اخبار داغ

ورزش های باستانی و زورخانه ای نطنز منتظر نگاه ویژه مسئولان است

ورزش های باستانی و زورخانه ای نطنز منتظر نگاه ویژه مسئولان است
ورزش زورخانه ای به دلیل خروجی های مهمی که در بعد اخلاقی و معنوی دارد در مکان های مختلف باید به جد پیگیری و از طرف مسئولان نیز مورد حمایت واقع شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آوای نطنز–  فتوت، جوانمردی، پهلوانی، تندرستی، کمک به هم نوع، هنر، آهنگ و موسیقی، شعر و نام بلند مولا علی (ع) و ائمه اطهار علیهم السلام با ورزش باستانی ما گره خورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای نطنز,

شاید هیچ ورزشی به اندازه ورزش باستانی ما جوانمردی که امروزه در تمامی ورزش ها تبلیغ می شود را در تار و پود و در تمامی حرکات و ارکان خود نهفته نداشته باشد، با ورزش زورخانه ای خلاء های اجتماعی پر می شود و و علاقه مندان به این ورزش ها با آیین پهلوانی و مهم تر از همه با اخلاق آشنا می شوند.

,

بدون شک ورزش زورخانه ای به دلیل خروجی های مهمی که در بعد اخلاقی و معنوی دارد در مکان های مختلف باید به جد پیگیری و از طرف مسئولان نیز مورد حمایت واقع شود.

,

به گفته مرتضی کریم پور مسئول هیات ورزش های باستانی نطنز و مسئول زورخانه قمر بنی هاشم این شهر، ورزشکاران به هنگام ورود و خروج در زورخانه باید خم شوند و به هنگام ورود به گود زورخانه باید رخصت بگیرند و این یعنی فروتنی و شکستن غرور که یک اصل در ورزش باستانی است.

,

نام ورزش باستانی ایران با بزرگانی مثل پوریای ولی و جهان پهلوان تختی اساطیر گذشت و مردانگی و بالاتر از همه با نام امام علی (ع) مولای شیعیان عجین شده است، ورزشی که در گذشته به حدی پرطرفدار بوده که بزرگان و پهلوانان و نام آوران آن در بین مردم از ارج و قرب ویژه و گاه در تقابل با ستم حاکمان و دادخواهی مظلومان قرار داشتند و هنوز هم باستانی کاران، هنرمند، با فتوت و پهلوانند.

,

در شهرستان نطنز هم به مانند دیگر شهرهای ایران، ورزش باستانی از قدمتی طولانی برخوردار است و به گفته مسئول هیات باستانی شهرستان نطنز دست کم هفتاد یا هشتاد سال از قدمت آن می گذرد.

,

کریم پور در عین حال که از توجه مسؤلان مختلف شهرستان به ورزش باستانی چتدان راضی نیست به اهمیت این توجه در شناساندن ورزش باستانی و حضور اقشار مختلف در آن اشاره می کند.

,

وی حدود ۱۵ سال است که مسئولیت هیئت باستانی نطنز را بر عهده دارد و پیش از آن در زمان مسئولیت رئیس قبلی، نایب رئیس هیأت را برعهده داشت و در مجموع ۲۵ سال است در این حوزه خاک می خورد.

,

مسئول هیئت ورزش های باستانی نطنز در خصوص توسعه این ورزش در نطنز می گوید: هیات خوشبختانه با مدد و همراهی دوستان اقدامات بسیار خوبی را تاکنون انجام داده است، مکان فعلی برگزاری کلاس ها مشکلاتی داشت که با همت هیئت و همکاری رئیس اداره ورزش و جوانان بر طرف و با کمک خیران جواهری و شیسی میل و کباده و ضرب تهیه شد.

,

وی از برگزاری منظم کلاس ها و تمرینات نیز خبر می دهد و از کم لطفی مسئولان و نگاه آن ها به ورزش باستانی گله مند است.

,

ورزش باستانی نطنز در گذشته در قلعه کوهاب پیگیری می شد و بعد از آن در محله سرسنگ و امروز تمرین های باستانی کاران در محل باشگاه شهید کریمی و در روزهای یکشنبه، سه شنبه و جمعه شب ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ با حضور مردم و بازدیدکنندگان و ورزشکاران برگزار می شود.

,

مسؤل هیئت ورزش های باستانی نطنز در خصوص برنامه های این هیئت برای بزرگداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در نطنز گفت: قرار بود مراسمی برای بزرگداشت این روز و هفته ورزش باستانی در استادیوم شهید منوچهری برگزار شود که به دلایلی از جمله کمبود بودجه، این مراسم همزمان با فینال والیبال جام رمضان در شامگاه یک شنبه و با حضور مردم و مسئولان برگزار شد!

,

کریم پور در پاسخ به این سوال که ورزش باستانی که همواره با کمک به محرومان همگام بوده در شهر نطنز و در این حوزه چه کرده است، افزود: ما همه به این مهم اعتقاد داریم و قرار است به زودی با حضور ورزش کاران باستانی مراسم گلریزانی برای کمک به مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) نطنز در محل انجام تمرین ها برگزار شود.

,

توجه بیشتر همگان و به ویژه مسئولان شهرستان به ورزش باستانی و کمک اقشار مختلف مردم، مسئولان و مهم تر از همه خیران، به ساخت زورخانه جدید با بافت سنتی و با همت ایزد پناه از خیران منطقه در نطنز، سخن آخر مسئول ورزش های باستانی نطنز بود که امیدواریم با نگاه ویژه مسئولان این مهم هر چه زودتر محقق شود.

,

آ. رضوانی

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه