اخبار داغ

گلایه مندی گردشگران:

فرصت سوزی در جذب گردشگران به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

فرصت سوزی در جذب گردشگران به پایتخت تاریخ و تمدن ایران
هرچند که این روزها همدان با عنوان پایتخت تاریخ و تمدن تبلیغات بهتری را در خصوص ورود گردشکران به این شهر داشته است ولی با این وجود ما شاهد هستیم که مسافران با ورود به این شهر گلایه مندی هایی را از خدمات دهی ها به زبان می آورند که به نوعی این اتفاقات فرصت سوزی در جذب گردشگران به این استان می باشد.
[

 

,  ,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  نافع، همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران بار دیگر با آغاز تعطیلات تابستانی و پایان ماه رمضان مملو از مسافران و گردشگران شده است، همدان شهری که علاوه بر جاذبه ای که آثار باستانی آن دارد چه از لحاظ قدمت تاریخی و چه از لحاظ تعداد بالای این آثار ، هوای مطلوب و مطبوعی نیز دارد که مسافران زیادی را از شهرهای گرم کشور به این نطقه می کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

 

,

این روزها شاهد افزایش هرچه بیشتر حضور مسافران در این شهر تاریخی هستیم با توجه به اینکه در این شهر ما با  کمبود نسبی هتل مواجه هستیم بسیاری از مسافران تابستانی در هر گوشه از پارک های همدان چادرهای رنگی اسکان خود را باز کرده اند.

,

 

,

  

,  , ,  ,

 

,

 

,

در ایام تعطیلات عید سعید فطر به منظور اطلاع از میزان رضایت مسافران تابستانی همدان به محلهای اقامتی مسافران در پارک مردم رفتیم و مصاحبه ای با چند تن از مسافران گرامی داشتیم که توجه شما را به خواندن سخنان این عزیزان دعوت میکنیم:

,

 

,

 

,

چادرهای زیادی در پارک مردم به چشم میخورد که به ردیف شده بودند به سمت خانواده ای که بیرون چادر نشسته بودند رفتیم یکی از افراد این خانواده با بیان اینکه که از نجف آباد اصفهان آمده اند گفت: ما سالی یک بار به همدان می آییم و سعی میکنیم یک شب را در پارک بخوابیم پارک خوبی است اما شاید ضعفی که دارد سرویس های بهداشتی آن باشد.

,

 

,

 

,

 

,

وی با لهجه اصفهانی ادامه داد: باید با وجود تعداد بالای مسافران و گردشگران رسیدگی بیشتر و بهتری به سرویس های بهداشتی بشود تعداد سرویس های بهداشتی کم است.

,

 

,

, ,

 

,

این مرد میانسال اظهار داشت: آبخوری آن نیز پاسخگوی جمعیت این مردم نیست.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

وی افزود: همدان شهر زیبا و خوش آب و هوایی است مردم  باید در اماکن عمومی و گردشگری رعایت نظافت را بکنند.

,

 

,

 

,

در هنگام صحبت با این خانواده صدایی را از چادر کنار این مسافران که همراه با گلایه بود شنیدیم پس از صحبت با این خانواده به سراغ این چادر رفته و برای شنیدن حرفهایشان گوشمان را سپردیم، خانواده ای سه نفره که چند ساعتی میشد به همدان رسیده بودند واز جمله مسافران تابستانی بودند که اولین حضورشان در پایتخت تاریخ و تمدن ایران را تجربه می‌کنند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

اولین و آخرین سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران!

, اولین و آخرین سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران!, اولین و آخرین سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران!,

 

,

 

,

خانم این خانواده با ابراز ناراحتی عنوان کرد: ما از تهران به همدان آمده ایم این اولین و آخرین سفر ما به این شهر است ما تصمیم داشتیم چند روزی در همدان بمانیم که منصرف شدیم  الان خسته ایم نمیتوانیم برگردیم اما اینجا هم نمی مانیم.

,

 

,

 

,

حیف که غار علیصدر در همدان است!

, حیف که غار علیصدر در همدان است!, حیف که غار علیصدر در همدان است!,

 

,

 

,

این خانم جوان با کلافگی که در چهره و حرفهایش بود ادامه داد: حیف که غار علیصدر در همدان است، همدان شهر خیلی کثیفی است خصوصا مقبره باباطاهر علاوه بر نبود نظافت راهنماهایی برای گردشگران به غیر از غار علیصدر ما ندیدیم به طور مثال کسی در هگمتانه نبود که در خصوص آن مکان تاریخی توضیحاتی به ما بدهد و ما هر ذهنیتی از این اماکن ببینیم شخصا میتوانیم برداشت کنیم.

,

 

,

 

,

 

,

مرد خانواده که اصرار داشت با دوربینمان به سرویس های بهداشتی اماکن تفریحی و گردشگری برویم اظهار کرد: ما قبول داریم که مردم نیز گاهی مقصر هستند در ایجاد فضای اینچنین اما مسئولین میتوانند در بهبود این اوضاع کمک بکنند و تعداد بالای مسافران و کمبود سرویس های بهداشتی و نظافت این سرویس ها چیزی است که باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

,

 

,

, ,

 

,

وی ادامه داد: تازه فهمیدم چرا دو روز تعطیل که میشود همه به شمال می روند، امکانات در همدان زیر صفر است و من فکر نمیکنم دوباره بخواهم به همدان سفر کنم.

,

 

,

 

,

 

,

 خانم دیگری که در حال سرخ کردن پیاز داغ روی پیک نیک بود همراه با لبخندی در چهره هنگام گفت گو با ما بیان داشت: تقریبا 5 سالی است که در اوایل تابستان به همدان سفر میکنیم و از گرمای خوزستان فرار میکنیم، امنیت این شهر خیلی خوب است.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

این هموطن  خوزستانی ما ادامه داد: از نظافت سطح شهر همدان تقریبا راضی هستیم ما به گنج نامه زیاد میرویم مکان تفریحی خوبی است، ولی صنایع دستی که در آنجا میفروشند گران است.

,

 

,

 

,

 

,

وی افزود: مسیر گنج نامه خیلی ترافیک بود و بسیار شلوغ بود.

,

 

,

 

,

 

,

یکی دیگر از مسافرانی که از رباط کریم به پایتخت تاریخ و تمدن ایران سفر کرده است نیز از سرویس بهداشتی های این شهر گلایه داشت و گفت: همه چیز این شهر خوب است اما سرویس بهداشتی ها از نظر نظافت اوضاع خوبی ندارد.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

وی ادامه داد: شیر های آب خوری و شیرهایی که برای شست و شوی ظرف و ظروف مسافران  باید باشد کم است که برای مسافران مشکل ساز است.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

صف طولانی برای سرویس های بهداشتی!

, صف طولانی برای سرویس های بهداشتی!, صف طولانی برای سرویس های بهداشتی!,

 

,

 

,

 در داخل پارک گشتی زدیم صفی که در جلوی سرویس های بهداشتی بود توجه ما را به خود جلب کرد، یکی از مسافران در گفت و گو با ما در رابطه با آن صف طولانی اظهار داشت: وضعیت سرویس بهداشتی بسیار خراب است در حالی که ما در نقطه ای هستیم که اکثر مسافران ممکن است برای استراحت در فضای باز این نقطه را انتخاب بکنند.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

این مسافر که از ایلام آمده بود و همدان را برای سفر خود انتخاب کرده بود ادامه داد: در سفرهای قبلی با چنین مشکلی مواجه نبودیم که شاید بخاطر زمان سفر ما بوده که در روزهای خلوت تری بوده است اما قطعا مسئولین باید احتمال ورود این میزان گردشگر را در این روزهای تعطیل که مسافران زیادی به همدان می آیند را می کردند که مسافران با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

,

 

,

, ,

 

,

یکی از گردشگرانی که در همان حوالی بود و همدان را مقصد سفر خود قرار داده بود، در گفت و گو با ما اظهار میدارد: ما چند روزی است که به همدان آمده ایم این شهر هوای خیلی خوبی دارد لازم میدانم نکاتی را برای بهتر کردن اوضاع خدماتی در برخی مکان های گردشگری و تفریحی بگویم من وقتی فرزندم را در شهربازی بردم متاسفانه فضایی بود که اصلا ایمن نبود ما دیدیم که در این مکان ها برای اینکه برای بچه ها اتفاقی نیافتد شرایط خیلی بهتری را درست کردند.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

وی ادامه داد: در مکان های تفریحی و گردشگری این شهر برای سهولت رفت و آمد جانباز ها و معلولین به نظر تدابیری اندیشیده نشده است.

,

 

,

 

,

زراعتیان در پایان افزود: سرویس بهداشتی ها نیز از نظر بهداشتی شرایط خوبی نداشت، علاوه بر این پرده ای نیز جلوی درب این سرویس های بهداشتی برای بانوان نصب نشده بود که بسیار ضروری است.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

در ادامه به گفت و گو با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نشسته و به بررسی برخی مشکلات مسافران پرداختیم.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

علی مالمیر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به ایام تعطیلات اظهار داشت: چون در ایام تعطیلات عید فطر و همچنین تابستان همیشه مواجه خواهیم بود با پیک گردشگران جلسات ستاد سفر را در چند روز گذشته داشتیم.

,

 

,

 

,

وی افزود: هماهنگی های لازم بین کمیته ها و ستادهای شهرستانی انجام شده است با توجه به تجاربی که در سالهای گذشته داشتیم ستاد اسکانمان را فعال کردیم و مستقر است و قبل از شروع تعطیلات عید فطر شروع به کار کرده است.

,

 

,

 

,

مالمیر ادامه داد: در اماکن پیش بینی های لازم برای ارائه خدمات همچون حضور راهنمایان گردشگران و آماده سازی اماکن انجام گرفته است.

,

 

,

 

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تصریح کرد: در داخل کمیته ها و دستگاه های دیگر پیش بینی لازم برای تأمین مایحتاج نیاز است اقلام ضروری مثل نان و گوشت با توجه به جمعیت شهر اضافه خواهد شد.

,

 

,

 

,

وی بیان داشت: مباحث مربوط به خدمات بین جاده ای مثل اورژانس، حضور پلیس و مجموعه هلال احمر، همه پیش بینی ها انجام شده است و مراکز اقامتی آمادگی پذیرایی را کامل دارند و خوشبختانه مشکل خاصی به لحاظ انجام هماهنگی ها نداریم.

,

 

,

مالمیر خاطر نشان کرد: خیلی امیدوار هستیم که امسال نیز مانند سالهای گذشته به ویژه سال گذشته که بدون مسئله ایام عید فطر را داشتیم چون حدس میزنیم امسال شاهد حضور تعداد بالاتری گردشگر خواهیم بود، امیدواریم بتوانیم بدون هیچ مسئله ای زمینه ایجاد خاطرات خوبی را برای آنها فراهم کنیم.
 

,
,

 

,

 

,

 

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در رابطه با وجود سرویس ها بهداشتی در سطح شهر و اماکن گردشگری اظهار داشت: در سنوات گذشته بازخوردی که ما از گردشگران داشتیم یکی از مشکلات آنها در واقع بحث سرویس های بهداشتی بود که خوشبختانه با اقداماتی که هم شهرداری در اماکن زیر مجموعه خود انجام داده بود و هم ما در اماکن مربوط به این سازمان نسبت به بازسازی و آماده سازی و ارتقاء کیفیت مصالحی که استفاده کردیم انجام داده ایم ، هم سال گذشته و هم در ایام عید خوشبختانه در این زمینه مشکل خاص و حادی نداشتیم.

,

 

,

 

,

 

,

نارضایتی ها از سرویس های بهداشتی نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته است

, نارضایتی ها از سرویس های بهداشتی نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته است, نارضایتی ها از سرویس های بهداشتی نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته است,

 

,

 

,

 

,

وی افزود: در بازخوردهایی که ما در نظر سنجی هایمان داشتیم، نسبت به گذشته نارضایتی ها از سرویس های بهداشی کم شده بود و به نظر میرسد گام مثبتی انجام شده است.

,

 

,

 

,

مالمیر تأکید کرد: ما کمیته ای را نیز داریم که برای بین راهی ها بحث ساماندهی و نظارت بر نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی بین راهی وظیفه دارند که نظارت ها و تاکیداتی برآن شده است که بین راهی ها هم مشابه سطح شهر ارتقا پیدا بکند و کیفیت مناسبی داشته باشد که سبب نارضایتی مسافران نشود.

,

 

,

 

,

وی در رابطه با کمبود جهت نما برای راهنمای مردم در پیدا کردن سرویس های بهداشتی اظهار داشت: این ممکن است در خیابان ها صدق بکند اما در خود منطقه وجود دارد شاید برای اینکه بخواهد جهت نمایی داشته باشد در سطح شهر کمتر است.

,

 

,

 

,

وی افزود: تمرکز بر این است که جهت نما و تابلوهای راهنما بیشتر در اماکن گردشگری، پارک ها و مراکز بازدید باشد و در این اماکن با یک پرس و جو میتوانند مردم به راحتی پیدا بکنند، طبیعتا نمیشود در فواصل طولانی جهت نمای سرویس های بهداشتی را نصب کرد.

,

 

,

 

,

این مقام مسئول عنوان کرد: تابلو در حول و حوش سرویس های بهداشتی هست در جلسات ستاد سفر نیز این موضوع را طرح خواهیم کرد که در آینده در خیابان ها هم با تابلو ها مشخص تر باشند، البته در نقشه هایی که ما داریم معمولا این موارد پیش بینی شده است.

,

 

,

 

,

مالمیر تصریح کرد: در نقشه ها مکان خدمات عمومی همچون رستوران، بانک ومرکز خرید و آن مواردی که مورد نیاز مسافرین است را ما در نقشه هایمان پیش بینی کرده ایم.

,

 

,

 

,

وی در رابطه با تابلوهای راهنما جهت سهولت در پیدا کردن اماکن گردشگری بیان داشت: اماکنی که مربوط به سازمان میراث فرهنگی است تابلوهای مشخصی وجود دارد و بیلبورد هست ما تابلو ها را برای امسال مجددا نصب کرده ایم که کاملا گویا هستند و مشخصات و اطلاعات اماکن را به گردشگران می دهد که هم در اماکن مرکز استان و هم در اماکن گردشگری شهرستان ها وجود دارد.

,

 

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تصریح کرد: در سطح شهر نمیشود مشخصات اماکن گردشگری را داد چون مثلا صد مکان گردشگری که باشد این امکان وجود ندارد، ولی در سطح شهر تابلوهای اماکن گردشگری مهم هم وجود دارد که با سایر مکان ها از نظر رنگ متفاوت است.

,

 

,

 

,

وی در پایان خاطر نشان کرد: در نقشه هایی هم که ما داریم مشخصات تمام اماکن را در استان درج کرده و تصویری نیز از آن قرارداده ایم.

,

 

,

 

,

در پایان...

, در پایان..., در پایان...,

 

,

 

,

هرچند که این روزها همدان با عنوان پایتخت تاریخ و تمدن تبلیغات بهتری را در خصوص ورود گردشکران به این شهر داشته است ولی با  این وجود ما شاهد هستیم که مسافران با ورود به این شهر گلایه مندی هایی را از خدمات دهی ها به زبان می آورند و ما دیدیم که در همین یکی دو روز اخیر که اوج ورود مسافران به همدان است نقاط گردشگری و تفریحی همچون آرامگاه بوعلی سینا و شهربازی پارک مردم در دست تعمیر بود که این نشان از بی توجهی و غفلت مسئولین است و به نوعی این اتفاقات فرصت سوزی در جذب گردشگران به این استان می باشد.

,

 

,

 

,

پرواضح است که توسعه گردشگری میسر نمی شود مگر اینکه سازمان‏ها و نهادهای مرتبط با این حوزه در راستای یک هدف گام بردارند و امید است که در این ایام که آغاز تعطیلات تابستانی است مسئولین با بررسی و رسیدگی به مشکلاتی از این قبیل که در این گزارش به آن پرداخته شد، از فرصت جذب گردشگر استفاده بکنند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,  ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه