اخبار داغ

آنچه که در حوزه کشاورزی مغفول مانده است؛

حرکت در مسیر اقتصادمقاومتی با کشت کلزا / رهایی از واردات ۹۵ درصدی روغن

حرکت در مسیر اقتصادمقاومتی با کشت کلزا / رهایی از واردات ۹۵ درصدی روغن
بی تردید دولت می تواند با تقویت کشاورزان برای کشت کلزا در مسیر کاهش ۹۵درصد واردات روغن نقش به سزایی را در اقتصاد کشور ایفا کند. در همین مسیر دولت باید با افزایش خدمات حمایتی از کشاورزان مانند خرید تضمینی کلزا به قیمت مناسب و تامین نهادهای مورد نیاز کشت ، زارعین را به سمت تولید کلزا ترغیب کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل فردا؛ سرانه مصرف روغن خام در کشور به ازای هر نفر به اندازه ۱۸ کیلوگرم در سال است و با در نظر گرفتن جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور چیزی در حدود ۱.۵ میلیون تُن نیاز ایران به روغن خام به ازای هر سال محاسبه می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل فردا؛,

در این بین باید با ابراز تاسف عنوان کرد که بیش از ۹۵ درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود و همین امر عامل خروج سالانه بیش از چهار میلیارد دلار ارز برای واردات روغن خام، دانه‌های روغنی و کنجاله از کشور شده است.

,

Aceite-de-canola-vs-aceites-vegetales-2-e1447945912650

, Aceite-de-canola-vs-aceites-vegetales-2-e1447945912650, Aceite-de-canola-vs-aceites-vegetales-2-e1447945912650,

سویا، آفتابگردان، پنبه دانه و کلزا به عنوان دانه‌های روغنی، منابع اصلی و عمده تولید روغن در سطح جهان به شمار می‌روند.

,

در  سالیان اخیر کشت دانه روغنی کلزا در سطح جهان گسترش فراوانی پیدا کرده و می توان گفت کشت کلزا به عنوان محوری برای تولید روغن خام در سطح جهان در آینده‌ای نزدیک به شمار خواهد رفت.

,

گیاه کلزا با داشتن ویژگی های فوق العاده و سازگاری آن با اقلیم های مختلف سراسر ایران، باعث شده است که توسعه کشت این گیاه به عنوان نقطه عطفی جهت تامین روغن خام مورد نیاز کشور و رهایی از وابستگی محسوب شود.

,

از جمله ویژ گی های زراعی این گیاه می توان مواردی را اشاره کرد:

,

   * کلزا پتانسیل روغن‌گیری بالایی دارد و حدود ۴۵درصد آن تبدیل به روغن می شود.

,

   * در شرایط مختلف آب و هوایی کشور، امکان کشت کلزا وجود دارد.

,

   * در بسیاری از مناطق کشور این محصول قابلیت کشت پاییزه دارد و همین امر، عاملی است برای آنکه از پتانسیل نزولات آسمانی استفاده کند و نیاز کمی به آبیاری داشته باشد.

,

   * تجهیزات و امکانات پیچیده ای برای کشت نیاز ندارد و این خود عاملی است تا کشاورزان تمایل بسیاری در کاشت این محصول داشته باشند.

,

   * برای تقویت زنبورداری در مناطق مختلف کشور، محصولی بی نظیر به شمار می رود.

,

   * بقایای گیاهی کلزا ماده ای فوق العاده برای افزایش موادآلی خاک به حساب می آید.

,

   * فصل برداشت کلزا با دیگر دانه‌های روغنی تفاوت دارد و همین امر عاملی است تا بتوان از ظرفیت شرکت های روغن‌کشی به خوبی بهره برد.

,

روغن کلزا به جهت دارا بودن اسید چرب امگا ۳ جایگزین بسیار خوبی برای سایر روغن ها جهت حفاظت از سلامتی قلب به شمار می رود. این اسید چرب باعث می شود که لخت‌های خونی به شدت کاهش پیدا کند و ضربان قلب منظم ادامه داشته باشد.

,

mustard_flower_field-wallpaper-1280x800

, mustard_flower_field-wallpaper-1280x800, mustard_flower_field-wallpaper-1280x800,

بی تردید دولت می تواند با تقویت کشاورزان، برای کشت کلزا در مسیر کاهش ۹۵ درصد واردات روغن نقش به سزایی را در اقتصاد کشور ایفا کند. در همین مسیر دولت باید با افزایش خدمات حمایتی از کشاورزان، نظیر خرید تضمینی کلزا به قیمت مناسب و تامین نهادهای مورد نیاز کشت، زارعین را به سمت تولید کلزا ترغیب کند.

,

مطمئناً تلاش مدیران جهاد کشاورزی، در راستای گسترش کشت کلزا در سطح کشور می تواند یکی گام های موثر و اساسی در مسیر تحقق اقتصادمقاومتی محسوب شود.

,

23097_933

امید محترمی

, 23097_933, 23097_933,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه