اخبار داغ

یادداشت؛

اشتغال پایدار و اقتصاد پویا در قطب فندق کشور توجه ویژه مسئولین را می طلبد

اشتغال پایدار و اقتصاد پویا در قطب فندق کشور توجه ویژه مسئولین را می طلبد
محدثه رمضانی املشی در یادداشتی به قطب فندق کشور پرداخت و نوشت اشتغال پایدار و اقتصاد پویا در قطب فندق کشور توجه ویژه مسئولین را می طلبد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودسریها، اگر به صفحات این روزهای مطبوعات و رسانه های کشور اندک نگاهی بیاندازی خبری تحت عنوان : رودسر، بزرگترین تولید کننده فندق و گل گاوزبان کشور” بسیار به چشم می خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودسریها,

 

,

افتخار این تیتر خبر در رسانه ها چه مکتوب و چه مجازی باعث شده  هر از چندگاهی مدال بزرگترین تولیدکننده بر سینه شهرستان چسبانده شود و در کشور بدین افتخار،فخر فروشی گردد. افتخاری که از وجود منطقه کوهستانی و محروم اشکورات نصیب شهرستان رودسر شده است و بجای آنکه تلاش گردد این فعالیت کشاورزی – اقتصادی که بصورت سنتی رواج دارد به نیمه صنعتی و صنعتی تبدیل شود و موجبات رونق اقتصادی و اشتغال زایی جوانان را فراهم سازد ، فقط در رسانه ها از افزایش یا کاهش تولید حرف به زبان رانده  می شود.

,

 

,

از سوی دیگر نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری محصول فندق باعث شده کشاورزان محصول خود را به نازل ترین قیمت بفروشند که جفا در حق یک کشاورز است در صورتی که کشورهایی همچون ترکیه با ایجاد صنایع تبدیلی سالانه درآمدهای هنگفتی از فرآوری این محصول به دست می آورد و فندق را پس از فرآوری به شکل محصولاتی از قبیل شکلات و شیرینی آن هم به قیمتی چند برابر ارزش فندق خام به ایران صادر می کند. در کشورهای اروپایی نیز این محصول ارزشمند در محصولات آرایشی و دارویی استفاده می شود.

,

 

,

 

,

به هر ترتیب فندق یکی از اقلام عمده خشکبار است که امروزه تولید و مصرف آن به شکل های گوناگون از قبیل خام ، بوداده ، ورقه ، خمیر، بلغور و آرد به صورت مستقیم یا فرآوری در صنایع روغن کشی ، شیرینی و شکلات سازی سهم و جایگاه بسزایی یافته و در ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال در اقتصاد پاره ای از کشورهای جهان موفقیت ویژه ای را کسب کرده است. ( از تمامی قسمت های درخت فندق اعم از میوه، برگ، گل، پوست، ساقه، تنه، ریشه و چوپ در طب برای درمان بیماری ها و داروسازی، صنایع غذایی و شکلات سازی، رنگ سازی و نقاشی، صنایع دستی، مصرف سوخت و غیره استفاده می کنند.)

,

 

,

این محصول با توجه به دارا بودن ۲۰ اسید آمینه ضروری بدن ، علاوه بر داشتن فسفر زیاد باعث تقویت جوهر مغز و از نظر ویتامین های گروه B و E که برای حفظ سلامتی مغز و خون سازی ضروری هستند، غنی می باشد

,

 

,

 

,

ایران با سطح زیر کشت ۱۹هزار و ۳۰۰ هکتاری در جایگاه پنجم دنیا قرار دارد که ۵۵ درصد باغ های فندق کشور با توجه به اقلیم و شرایط خاص طبیعی  در اشکورات شهرستان رودسر قرار گرفته است و فقط یک کارگاه فندق شکنی و فرآوری در اشکورات فعال می باشد.

,

محدثه رمضانی املشی -کارشناس مهندسی اقتصاد کشاورزی

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه