اخبار داغ

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان:

مرمت خانه تاریخی هروی سه قلعه سرایان شروع شد

مرمت خانه تاریخی هروی سه قلعه سرایان شروع شد
مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان ازشروع عملیات مرمت خانه تاریخی هبه اله هروی سه قلعه با مشارکت مالک خبرداد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد عرب مسئول میراث فرهنگی سرایان در گفتگو با سرایان بیدار، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  به منظور جلب مشارکت مردم درحفظ میراث فرهنگی نسبت به مبادله تفاهم نامه ای با مالکین بناهای تاریخی در شهرها و روستاها اقدام می نماید و با اختصاص اعتبار با مشارکت مردم ، بناهای تاریخی حفظ، نگهداری ، مرمت و بازسازی و احیاء می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,

وی افزود: مرمت خانه تاریخی هبهٌ الله هروی سه قلعه  باهمکاری مالک شروع شده است.

,

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان اظهارکرد: : این بنای تاریخی ارزشمند در محدوده تاریخی شهر سه قلعه واقع شده که با انعقاد تفاهم نامه مرمت مشارکتی در سال جاری خوشبختانه از محل منابع ملی مبلغ 450  میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی ارزشمند اختصاص یافت.

,

عرب گفت: کارگاه مرمتی این بنا حدوداً از ابتدای تیر ماه دائر شده و خاکبرداری و سبک سازی پشت بام به دلیل عدم سبک سازی و انجام چندین مرحله اندود کاهگل ، از اولویت های این بنا و سایر بناهای تاریخی شهرستان می باشد که در این بنا در حال انجام می باشد.

,

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان خاطرنشان کرد : پس از سبک سازی ، پوشش مجدد قسمت های تخریب شده و آسیب دیده ، دوغاب ریزی با ملات شن و گچ در دو مرحله ، استحکام بخشی سقف ،مرمت دیوارهای دور تا دور بنا ، شیب بندی،  قوره گل و اندود کاهگل در دولایه انجام خواهد شد و جمع آوری موزاییک فرش کف حیاط ، زیرسازی ، احیاء باغچه ها و حیاط اصلی و آجر فرش بنا از دیگر برنامه های مرمتی در نظر گرفته شده است که در صورت وجود اعتبار انجام خواهد شد. 

,

وی بیان داشت: خانه هروی در داخل یکی ازگذرهای بافت تاریخی شهر سه قلعه یکی از نمونه های اصیل معماری ایرانی با ویژگیهای این معماری یعنی درونگرایی و حیاط مرکزی محسوب میشود و با شماره 29942 درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بنا شامل سردر ورودی، هشتی، دالان، حیاط، ایوانها، مطبخ، اطاقهای دور تادور حیاط اطاق بادگیر و انبار است. عرب گفت:  پس از هشتی دالانی قرار دارد که بین دو خانه مشترک است که به دو برادر تعلق داشته دو درگاهی در دالان وجود دارد که یکی سمت چپ دالان قرار دارد و یکی در انتهای دالان. درگاه انتهایی دالان به خانه هبه الله هروی منتهی میشود. 

,

مسئول میراث فرهنگی سرایان اظهارداشت: محور اصلی بنا در جهت شمال شرقی- جنوب غربی قرار دارد که از مرکز حیاط میگذرد و دو ایوان بنا در دو طرف حیاط در امتداد محور اصلی واقع شده اند. دارا بودن ورودی، هشتی و دالان مشترک با یک خانه دیگر نیز ویژگی خاص این بنا است.

,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه