اخبار داغ

کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با دانا:

موصل باید دو یا سه ماه پیش آزاد می شد/ کارشکنی های آمریکا همچنان در عراق ادامه دارد/ آمریکا به دنبال سهم خواهی در شرایط پسا داعش است

موصل باید دو یا سه ماه پیش آزاد می شد/ کارشکنی های آمریکا همچنان در عراق ادامه دارد/ آمریکا به دنبال سهم خواهی در شرایط پسا داعش است
یک کارشناس مسائل استراتژیک و خاورمیانه با اشاره به اینکه موصل بعد از عراق و بصره، سومین شهر بزرگ در این کشور است عنوان کرد: پیروزی در موصل می تواند اراده مردمی در عراق را برای مقابله با نا امنی های داعش در آینده تقویت کند.
[

رضا مومن زاده، کارشناس مسائل استراتژیک و خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص پیروزی های اخیر ارتش و حشد الشعبی در عراق و تسلط بر موصل در کنار شکست داعش اظهار داشت: اگرچه پیروزی در موصل به دست آمد اما قرار بود بسیار زودتر از زمان فعلی ارتش بتواند کنترل موصل را در دست گرفته و داعش را بیرون کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با اشاره به کارشکنی های آمریکا در آزادسازی موصل تصریح کرد: فشارهایی که بر دولت عراق از سوی آمریکا وارد شد و همچنین کارشکنی های وسیع از سوی آنها باعث شد که روند آزادسازی موصل دو تا سه ماه به تعویق بیفتد.

,

 

,

این کارشناس مسائل استراتژیک و خاورمیانه در ادامه گفت: آزادسازی موصل به معنای آزاد شدن بخش قابل توجهی از نیروهای عراقی برای تمرکز بر آزاد ساختن و ایجاد امنیت در مناطق دیگر عراق است؛ کماکان چند نقطه آلوده به داعش وجود دارد که بعد از ازادسازی موصل تمرکز ارتش عراق باید به سمت آزادسازی آنها برود.

,

 

,

مومن زاده عنوان کرد: نکته قابل توجه در آزادسازی موصل تلاش حشد الشعبی در استان نینوا است که بتواند شهر تلعفر را پاکسازی کند؛ این اتفاق در آینده نزدیک رخ خواهد داد چرا که بعد از موصل تمرکز داعش در شهر تلعفر است.

,

 

,

وی در ادامه تصریح کرد: پیش بینی ها این است که در عراق اگرچه دیگر شاهد تمرکز داعش در مناطق خاصی نخواهیم بود اما با توجه به فضایی که به لحاظ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کشور عراق وجود دارد در آینده شاهد برخی تحرکات امنیتی در این کشور خواهیم بود.

,

 

,

این کارشناس مسائل استراتژیک و خاورمیانه با اشاره به اینکه موصل بعد از عراق و بصره، سومین شهر بزرگ در این کشور است عنوان کرد: پیروزی در موصل می تواند اراده مردمی در عراق را برای مقابله با نا امنی های داعش در آینده تقویت کند.

,

 

,

مومن زاده در ادامه تصریح کرد: مجموعه بازیگران و مولفه هایی که درگیر مسائل امنیتی منطقه هستند باعث افزایش پیچیدگی ها در منطقه شده اند و ما نمی توانیم از زمانی مشخص برای پایان داعش در عراق و یا منطقه صحبت کنیم اما به طور قاطع می توانیم بگوییم که داعش از حالت تمرکز جغرافیایی قوی در منطقه خارج شده است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه داعش در مسیری نزولی قرار گرفته است عنوان کرد: با توجه به اینکه این گروهک تروریستی مناطق زیادی را از دست داده و حضور جغرافیایی آنها کمرنگ شده است دیگر نمی تواند در مناسبات منطقه دخیل باشد. در سوریه هم شاهد هستیم که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت روند ازادسازی مناطق شرق سوریه را با قدرت پیش می برند و به دیرالزور نزدیک شده‌اند در آینده نزدیک در سوریه هم شاهد از دست دادن مناطق وسیعی از سوی داعش خواهیم بود.

,

 

,

این کارشناس مسائل استراتژیک و خاورمیانه همچنین افزود: طی روزهای گذشته آزادسازی حلب و مناطقی از حماه گزارش شده است؛ همچنین پیشروی های ارتش سوریه در شرق حمص و تدمر به سمت دیرالزور هم در ماه های گذشته نشان دهنده زوال داعش در سوریه است.

,

 

,

مومن زاده در ادامه خاطرنشان کرد: داعش امروز با داعش 2015 بسیار متفاوت است؛ در گذشته شاهد حجم وسیعی از نیروهای تروریست بین المللی بودیم که با حمایت ده ها کشور در سوریه وارد جنگ شده بودند اما در حال حاضر این روند متوقف شده و عملاً داعش قدرت جذب نیروی بسیار پایینی دارد و مناطق در کنترل خود را از دست می دهد و روند عقب نشینی ها این گروه تروریستی افزایش پیدا کرده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه در عراق و در سوریه مناطق موثر قابل توجهی در دست داعش باقی نمانده است عنوان کرد: به لحاظ جمعیتی و نیروی انسانی، داعش پراکنده شده است و به همین خاطر دیگر نمی توانند در یک منطقه ایستادگی کنند و دفاع قابل توجهی از خود نشان بدهند چه برسد به اینکه سیاست های تهاجمی و حمله به مناطق را در پیش بگیرند.

,

 

,

این کارشناس مسائل استراتژیک و خاورمیانه پیش بینی کرد: کارشکنی هایی در حال انجام است که این روزها شاهد هستیم استکبار جهانی و برخی از دولت های منطقه از حضور داعش در مناطقی از عراق و سوریه به شدت حمایت می کنند که باید نیروهای ارتش و مقاومت با روش های جدید تر و به شکل جدی تر با آنها مقابله و به پاکسازی داعش بپردازند.

,

 

,

مومن زاده در پایان تصریح کرد: در حال حاضر به نظر می رسد که امریکایی ها به دنبال سهم خواهی در دوران پساداعش در سوریه و عراق هستند که البته در عراق با کنترل قوی تری که روی دولت عراق ایجاد کرده و تاثیر گذاری که روی دولت این کشور دارند پیش بینی می شود که روندهای جدیدی را در عراق در حوزه های امنیتی شکل بدهند اما در سوریه مشکلات آمرکا بیشتر است چرا که حضور روسیه، ارتش و نیروهای مقاومت جدی تر است و مناطق مهم سوریه در اختیار این نیروهاست.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه