اخبار داغ

«حج» آزمونی دیگر برای دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر/ ملت ایران حج باعزت می‌خواهد

«حج» آزمونی دیگر برای دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر/ ملت ایران حج باعزت می‌خواهد
حج امسال نزدیک است و مردم ما حج با عزت می‌خواهند، به طوری که مناسک حج در شان ملت ایران برگزار شود و از لحاظ جانی امنیت داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، حج تمتع سال‌ 94 با اتفاقات تلخ و ناخوشایندی مواجه شد. سقوط جرثقیل، تعرض به دو جوان ایرانی در فرودگاه جده توسط مأموران، فاجعه منا (قربانی شدن 7 هزار زائر)، سوءمدیریت و قصور در ارائه خدمات از جمله اتفاقات ناگوار و بی‌سابقه در طول تاریخ حج است.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

این اتفاقات منجر به قطع روابط دیپلماتیک از طرف عربستان شد و به تبع آن، این موضوع بر روابط فرهنگی و اعزام در حج عمره و تمتع تاثیر گذاشت.

با همه‌ این اوصاف و در حالی که انتظار می‌رفت تا رئیس دولت تدبیر و امید طی یک اقدام ضربتی، عربستان سعودی را بازخواست کرده و پای میز محاکمه بکشاند، نه تنها خود، بلکه مردم را نیز به خویشتنداری دعوت کرد! حتی رایزنی‌های گسترده‌ای برای بهبود روابط داشت و از هرگونه اقدامی برای احقاق حقوق جانباختگان و خانواده آنان با این تحلیل که شاید بر اختلافات بیافزاید خودداری می‌کرد.

اما طرف مقابل، در پاسخ به این خویشتنداری‌ها، گستاخ‌تر شده و هتاکی‌ها و بی‌احترامی‌های خود را بیشتر کرد! به طوری که حتی وزیر خارجه عربستان در نشست سالانه سازمان ملل از محمدجواد ظریف گریزان بود و پاسخی به درخواست‌های ملاقات وی نداد.

روزهای مصیبت‌بار و سرگرمی دولت در مذاکرات هسته‌ای

در واقع در آن روزهای مصیبت‌بار، دولت به قدری سرگرم مذاکرات هسته‌ای بود و تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته بود، باعث شد که سیاست خارجی ایران نتواند آنچنان که شایسته ایرانیان است، از اقتدار لازم برخوردار باشد و از حقوق ایرانیان در مجامع بین‌المللی دفاع کند.

خلاصه آن که خویشتنداری دستگاه سیاست خارجی ایران و رئیس دولت باعث شد تا حوصله نمایندگان ملت نیز سر رفته و در تذکری نسبت به این رویه عجیب دولت روحانی اعتراض خود را اعلام کنند.

تا جایی که مهرداد بذرپاش، سیدحسین نقوی‌حسینی و ضرغام صادقی نمایندگان تهران، ورامین و شیراز مجلس نهم در آن زمان در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار پیگیری فاجعه منا در خصوص جانباختگان  این فاجعه و موضوع حادثه فرودگاه جده از طریق طرح شکایت از عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی شدند.

*موضع گیری‌های صریح رهبر معظم انقلاب به دنبال فاجعه منا

همچنین رهبر معظم انقلاب پس از آنکه دولتمردان در پیگیری این فاجعه دردناک، جدیت کامل به خرج ندادند و مسیرهای بین‌المللی و خواهش از امیر کویت را انتخاب کرده بودند، به لزوم پیگیری قاطع دولت مردان در این باره اشاره کرده و فرمودند: «این حادثه به هیچ ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به صورت قاطع دنبال کنند.»

لذا موضع‌گیری‌های صریح رهبر معظم انقلاب به دنبال این فاجعه بزرگ و خونین و خواسته ایشان از دستگاه دیپلماسی و سازمان حج، مایه آرامش و تسلی خاطر داغ دیدگان این حادثه شد.

اما هنوز این سوال پس از دو سال بی‌پاسخ مانده است که چرا شاهد موضع‌گیری صریح دولتمردان کشورمان در برابر این فاجعه تلخ نبودیم؟!

گذشت دو سال از فاجعه منا و انفعال مسئولان سازمان حج و زیارت

درحالی که دو سال از رخداد فاجعه منا و شهادت مظلومانه و غریبانه حجاج ایرانی می‌گذرد ولی همچنان کارشکنی‌های دولت آل‌سعود در پرداخت حقوق و مطالبات شهدای منا ادامه دارد و در این زمینه دولت عربستان به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده است و خانواده قربانیان منا در تجمع پر حاشیه روز یکشنبه 11 تیر، خواستار رسیدگی و پاسخگویی مسئولان و پیگیری مطالبات بازماندگان فاجعه منا شدند و پس از دو سال انفعال مسئولان، برای تعیین تکلیف مطالباتشان مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کردند که حراست این سازمان با شکستن دوربین‌های خبری مانع فعالیت خبرنگاران شد.

ای کاش در فاجعه منا، دولت خویشتنداری نمی‌کرده و به قول خودمان کوتاه نمی‌آمد و در قطع روابط دیپلماتیک با عربستان پیشقدم می‌شد و اجازه نمی‌داد تا دولت عربستان با ارتکاب این همه جنایات در این مورد تصمیم‌گیری کند.

خباثت آل‌سعودی‌ها در چندین سال گذشته به شکل محرزی برای همگان آشکار شد و گرچه این دولت نبض برگزاری مراسم حج را بر عهده دارد اما در رویداد عظیم فاجعه منا بی‌لیاقتی خود را به اثبات رساند که داغ دل خانواده‌های ایرانی و کشورهای اسلامی هیچگاه از اذهان عمومی و دل این عزیزان پاک نخواهد شد و لکه ننگ عربستان را ننگین‌تر خواهد کرد.

بر خلاف آنچه که از سران کشور عربستان تصور می‌شود، آنها در زمینه فعالیت‌های فرهنگی کاملاً با برنامه هستند و به مراسم حج به چشم ظرفیتی فرهنگی برای تبلیغ مذهب ساختگی خود می‌نگرند، هر چند که جنبه مالی این مسئله نیز بسیار مورد توجه است و جایگزین خوبی برای خام فروشی نفت به شمار می‌آید و با توجه به این موضوع مهم، دولتمردان و مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان برای بهره بردن از فرصت حج  باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند و از موضع انفعال خارج شوند.

… و حال حج امسال نزدیک است و مردم ما حج با عزت می‌خواهند، به طوری که مناسک حج در شان ملت ایران برگزار شود و از لحاظ جانی امنیت داشته باشند.
,
,
,
,
,
,
,
, روزهای مصیبت‌بار و سرگرمی دولت در مذاکرات هسته‌ای, روزهای مصیبت‌بار و سرگرمی دولت در مذاکرات هسته‌ای,
,
,
,
,
,
,
,
, *موضع گیری‌های صریح رهبر معظم انقلاب به دنبال فاجعه منا, *موضع گیری‌های صریح رهبر معظم انقلاب به دنبال فاجعه منا,
,
,
,
,
,
,
,
, گذشت دو سال از فاجعه منا و انفعال مسئولان سازمان حج و زیارت, گذشت دو سال از فاجعه منا و انفعال مسئولان سازمان حج و زیارت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه