اخبار داغ

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت مطرح شد؛

نگاه و برداشت طبّی از آیات و روایات گاهی غیرمنطقی است

نگاه و برداشت طبّی از آیات و روایات گاهی غیرمنطقی است
خدادوست می گوید: شیخ صدوق ۱۰۰ سال پیش در کتاب الإعتقادات امامیه در فصل اخبار وارده سِبطه، چند دلیل می آورد و می گوید به این چند دلیل روایات و احادیثی را که در رابطه با مسائل طبی داریم، قابلیت تعمیم به زمان و مکان امروزی را ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش صاحب نیوز؛ امروزه در جامعه جدای از تنشی که بین طب نوین و طب سنتی وجود دارد، در دل طب سنتی هم اختلاف هایی است که یکی از آن ها اختلاف نظر بر سر نامی است که محتوای آن را هم به شدت دست خوش تغییرات می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

برخی بر طب سنتی معتقدند و برخی هم قائل بر طب اسلامی هستند. در این بین مدعیان هر کدام هم دلایلی برای آن دارند. عده ای طب اسلامی را ارجح می دانند و عده ای هم معتقدند که طب سنتی علمی تر و ارجخ تر است و طب اسلامی یک راه و روش است و نمی توان نام طب بر آن گذاشت.

,

گاهی برخی شیادان هم از این تفاوت سلیقه ها و تفاوت دیدگاه اب گل آلود ماهی می گیرند و ذهن های کم اطلاع را برای رسیدن به مقاصد خودشان، به انحراف می کشانند. شاید بهتر باشد زوایای بهتری از این ماجرا شکافت و از متولّیان طب سنتی و یا طب اسلامی جزئیات ماجرا را جویا شد.

,

به همین منظور ابتدا به سراغ متولی طب سنتی در کشور می رویم.

, به همین منظور ابتدا به سراغ متولی طب سنتی در کشور می رویم.,

این مسئول در فروردین سال 1392 به سمت معاونت وزیر بهداشت و با تغییر ساختار معاونت طب سنتی، در سال 1395 به سمت مدیرکل طب سنتی، ایرانی-اسلامی این وزارتخانه منصوب شد.

,

مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی – اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه، گفت: از نظر بنده حداقل سه دیدگاه یا سه رویکرد نسبت به تعریف طب اسلامی وجود دارد.

,

محمود خدادوست افزود: دسته اول قائل هستند که طب اسلامی همان طب سنتی ایران است؛ چرا که اوج شکوفایی طب سنتی ایران در دوران تمدّن اسلامی بود به همین دلیل این را هم طب سنتی و هم طب اسلامی می دانند.

,

وی ادامه داد: دسته دوم می گویند که ما بر اساس آیات و روایات و احادیثی را که در حوزه سلامت داریم، بر اساس آن ها مکتب طبی متفاوتی را تعریف می کنیم؛ آن ها این را به عنوان طب اسلامی می دانند و به عبارتی می توان گفت در واقع طبی که برگرفته از آیات و روایات و احادیث باشد.

,

این مسئول در عقیده گروه سوم هم گفت: گروهی هم معتقد هستند که هر آن چه از سیستم اسلام و از باید ها و نباید های مبانی فقهی بگذرد، اسلامی می شود.

,

* تعریف مکتب طبی از آیات و روایات منطقی نیست

, * تعریف مکتب طبی از آیات و روایات منطقی نیست,

خدادوست تصریح کرد: آن چه مسلم است این است که دیدگاه دوم قاعدتاً عقلایی و منطقی نیست و من برای این موضوع استنادی ساده می آورم؛ شیخ صدوق 100 سال پیش در کتاب الإعتقادات امامیه در فصل اخبار وارده سِبطه، چند تا دلیل می آورد و می گوید به این چند دلیل روایات و احادیثی را که در رابطه با مسائل طبی داریم، قابلیت تعمیم به زمان و مکان امروزی را ندارد.

,

این مدیر کل در همین رابطه افزود: این سخن در 100 سال پیش گفته شده، یعنی زمانی که شیخ صدوق خودش در زمان ائمه بود.

,

وی در تشریح استدلال شیخ صدوق گفت: استدلال اول این است که می گوید بسیاری از مردم مشکلاتی داشتند و نزد معصوم(ع) می رفتند و از آن بزرگوار سؤال می کردند و حتی شیخ صدوق در کتابش مثال می زند و می گوید که کسی سؤال داشت فرزند من تب دارد و چکار باید بکنم که معصوم(ع) گفت وضو بگیرد برایش خوب است.

,

 

,

خدادوست ادامه داد: شیخ صدوق خودش می گوید معنای سخن معصوم(ع) این نیست که هر کسی تب دارد با وضو باید خودش را درمان بکند؛ بله، وضو گرفتن از بُعد معنوی خوب است امّا این که بیمار درمان را با وضو گرفتن معطّل بکند صلاح نیست.

,

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: معصوم(ع) در آن زمان با شرایط آب و هوایی  و شرایط فصلی و شرایط بیمار این تصمیم را گرفتند؛ بنابراین تعمیم دادن آن به صلاح نیست و این تعریف و نگاه یک نگاه افراطی است.

,

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: جمله ای از علامه طباطبایی بگویم؛ آیه ای در قرآن داریم که می گوید «تبیان لکل شیء» یعنی همه چیز در قرآن بیان شده است و علامه طباطبایی در تفسیر خودش در ذیل این آیه می نویسد تبیان لکل شیء برای هدایت و نه برای همه چیز است و همچنین قرآن هیچ چیز را فروگذار نکرده است.

,

به عقیده این مقام مسئول وزارت بهداشت آن هایی که نگاهشان این است که باید از آیات و روایات یک دید طبی داشته باشیم، یک نگاه کاملاً افراطی است و اصلاً هم منطقی نیست.

,

* اخذ تصمیم با توجه به مقتضیات زمان از مزیت های فقه شیعه است

, * اخذ تصمیم با توجه به مقتضیات زمان از مزیت های فقه شیعه است,

خدادوست ادامه داد: ما چهار روش استنباط احکام فقهی شامل قرآن، سنت، اجماع و عقل داریم؛ یعنی باز یکی از مزیت های فقه شیعه ما پویا بودن آن است که بنا به مقتضیات زمان تصمیم بر اساس عقل می گیرد.

,

مسئول طب سنتی وزارت بهداشت کشورمان همچنین افزود: پس چطور می شود ما در رابطه با احکام دینی که گفتیم قرآن تبیان لکل شیء هست عقل را حاکم می کنیم ولی در رابطه با مسائل طبی همه چیز را تعطیل بکنیم و بگوئیم ما فقط بر اساس روایت بیائیم مردم را درمان بکنیم.

,

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در پایان گفتگوی خود گفت: این قطعاً هم به اعتقادات و هم به باورهای دینی مردم آسیب می زند که به نظر بنده این نگاه نوعی افراطی گری است.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه