اخبار داغ

گزارش؛

رشدروزافزون لجستیک در امارات و ترکیه/ایران؛ضعیف در مدیریت یکپارچه

رشدروزافزون لجستیک در امارات و ترکیه/ایران؛ضعیف در مدیریت یکپارچه
کارشناسان حوزه لجستیک معتقدند راه اندازی شرکت های لجستیکی، تسریع در اتصال بنادر انزلی و بوشهر به شبکه ریلی و رفع مشکلات پنجره واحد در بهبود رتبه صنعت لجستیک ایران مؤثر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لجستیک در دنیای تجارت امروز حرف اول را می زند؛ لجستیک یک مجموعه کامل از همه ابزارهای جابه جایی و انتقال کالاست اعم از انواع مودهای حمل و نقل، انبارداری، زیرساخت ها، گمرک، بنادر خشک، توزیع و ... که باید همگی با یکدیگر در ارتباط بوده و مقصود نهایی از اجرای آن، افزایش تجارت داخلی، خارجی و ترانزیت باشد که در ایران تا مدت ها این شاخص نسبت به کشورهای پیشرو همسایه ما مانند امارات و ترکیه عقب تر بود اما با توسعه فناوری اطلاعات، شاخص و رتبه جهانی ایران در سال ۲۰۱۶ با اندکی بهبود مواجه شد. هرچند هنوز هم از کشورهای توسعه یافته عقب هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در همین ارتباط، بهزاد نجفی،مدرس دانشگاه با اشاره به انجام یک پژوهش مقایسه ای از وضعیت  حمل و نقل و لجستیکی ایران با امارات متحده عربی و ترکیه گفت: عوامل موفقیت امارات در توسعه صنعت لجستیک، چند مسأله از جمله توسعه زیرساخت ها با تمام توان حتی در دوره رکود جهانی در سال های گذشته، مدیریت یکپارچه مودهای حمل و نقلی این کشور مانند مدیریت واحد فرودگاه، بندر و منطقه آزاد جبل علی و جذب بسیار قوی سرمایه گذاری های خارجی در بخش زیرساخت ها و ضمانت بازگشت مالی این سرمایه گذاری ها از سوی دولت این کشور است.

,

وی به علل موفقیت ترکیه در حوزه حمل و نقل یکپارچه و لجستیکی هم اشاره کرد و افزود: ترکیه توانسته صنایع ماندگار و با ثبات بالا و توسعه پایدار مانند خودروسازی، نساجی، زیورآلات و مواد بهداشتی و آرایشی متعلق به برندهای مطرح اروپایی را در این کشور مستقر کند تا زنجیره جابه جایی تولیدات اروپایی به کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه و شرق را تحت الشعاع خود قرار دهد. ضمن اینکه این کشور در مسیر استراتژیک تردد شرق به غرب قرار دارد و جاده ها و بنادر آن در توسعه لجستکی منطقه ای بسیار مؤثر هستند.

,

این تحلیل گر اقتصاد حمل و نقل همچنین در خصوص اهمیت انواع مودهای حمل و نقلی در امارات و ترکیه خاطرنشان کرد: ترک ها عمدتا روی جاده سرمایه گذاری کرده اند که علت آن انعطافی است که ساخت این مدل زیرساخت حمل و نقلی دارد؛ هرچند که با توجه به دستورالعمل اتحادیه اروپا برای توسعه حمل و نقل ریلی، این کشور نیز در حال دنبال کردن توسعه راه آهن است که البته هنوز با استانداردهای روز اروپا فاصله زیادی دارد؛ اما اماراتی ها به دلیل کوچک بودن کشورشان و نیز محصور بودن آن از طرف خلیج فارس، دو مود حمل و نقل دریایی و هوایی را توسعه داده‌اند. به گونه ای که فرودگاه های جبل علی و خلیفه، بزرگ‌ترین فرودگاه‌های باری دنیا هستند؛ بنابراین صنایع تبدیلی و با ارزش افزوده در این کشور رونق خوبی دارد که به صورت واردات مواد خام با کشتی و تبدیل آنها به کالاهای کم وزن اما پر ارزش مانند عطر وادوکلن، موبایل و قطعات الکترونیکی دارو، منسوجات و البسه و ... انجام شده و سپس با هواپیما به کشورهای منطقه از جمله ایران ری اکسپورت(صادرات مجدد) می شود.

,

ایران؛ناهماهنگ در مدیریت لجستیک

, ایران؛ناهماهنگ در مدیریت لجستیک,

نجفی در پاسخ به پرسشی در خصوص جایگاه ایران در صنعت لجستیک منطقه و امکان رقابتی با این کشورها تصریح کرد: در حال حاضر شرایط حمل و نقل کالا در ایران به خصوص از نظر کریدورهای حل و نقلی قابل رقابت با کریدورهای منطقه ای و بین المللی نیست. ما در دروه ای که در تمام دنیا برای صاحبان کالا مدت زمان جابه جایی و اطمینان از زمان رسیدن کالا در بازه زمانی تعیین شده، بسیار مهم است، هنوز هم از سیستم های سنتی برای خدمات گمرکی و ترخیص کالا استفاده می کنیم که سبب کند شدن تردد بارهای ترانزیتی می شود حتی اگر سیستمی هم وارد می کنیم، امکان مدیریت یکپارچه آن را نداریم. این در حالی است که از تجزیه آمار می توان نتیجه گرفت که باید حتما روی توسعه زیرساخت های حمل و نقلی سرمایه گذاری کنیم، از ترکیه نیز باید جذب سرمایه گذار خارجی و ارتقای کیفیت خدمات جانبی حمل و نقل را بیاموزیم.

,

وی باتأکید بر اینکه زمان ایجاد شرکت های لجستیکی فرا رسیده گفت: باید در این زمینه رقابت با همسایه هایمان را افزایش داده و حوزه فناوری اطلاعات در حمل و نقل و لجستیک را ارتقا دهیم؛ همچنین پنجره واحد گمرک هم ضعف هایی دارد که بایدبرطرف شوند. از نظر اتصال بنادر مهم کشور مانند بوشهر در جنوب و انزلی در شمال که از بنادر کارگو و باری مهم ایران بعد از بندر شهید رجایی هستند، به ریل نیز در موضع ضعف هستیم و باید این بنادر هرچه سریع تر به شبکه ریلی متصل شوند.

,

 

,

منبع: مهر

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه