اخبار داغ

تحقیقاتِ روانشناسان و جامعه شناسان غربی از آثار مثبت «حیا» و تبعات «جلوه گری ظاهری»

تحقیقاتِ روانشناسان و جامعه شناسان غربی از آثار مثبت «حیا» و تبعات «جلوه گری ظاهری»
فعال فرهنگی تبریز اظهار داشت: حیا، عفاف و حجاب باید به زبان های معرفتی مختلف ترجمه گردد؛ عفاف و حجاب باید از حیث فلسفه، عرفان، روانشناسی و جامعه شناسی مورد بررسی و اشاعه قرار گیرد تا نخبگان نحله های مختلف فکری اقناع شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، حیا بالاتر از شرع است؛ این نوع نگاه و اساسا ارزیابی ریشه ای از مسئله ی عفاف و حجاب، حلقه مفقوده ی محافل و نهادهای علمیفرهنگی است. جهانبخش سلمانیان کارشناس و فعال فرهنگی تبریز علت بی توجهی به ریشه های بدحجابی را در تک زبانی بودن تبیین ها و عدم ورودِ پژوهش محورِ قشر نخبگان جامعه تلقی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

وی در گفتگو با خبرنگار زیتون خاطرنشان کرد: فرهنگ در دو قالب روبنا و زیربنا مورد بررسی و اشاعه قرار می گیرد. فعالیت های تبلیغیِ روتین به مدد تکرار و گذر زمان در بین الاذهان ته نشین شده و ناخودآگاه ملت را هدف قرار می دهد؛ اما روبنا را نمی توان دائمی و اثرگذار تلقی کرد. تا زمانیکه زیربنا احداث نگردد، روبناها بمثابه چادرمسافرتی بوده و براثر بادهاو طوفان ها از جای خود کنده می شوند. 

,

کارشناس مسائل اجتماعی اظهار داشت: مفهوم حیا و عفاف علاوه بر اقدامات روبنایی باید به صورت زیربنایی درنحله های مختلف فکری تبیین گردد؛ تبیین در سپهر معرفتی مذهب، تبیین روانشناختی، تبیین فلسفی، تبیین عرفانی و تبیین جامعه شناختی همگی باید توامان و برای مخاطب های مختلف انجام گردد. 

,

سلمانیان افزود: اقدامات زیربنایی معمولا مختص قشر نخبگان است. اگر نخبگان و اِلیت های موثر جامعه به صورت تئوریک اقناع شوند، بستر جامعه نیز محیای اقناع خواهد بود. این درحالی است که اکثر فعالیت ها و اشاعات فرهنگی، معطوف به فعالیتهای روبنایی بوده و دغدغه مندان جامعه در حوزه عفاف و حیا، صرفا مشغول تبیین با ادبیات مذهب هستند.

,

فعال فرهنگی تبریز بیان کرد: تبیین در سپهر معرفتی مذهب و دین به دلیل جامعیتِ آن، مبنای همه تبیین هاست اما نحله های مختلف فکری معمولا در شاخه های دین مانند فلسفه، عرفان، روانشناسی، جامعه شناسی و.. قرار داشته و صرفا زبان مخصوص به آن شاخه را می پسندند. به عبارتی دیگر دین و مذهب در برگیرنده تمام شاخه هاست و زبان های مختلفی را برای تبیین دراختیار دارد اما متاسفانه زبان و ادبیاتی برای ترویج عفاف و حیا مورد استفاده قرار می گیرد که صرفا مورد پسند قشر مومن و حزب اللهی جامعه است.

,

وی گفت: عفاف و حجاب باید از حیث فلسفه، عرفان، روانشناسی و جامعه شناسی مورد بررسی و اشاعه قرار گیرد تا نخبگان نحله های مختلف فکری اقناع شوند. دین شاید زبان علمی امروز را جامع و کامل تصور نکند، اما ما ناچاریم به زبانِ علم پذیرفته شده در دانشگاه نیز صحبت کنیم تا عفاف و حجاب همه گیر شود.

,

سلمانیان تاکید کرد: حیا، عفاف و حجاب باید به زبان های معرفتی مختلف ترجمه گردد. برای مثال روانشناسان مختلف از جمله پول ژاگو معتقدند که «خودابرازی» و «جلوه گری ظاهری» به شدت سبب افت انرژی روانی می شود. و یا به این نتیجه رسیدند که بحران هویتی میان انسان ها اکثر از بین کسانی است که به جنبه های جلوه گری ظاهری معطوف بوده اند.

,

کارشناس مسائل اجتماعی اظهار داشت: اخیرا در یک تحقیق روانشناختیِ بنگلادشی مشاهده کردم که هرکس در زندگی خود به رفتارهای محجوب به حیا و پوشش های مناسب روی آورده، درمیانسالی وکهنسالی بسیار کمتر دچار بحران شده اند. البته از لحاظ جامعه شناختی، طرف حساب ما یک «زن» نیست. طبق قانون عرضه و تقاضا، تقاضا از هر سمتی باشد، عرضه به آن سمت روی می آورد.

,

وی افزود: باید بررسی شود که مرد چه می خواهد؟ اگر برای مرد جلوه گری زن مهم باشد، زنان هم به سمت جلوه گری خواهند رفت. لذا بیشتر از زنان، باید سمت و سوی فکری و اعتقادی مردان را تقویت کرد تا جلوه گری ظاهری از اهمیت ساقط شود.

,

سلمانیان خاطرنشان کرد: سبک زندگی ایرانی،اسلامی می تواند پشتوانه آکادمیک پیدا کند، نهادهای علمی و فرهنگی باید از پایان نامه های دانشجویی و پروژه های تحقیقاتی در زمینه سبک زندگی و همچنین عفاف و حیا حمایت کنند.  

,

 

,

انتهای پیام/

 
,

انتهای پیام/

,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه