اخبار داغ

سیری در تحولات سرنوشت ساز منطقه؛

ترامپ از اختلاف قطر و عربستان چه در سر دارد؟/جنگ گازی در منطقه

ترامپ از اختلاف قطر و عربستان چه در سر دارد؟/جنگ گازی در منطقه
هدف دیگری که ترامپ می تواند با این تیر آن را بزند این است که یکباره قیمت گاز طبیعی در جهان افزایش یافته وچرخ گاز شیل آمریکا را به راه بیاندازد تا مشکل ایجاد شغل و تولید ناخالص ملی را رفع کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسیم زنجان، دماغه کوچکی که با عنوان شبه جزیره نیز شناخته می شود، از 3000 سال قبل محل درآمدهای کلان از بطن خلیج فارس بوده است. قطر، یک شیخ نشین قدیمی در جنوب ایران است که از زمان ساسانیان درآمد خود را با صید مروارید از خلیج فارس بدست می آورده است. اکنون با بروز ناگهانی یک بحران جدی در روابط این کشور با دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و بسته شدن تمام مسیرهای زمینی و هوایی و دریایی از سه جهت، دامی بزرگ برای دوحه، تهران و صنعت lng خاورمیانه گسترده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم زنجان,

طی 24 ساعت منتهی به 15 خرداد 96، چند روز پس از سفر ترامپ به خاورمیانه و برگزاری اجلاس کذایی با حضور سران کشورهای اسلامی توسط شاه سعودی، روند جالبی از اتفاقات به وقوع پیوست که نگاهی کوتاه به آن می تواند به درک بهتر اتفاقی که در حال رخ دادن است یاری کند. پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک عربستان با قطر و فراتر از آن، بسته شدن تمامی مرزهای سعودی به روی قطر، امارات متحده عربی نیز اقدامی مشابه را اعمال کرد.

,

سپس بحرین بود که در ساعت 5:27 دقیقه صبح به وقت گرینویچ (9 صبح به وقت تهران) با بهانه ای متفاوت، اعلام کرد که تمامی روابط و مرزهای خود با قطر را به دلیل آنچه حمایت این کشور از تروریسم ضد دولت بحرین و همراهی با شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران خواند، مسدود کرد. در ساعت 5:43 دقیقه به وقت گرینویچ(9:16 دقیقه به وقت تهران) رکی تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه همتای استرالیایی خود در مقابل دوربین ها رفت و گفت : " در خاورمیانه اختلافات و مشکلاتی قدیمی سر باز کرده و جای نگرانی ندارد.

,

بحران خلیج فارس اثری بر روند مبارزه با تروریسم ندارد و کشورهای عربی هم بهتر است خویشتن داری کنند." از سوی دیگر، پس از برقرار شدن دوباره اعانه نفتی ریاض، قاهره روابطش با قطر را به دلیل حمایت دوحه از اخوان المسلمین به حالت تعلیق درآورده اما مشخص نیست که چگونه می خواهد 60 درصد از مصرف LNG خود را که تاکنون از قطر تامین می شد، تامین کند؟

,

در این هیاهوی قطع و بستن، پرسشی مطرح است: چگونه ممکن است یک حکومت همزمان از القاعده، طالبان و داعش و اخوان المسلمین حمایت کند و حامی شبه نظامیان شیعه و ایران باشد؟ چطور ممکن است قطر هم در ائتلاف عربستان سعودی در یمن سرباز داشته باشد و هم به مبارزان حوثی تحت حمایت ایران کمک نظامی ارسال کند؟ مگر قطر جز از مرز زمینی عربستان، راه خاکی دیگری به دنیا دارد؟

,

برای پاسخ، لازم است بدانیم بزرگترین تولید کننده  LNG در جهان آمریکاست و سپس روسیه و قطر در مقام های بعدی قرار دارند؛ اما بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان، قطر است.  این کشور مینیاتوری خلیج فارس، به تنهایی 30 درصد از کل مصرف جهانی گاز مایع را صادر می کند؛ پس نقش تعیین کننده ای در قیمت جهانی گاز دارد. از سوی دیگر استرالیا با کمک شرکت های سرمایه گذاری آمریکا، پروژه عظیمی برای مایع سازی گاز در دست اجرا دارد و تصمیم گرفته به زودی به رتبه نخست تولید گاز طبیعی مایع از طریق تاسیسات مایع سازی، دست یابد.

,

ایالات متحده، اگرچه رتبه نخست تولید گاز طبیعی و مایع سازی را در کیسه خود دارد اما از سال 2014 و با افت قیمت نفت، میدان های گاز شیل این کشور برای سرمایه گذاران جذابیتی نداشتند و صنایع گاز شیل با کمبود پول و صرفه اقتصادی روبرو شدند. اما منظور از گاز شیل چیست؟ منظور از گاز «شیل» گازی است که در میان سنگ های سخت محصور است و آزادسازی آن به استفاده از فناوری مشهور به شکست هیدرولیک نیاز دارد.

,

به کارگیری این تکنولوژی اما چندان اقتصادی نیست و هنگامی می صرفد که گاز گران شود و گاز کی گران می شود؟ هنگامی که منطقه تولید گاز و غول گازی دنیا دچار بحران شود. برخی تحلیلگران در تهران وقایع امروز قطر را زمینه ای برای نزدیکی و پیوند روابط ایران و قطر قلمداد می کنند اما این دوستان باید توضیح دهند که با چه توجیهی ممکن است کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، یک کشور به کوچکی و ضعیفی قطر را مانند بره ای به دامان غولی مانند ایران بیاندازند؟ قطر از دیرباز به مامن سران القاعده و داعش و دیگر تکفیری ها شهرت داشته و حتی طالبان نیز در آن دفتر کار رسمی دارد و این همان بهانه مورد نیاز آمریکاست که نشان دهد ایران از تروریسم حمایت می کند.

,

اما هدف دیگری که ترامپ می تواند با این تیر آنرا بزند این است که یکباره قیمت گاز طبیعی در جهان افزایش یافته وچرخ گاز شیل آمریکا را به راه بیاندازد تا مشکل ایجاد شغل و تولید ناخالص ملی را رفع کند.  همه این اتفاقات در حالی به وقوع می پیوندد که غالب کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فاقد زیرساختهای اقتصادی توانمند و مستقل بوده و اقتصاد این گونه کشورها  مبتنی بر اقتصادهای تجملاتی و طرحهای اقتصادی نمایشی برای مطرح کردن شیوخ حاکم بر این کشورها است. نتیجه چنین نگرشی اقتصاد ضعیف و فاسد و ضربه پذیر و تعمیق بحران اقتصادی در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده است که با اوج گیری این بحران نو ظهور و انجام اقدامات متقابل عرصه برای نقش آفرینی اقتصادی آمریکا محیا شده و این کشور برای مصون نگه داشتن دلار از بحران پیش رو، هر چند برای مدت کوتاهی، ابتکار مل را بدست بگیرد. در واقع این بحران یا با بهانه ای محکم علیه ایران به پایان می رسد یا با خاکساری غول گازی در مقابل عربستان و آمریکا ختم خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه