اخبار داغ

خشکسالی در کمین پایتخت اقتصادی ایران؛

بروز تنش آبی در هرمزگان/ ۴۸۵ روستا محروم از آب شرب

بروز تنش آبی در هرمزگان/ ۴۸۵ روستا محروم از آب شرب
استان هرمزگان جز پنج استان کشور در خطر کمبود آب است و هیچ یک از مناطق حتی در شمال ایران در شرایط مرطوب و نرمال قرار ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ بر اساس شاخص پایش منابع آب کشور در نیمه دوم سال آبی جاری،5 استان کشور در گروه مناطق مواجه با کمبود آبی قرار گرفت که این استان‌ ها شامل اصفهان، بندر عباس، شیراز، کرمان، مشهد هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , هرمز,

استان هرمزگان با مساحت 71653 کیلومتر مربع (4/1 درصد از کل کشور) 13 شهرستان 38 بخش 85 دهستان و جمعیتی بالغ بر 1578183 نفر که تقریبا بیش از نیمی از جمعیت این استان در روستاها زندگی میکنند با مشکلات خشکسالی و کاهش شدید منابع آب زیز زمینی رو به رو است .

,

تعداد کل روستاهای استان یک هزار و 730 روستا، تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی یک هزار و 245 روستا،تعداد روستاهای تحت پوشش شرکت یک هزار و 30 روستا است که ۳۷۵ حلقه چاه، ۵۴ دهنه چشمه، یک رشته قنات، ۱۸ سایت آب شیرین کن و سایر انشعابات آّب روستایی استان را تامین می کنند.

,

ایران و به ویژه مناطق جنوبی کشور به دلیل خشکسالی های پیاپی از مشکلات عمیقی مانند کاهش و افت شدید آب های زیر زمینی رنج می برد و در حال حاضر بسیاری از استان ها مانند هرمزگان با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می کند.

,

کمبود شدید منابع آبی شیرین و پایدار ناشی از شرایط جغرافیایی استان، برداشتهای بی رویه و خشکسالی، عدم تامین و ابلاغ اعتبارات خشکسالی (ماده 10 و 12 ) تا کنون، عدم تعادل در قیمت تمام شده و هزینه های تعمیر ونگهداری، سقف پایین مبلغ کمک زیان علیرغم تورم چند ساله اخیر، بالا بودن هزینه های اجرای پروژه ها با توجه به پراکندگی ، دوری از مرکز و محرومیت روستاهای استان از چالش ها و مشکلات بخش آبرسانی روستایی است.

,

عدم پیش بینی ردیف مناسب جهت بازساری شبکه ها و تاسیسات ،کاهش پرت آب، رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای دستیابی به آب با کیفیت و بهتر، قدمت و فرسودگی شبکه های آبرسانی موجود با توجه به اقلیم استان، عدم تامین به موقع اعتبار مورد نیاز جهت مجتمع های نیمه تمام و کمبود نیروی انسانی متخصص را  از چالش ها و مشکلات بخش آبرسانی روستایی می توان برشمرد.

,

برای کشوری که در سرزمینی خشک و نیمه خشک قرار دارد و میانگین بارش سالانه درازمدت آن از میانگین بارش جهانی کمتر است، کاهش مصرف آب جزء اهداف استراتژیک دولت است که اگر با جدیت در تحقق این هدف کوشش نشود، با محدود بودن حجم آبهای تجدید شونده کشور، در آینده باید با کاهش شدید محصولات کشاورزی، نابودی منابع آب بخصوص آبهای زیرزمینی، توسعه نیافتن صنعت و مشکلات عدیده در تامین آب شرب مواجه خواهیم بود.

,

محصول همه این موارد خدشه دار شدن امنیت غذایی اجتماعی و سیاسی است منابع آب احتیاج به مدیریت یکپارچه و همه جانبه دارد و لذا در صرفه جویی آب هم باید با مجموعه‌ای از اقدامات و تصمیمات کاربردی در تحقق این هدف پیروز شد.

,

منابع آب و مصارف در حالت سربه سر قرار دارد

, منابع آب و مصارف در حالت سربه سر قرار دارد,

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه تنش آبی در پنج کلانشهر به صدا در آمده است ؛گفت:در بسیاری از شهرها ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد با افت فشار آب روبرو شویم و این بدین معنی است که منابع آب و مصارف در حالت سربه سر قرار دارد.

,

وی بیان کرد: در حال حاضر پنج کلانشهر اصفهان، بندر عباس، شیراز، کرمان، مشهد به همراه 290 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که مردم مصرف آب را مدیریت کنند.

,

 

,

رسانه ها بیشترین نقش را در اشاعه فرهنگ صرفه جویی دارند

, رسانه ها بیشترین نقش را در اشاعه فرهنگ صرفه جویی دارند,

مهندس غلامرضا دهقانی مدیر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با تاکید بر نقش رسانه ها در اشاعه فرهنگ صرفه جویی در جامعه بیان کرد: همراهی و همیاری رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری تا کنون توانسته در اطلاع رسانی و گسترش فرهنگ صرفه جویی به ویژه در مناطق روستایی که غالبا برای دسترسی به امکانات با محدودیت بیشتری مواجه هستند بیشترین تاثیر را داشته باشد.

,

مدیر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با یاداوری نقش و تاثیر اطلاع رسانی در ارتقا اگاهی فرهنگ صرفه جویی گفت: افزایش آگاهی عمومی و ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی برای مدیریت مصرف آب محورهایی هستند که رسانه‌های همگانی می‌توانند پیرامون آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند و مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بی رویه آب با آن دست به گریبان می‌شوند بیشتر آگاه کنند.

,

وی خاطر نشان کرد: هزینه کردن در بخش های فرهنگی نوعی سرمایه گذاری است زیرا به زودی شاهد برگشت این هزینه ها خواهیم بود همچنین افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به آب از یک سو و خشکسسالی های مکرر و کاهش تولید آب از سوی دیگر هیچ راه حلی به جز صرفه جویی و مصرف بهینه باقی نمی گذارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه