اخبار داغ

به مناسبت سالروز تخریب قبرستان بقیع(یوم الهدم):

بقیع نخستین مدفن مسلمانان در مدینه/ وجود خط فارسی بر ضریح امام حسن(ع)/ مدرس نخستین صدای اعتراض مجلس ایران به تخریب بقیع

بقیع نخستین مدفن مسلمانان در مدینه/ وجود خط فارسی بر ضریح امام حسن(ع)/ مدرس نخستین صدای اعتراض مجلس ایران به تخریب بقیع
رئیس اداره ارتباطات حوزوی حوزه های علمیه خواهران قم، در مورد نخستین مدفن مسلمانان در مدینه گفت: این قبرستان به دستور پیامبر(ص) ساخته شد که تنها قبرستان مسلمانان در این شهر دارای قبرهای شخصیت های مهمی در صدر اسلام است و سالروز تخریب بقیع، به نام یوم الهدم نامگذاری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس اداره ارتباطات حوزوی حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام سید حجت سجادی زاده، در پیشینه قبرستان بقیع به خبرنگار «بسیج زنان کشور» گفت: نام این قبرستان علاوه بر بقیع، بقیعالفرقد یا جنتالبقیع است که سابقه ایجاد آن به اوایل اسلام می رسد که به طور رسمی پس از هجرت مسلمانان به مدینه، بقیع تنها قبرستان مسلمانان در این شهر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «بسیج زنان کشور» , «بسیج زنان کشور» , «بسیج زنان کشور» , «بسیج زنان کشور» , «بسیج زنان کشور» , «بسیج زنان کشور» , «بسیج زنان کشور» , «بسیج زنان کشور» , «, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, , ,

وی ادامه داد: مردم مدینه قبل از آمدن مسلمانان به آنجا اجساد مردگان خود را در دو گورستان «بنیحرام» و «بنیسالم» و گاهی نیز در منازل و خانه‌هایشان دفن می‌کردند، بدین ترتیب بقیع اولین مدفن و مزاری است که به دستور پیامبر اسلام توسط مسلمین صدر اسلام به وجود آمد.

, , , , ,

این کارشناس حوزه در مورد حرم ائمه(ع) بقیع نیز گفت: در اواخر قرن پنجم، همانطور که جهانگرد معروف، ابن جبیر در دیداری که از بقیع داشته آن را قبه‌ای مرتفع و سر به فلک کشیده است که در نزدیکی بقیع واقع شده است، در قرن هشتم قمری، بعد از گذشت 150 سال از سفر ابنجبیر، ابنبطوله سفری به مدینه داشت که او هم این بنا را قبه‌ای سر به فلک کشیده و از نظر استحکام، بدیع و اعجابانگیز است.

, , , ,

وی ادامه داد: 19 سال پیش از تخریب حرم ائمه بقیع، نویسنده کتاب مراهالحرمین، ابراهیم رفقت پاشا، در توصیف بقیع گفته است عباس و حسن ابن علی و ائمهی سهگانه در زیر یک قبه قرار گرفته‌اند که بزرگتر از همهی قبه‌های موجود در بقیع است.

, 19 سال پیش از تخریب حرم ائمه بقیع، نویسنده کتاب مراهالحرمین، ابراهیم رفقت پاشا، در توصیف بقیع گفته است عباس و حسن ابن علی و ائمهی سهگانه در زیر یک قبه قرار گرفته‌اند که بزرگتر از همهی قبه‌های موجود در بقیع است., , , , , ,

رئیس اداره ارتباطات حوزوی حوزه های علمیه خواهران، در مورد شکل قبرستان بقیع گفت: این قبرستان دارای دو درب ورودی بوده که یک درب همیشه بسته، و درب دیگر، از صبح تا غروب هر روز بر روی زائران باز بود و حرم بقیع حالت هشت ضلعی داشت که میرزا محمدحسین فراهانی در سفرنامه‌اش نوشته است: در بقعهی بزرگی که به صورت هشتضلعی ساخته شده و اندرون و گنبد آن سفیدکاری است، چهار نفر از ائمهی اثنیعشر صلواتالله علیهم وجود دارد.

, , , , , , , . ,

وی ویژگی بعدی این حرم را داشتن محراب و خادم دانسته و افزود: حرم ائمهی بقیع مانند سایر حرم‌ها دارای ضریح، روپوش، چلچراغ، شمعدان و فرش بود و ابنجبیر می‌نویسد: قبرشان بزرگ و از سطح زمین بلندتر و دارای ضریحی از چوب است که بدیعترین و زیباترین نمونه از نظر فن و هنر است و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم شده و میخ‌کوبی‌هایی به جالب‌ترین شکل در آن تعبیه شده که نمای آن را زیباتر و جالب‌تر نموده است.

, , , , .,

این کارشناس حوزه از قول محمد لبیب مصری که در سال 1327 هـ .ق به مدینه سفر کرده، نیز گفت: در قبرستان بقیع، گنبدی معروف به «قبهالبین» قرار دارد که حجره‌ای در آن وجود دارد و در میان آن گودالی است که ادعا می‌کنند، جایگاه افتادن دندان پیامبر است. و ضریح امام حسن(ع) در داخل قبه‌ای است و از فلز ساخته شده است و خطوط فارسی بر آن نقش بسته است، به گمانم از آثار شیعیان عجم باشد.

, ,

سجادی زاده در مورد نخستین تخریب بقیع گفت: نیروهای وهابی به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود در سال 1221 هـ .ق بعد از محاصرهی طولانی مدینه، ساکنان شهر را در تنگنا قرار دادند و مردم بی‌گناه بی‌شماری را قتل عام کردند. سپس خادمان را به بهانه نشان دادن محل جمع آوری و نگه داری هدایا، یکجا جمع کردند و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و پس از غارت حرم نبوی، هنگام بازگشت به نجد که محل استقرار وهابیون بود، از بقیع گذشتند و عبدالعزیز دستور تخریب تمامی بارگاهها را صادر کرد.

, , , ,

وی ادامه داد: برای پس گرفتن حجاز از سلطه وهابی ها، خلافت عثمانی به والی خود محمدعلی پادشاه دستور حمله داد و پس از جنگی خونین سال 1227 ق وهابی‌ها شکست سختی خوردند و مردم اماکن متبرکه را بازسازی کردند.

,

رئیس اداره ارتباطات حوزوی حوزه های علمیه خواهران در مورد تخریب دوم بقیع نیز گفت: هشتم شوال سال 1334 ق پس از سلطهی دوبارهی ابنسعود، و تسلط بر شهر مدینه در ماه رمضان همان سال شیخ عبدالله، قاضیالقضات خود را از مکه به مدینه اعزام کرد تا موضوع تخریب مقابر موجود در مدینه را با علما و سران این شهر مطرح و موافقت آنها را ولو به صورت ظاهری جلب کند و با این هدف جلسه ای را تشکیل داد و از حاضرین پرسید: «دربارهی تخریب این گنبد و بارگاه‌ها چه می‌گویید»؟ بسیاری از آنها از ترس جانشان جواب ندادند، بعضی دیگر هم اظهار موافقت کردند.

, , , , , , , , ,

وی افزود: پس از آن وهابی‌ها مردم را با زور اسلحه جمع کرده و به سوی بقیع حرکت دادند و هرچه گنبد و ضریح در شهر مدینه و بیرون از شهر بود، مانند گنبد و بارگاه ائمهی بقیع(ع)، گنبدهای متعلق به عبدالله و آمنه، والدین رسولالله و حرم دختران و همسران پیامبر و حرم ابراهیم فرزند رسولالله(ص) و گنبد مالک ابن انس و عثمان نیز تخریب کردند.

, , , ,

سجادی زاده عدم تخریب حرم نبوی را ترس وهابیون از عکس العمل مردم دانسته و افزود: با انتشار خبر تخریب بقیع، واکنش‌های شدیدی از طرف مقامات عالیرتبهی مملکتی از جمله رئیسالوزرای وقت شد و به همین مناسبت مرحوم مدرس در همان روز هشتم شهریور 1304 ش مطابق با دهم صفر 1344 ق در مجلس شورای اسلامی نطقی ایراد کرد و کمیسیون ویژه برای پیگیری موضوع را به شکل جدی دنبال کرد.

, با انتشار خبر تخریب بقیع، واکنش‌های شدیدی از طرف مقامات عالیرتبهی مملکتی از جمله رئیسالوزرای وقت شد و به همین مناسبت مرحوم مدرس در همان روز هشتم شهریور 1304 ش مطابق با دهم صفر 1344 ق در مجلس شورای اسلامی نطقی ایراد کرد و کمیسیون ویژه برای پیگیری موضوع را به شکل جدی دنبال کرد., , , ,

وی در پایان گفت: از آن به بعد تا کنون مراجع، علما و حوزه‌های علمیه پیوسته با ارسال نامه و مخابرهی تلگراف خواستار برخورد قاطع با عوامل تخریب قبور اماکن متبرکه شدند و اقدامات فراوانی در جهت برداشتن محدودیت‌ها در مورد قبور ائمهی طاهرین صورت گرفته است که متاسفانه تاکنون همگی بدون نتیجه باقی مانده‌ است.

, , ,

انتهای پیام/ز

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه