اخبار داغ

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی بیان کرد؛

وجود ۲۷۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی

وجود ۲۷۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با بیان اینکه ۲۷۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی وجود دارد گفت:سالانه ۲۸۴.۷میلیون متر مکعب برداشت از چاه های غیر مجاز در استان مرکزی انجام می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عزت الله آمره ای مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی درگفتگو با اراک امروز؛ گفت: در استان مرکزی ۲۷۵۰ حلقه چاه فاقد پروانه و غیرمجاز با تخلیه سالانه ۲۸۴٫۷ میلیون متر مکعب وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

آمره ای اظهار کرد: از این تعداد ۱۶۳۰ حلقه چاه  مربوط به چاههای شناسایی شده توسط وزارت نیرو هستند که در قالب فرم شماره یک و به منظور صدور مجوز بهره برداری در قالب قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهره برداری (۱۳۸۹) مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

,

وی افزود: همچنین از ۲۷۵۰ حلقه چاه غیر مجاز ، تعداد ۱۱۲۰ حلقه چاه غیرمجاز مربوط به چاههای فرم شماره ۵ هستند که تاکنون توسط کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه های این شرکت تعیین تکلیف شده اند و در راستای جبران کسری مخزن دشت های استان مرکزی، پس از طی تشریفات قانونی باید پر و مسلوب المنفعه شوند.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه بیشترین برداشت چاههای فاقد پروانه و غیرمجاز مربوط به مصارف کشاورزی است ادامه داد: ۹۹ درصد آب برداشت شده از چاههای فاقد پروانه و غیرمجاز به مصرف کشاورزی و مابقی آن به مصارف صنعت و خدمات اختصاص دارد.

,

وی تصریح کرد: براساس بررسی های انجام شده میزان کسری مخزن دشت های استان مرکزی ۲۳۵میلیون مترمکعب در سال است که این  کاهش و افت سطح آبهای زیرزمینی ناشی از بهره برداری بی رویه منابع آب زیر زمینی است.

,

آمره ای اظهار کرد: افت سطح آب زیرزمینی منجر به فرو نشست زمین ، ایجاد مخاطرات برای جاده ها، خطوط راه آهن و خطوط انتقال برق، نفت ، صنایع و ساختمانها بیابانی شدن دشت های سرسبز، افزایش گرد و غبار و ریزگردها، کاهش کیفیت آب و خاک ، افزایش هزینه های استحصال آب و همچنین کاهش تولیدات محصولات زراعی و باغی می شود.

,

وی افزود: وزارت نیرو به منظور حفاظت و نظارت بر بهره برداری از منابع آب کشور براساس مواد ۱ ، ۳ ، ۲۱ و ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب و در راستای ایجاد تعادل بین تغذیه و برداشت از سفره های آب زیرزمینی در کلیه دشت های کشور براساس مصوبات پانزدهمین شورای عالی آب، اقدام به تصویب پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی نموده است که تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه و غیرمجاز و همچنین نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای پروانه دار از مهمترین پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی خاطرنشان کرد: کشاورزان بایستی دقت بیشتری در برداشت از منابع آب داشته باشند؛ چرا که هزاران سال است آب در دل زمین شکل گرفته است که به دلایل متعددی اکنون در حال نابودی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه