اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس مذهبی مطرح شد؛

پوشش به هر شکلی حجاب محسوب نمی شود

پوشش به هر شکلی حجاب محسوب نمی شود
کارشناس مذهبی گفت: فرد بی اعتنا به حجاب ممکن است از روی ناآگاهی نسبت به حجاب دچار رهایی و بی تفاوتی به آن شده باشد گرچه اگر عمدی باشد عاقبت سختی خواهد داشت اما در برخورد اول نباید فرد یا افرادی را عامل بروز انحرافات و خطا دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمد صادق اسلامی در خصوص فلسفه حجاب و این که اصل حجاب از کجا نشأت گرفته است، در گفتگو با خبرنگار زنان قم، اظهار داشت: حجاب در جامعه اجتماعی جنبه ی عمومی و همگانی دارد، یک مرد و زن مسلمان باید در عین هوشیاری بدانند وقتی که عضو یک خانواده اسلامی در ابعاد گسترده جامعه قرار می گیرند باید تمام فرهنگ و سنت های دینی آن اجتماع را هر کدام به سهم خود متجلی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنان قم,

وی با بیان این که گناهکار دانستن فرد بی حجاب در برخورد و نگاه اول کار اشتباهی است، افزود: ما تابع مذهبی هستیم که همواره دستوراتی را بر عدم سوء ظن نسبت به دیگران ارائه کرده است، تا نکند که ما مؤکلف به بدبینی بشویم بنابراین هیچ گاه نباید در منظر اول فرد یا افرادی را عامل بروز انحرافات و خطا دانست مگر زمانی که یقین و اعتماد کامل بر عقیده و غرض ورزی او پیدا کنیم.

,

رسانه های ملی، عاملی بر کمرنگ شدن حجاب در جامعه هستند

, رسانه های ملی، عاملی بر کمرنگ شدن حجاب در جامعه هستند,

کارشناس مذهبی ادامه داد:  باید قبول کنیم که برای شکل گیری یک معضل اجتماعی همیشه چند عامل گوناگون دست به دست هم می دهند تا اشتباهی صورت بگیرد، بنابراین فرد بی اعتنا به حجاب نیز ممکن است از روی ناآگاهی نسبت به مساله حجاب دچار رهایی و بی تفاوتی به آن شده باشد.

,

اسلامی تصریح کرد: ما بخوبی می دانیم که اسلام یک دین کامل در تمام زمینه های فردی و اجتماعی می باشد و دستورات روشن آن به خوبی مسیر سعادت، رشد و تعالی را ترسیم نموده اما بحث در اینجا می تواند مربوط به نوع رساندن این دستورات و فرامین به انسان ها در زمان های مختلف و شیوه آشنایی مردم با مقادیر الهی و دینی باشد.

,

وی با مطرح کردن عوامل مؤثری که می تواند در نوع نگرش مردم نسبت به مساله حجاب تأثیرگذار باشند، گفت: کم کاری دستگاه های مذهبی و متولیان مربوطه نسبت به نوع رساندن این فریضه الهی به مردم که باید در نوع تبلیغ این مساله مهم بیش از پیش با شیوه های نوین و دارای جاذبه مردم را آگاه کنند و همچنین مناسب نبودن بسترهای فرهنگ سازی عمومی در درون جامعه مانند نقص در رسانه های ملی ( دیداری، شنیداری و رسانه های نوشتاری)  نیز عامل دیگری بر کمرنگ شدن مساله حجاب شده است.

,

پوشش به هر طریقی حجاب محسوب نمی شود 

, پوشش به هر طریقی حجاب محسوب نمی شود,  ,

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که قدم اول در شکل گیری یک فرهنگ دینی ریشه شرعی از جانب شارع مقدس دارد ، افزود: قرآن کریم در آیه 31 سوره نور به ما دستور می دهد که هنگام مواجه شدن مرد نامحرم با زن نامحرم "یَغَضُّوا مِن ابصارهم" یعنی نگاه تیز به یکدیگر نکنید به گونه ای که چهره طرف مقابل با تمام جزئیاتش در ذهن شما نقش ببند زیرا پیامدهای ناگواری به دنبال دارد، بلکه باید مصونیت نگاهی در درون هر مرد و زن مسلمان وجود داشته باشد.

,

وی در خصوص پوشش ظاهری افراد بیان داشت: آیه قرآن در مورد اندازه حجاب و نوع پوشش بانوان نیز وجود دارد و خدای متعال از این واجب،  دستوراتی را ابلاغ فرموده اما باید بدانیم که حجاب صرفأ به معنای پوشاندن به هر طریقی نیست، مثلا اگر کسی لباس تنگ بپوشد در واقع مراد اصلی حجاب که همان دفع جلب توجه نامحرم است را رعایت نکرده ، زیرا لباس های تنگ نه تنها دفع نظر نمی کنند بلکه در بیشتر مواقع زینتی مضاعف به انسان می بخشد و نگاه های منفور را جذب می کند.

,

اسلامی ادامه داد: پوشیدن لباس های بدن نما و جذاب ، نوعی بی حجابی مطرح می شوند که در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است در آینده زن هایی خواهند آمد که پوشیده هستند اما در واقع عریان می باشند و در فتنه های (معاصی) بوجود آمده ورود می کنند.

,

نادیده گرفتن عمدی مسأله حجاب، عقوبت سختی خواهد داشت 

, نادیده گرفتن عمدی مسأله حجاب، عقوبت سختی خواهد داشت,  ,

وی افزود: یک فرد بی حجاب علاوه بر مرتکب شدن گناه به وسیله خودش ، در حقیقت باعث گناه دیگران نیز می شود و طبق آنچه که از احادیث دریافت می گردد هر کس باعث بوجود آمدن انجام گناهی در دیگران شود خود نیز در آن گناه شریک است هرچند که از بار گناه آنان چیزی کم نمی شود.

,

 کارشناس مذهبی بیان داشت: فلسفه حجاب از این جا مشخص می شود که خداوند برای جلوگیری از هرج و مرج در جوامع گوناگون بخصوص جوامع اسلامی ، امر به حجاب را مطرح کرده تا نوعی عامل بازدارنده ای را واجب کند که نبود آن لطمه های بسیار مخربی به مردم آن جامعه می رساند همانطور که امروزه در برخی مناطق دنیا شاهد آن هستیم.

,

وی در خاتمه ضمن تأکید بر این که موضوع حجاب یک مساله کاملأ دینی و عقلانی است، گفت: در قرآن کریم و سیره معصومین (ع) آورده اند در صورتی که حجاب  بطور عمدی و مغرضانه نادیده گرفته شود، باید شخص خطاکار انتظار عقوبت اخروی داشته باشد، زیرا هرگاه خداوند موردی را به صورت خاص امر به آن می کند یقینا خلاف آن عذابی سخت دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه