمام متعلقات به 134.86 سانتی‌متر می‌رسد. عمر لوله این سلاح حدود 5 هزار گلوله و سرعت ابتدایی آن 1734 متر در ثانیه است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
منبع: فارس
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه