اخبار داغ

معضل اقامتگاه های بین راهی؛

اقامتگاه هایی که بویی از بهداشت نبرده اند!

اقامتگاه هایی که بویی از بهداشت نبرده اند!
برخی از اقامتگاه ها و استراحتگاه های بین راهی، بویی از بهداشت نبرده و تنها به مکانی برای سرو غذا تبدیل شده اند؛ آن هم چه غذایی!...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت کریمه، آیا می دانید که عامل70 درصد تصادفات جاده ای خواب آلودگی است؟! آری، اگر خواب به سراغت بیاید، دیگرجا و مکان نمی شناسد، درخانه باشی، سرکار و یا حین رانندگی در جاده! هر جا که باشی تو را با خود می برد؛ و چه خواب شومی است، خواب در حین رانندگی...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کریمه,

اینجاست که ضروت وجود اقامتگاه های بین راهی، همان ایستگاه موقتی که راننده حتی برای دقایقی کوتاه بتواند برای رهایی از خستگی و خواب آلودگی، بدون احساس ترس و خطر اسکان یابد و به استراحت بپردازد، بیش از پیش نمایان می گردد.

,

تاریخچه استراحتگاه های بین راهی در ایران

, تاریخچه استراحتگاه های بین راهی در ایران,

ایجاد راه و استراحتگاه های بین راهی در ایران زمین پیشینه ای دیرینه دارد. ایرانیان در مسیر و فواصل معین، استراحتگاه و اطراق گاه هایی ایجاد کرده بودند که محل توقف و آسایش مسافران و کاروان های تجاری و بازرگانی بوده است. اما منابع تاریخی حکایت از آن دارد که بنیانگذار احداث بناهای بین شهری، هخامنشیان بوده اند.

,

در دوره اشکانیان، همانند دوره هخامنشی، توسعه راه ها و ایجاد ایستگاه های بین راهی به ویژه در مسیر تاریخی جاده ابریشم اهمیت فوق العاده ای یافت. همچنین در دوره ی اسلامی عوامل متعددی در شکل گیری، توسعه و گسترش کاروانسراها موثر بودند. مهم ترین عوامل از قبیل عوامل مذهبی، نظامی و اقتصادی می باشند.

,

منشاء توسعه ی شبکه ی راه های تجاری و احداث کاروانسراهای متعدد در مسیر جاده ها و داخل شهرها در این دوره بوده است. همچنین در دوره ی تیموری توسعه ی تجارت، معماری و ایجاد کاروانسراها شتاب بیشتری یافت.

,

اما در اصل عصر طلایی ایجاد کاروانسراهای ایران، به دوره ی صفوی بازمی گردد. بقایای 999 کاروانسرایی که در دوره ی صفوی ساخته شده بود هنوز در کنار جاده های ایران پابرجاست.   

,

...حال که در فصل تابستان به سر می بریم، بازار مسافرت های داخلی و خارجی هم داغِ داغ است. از مسافرت های خارجی که بگذریم، به مسافرت های داخلی که از دیرباز بین ایرانیان مرسوم بوده است، می رسیم.

,

از آن جایی که ایران، کشوری بسیار پهناور و وسیع است، برای رفتن از شمال به جنوب و یا از شرق به غرب آن از راه زمینی چند روزی به طول می انجامد، لذا خانواده ها ترجیح می دهند که برای رفع خستگی از اقامتگاه های بین راهی استفاده کنند.

,

علاوه بر این، مسافران زیادی روزانه در جاده های کشور و به دلایل مختلف تردد می‌کنند که این افراد مسلما به استراحتگاه‌، سرویس‌های بهداشتی تمیز، پمپ‌های بنزین و گاز و واحدهای پذیرایی و اقامتی بین‌ راهی احتیاج دارند.

,

با وجود اینکه تعداد این مجتمع های تفریحی و بین راهی نسبت به سال های گذشته بیشتر شده اما متاسفانه در وضعیت نامناسبی به سر می برند! به طوری که در نظرسنجی صورت گرفته از مسافران، بسیاری از مراکز بین راهی تاکنون قادر به کسب رضایت مشتریان خود به طور صددرصد نبوده اند!

,

آری، مجتمع هایی که باید یک محیط امن از هر نظر برای مسافران را فراهم کنند تا آن ها بتوانند با آرامش و اطمینان خاطر، خستگی راه را از تن به در کنند و یک خاطره خوبی را با خود به یادگار ببرند، حالا به مکانی نامناسب که رعایت نکردن بهداشت در برخی از آن ها، به معضل بزرگی تبدیل شده است که همین خود موجب شده تا مسافران رغبتی به اقامت در این اماکن را نداشته باشند.

,

این در حالی است که وجود این مجتمع ها، البته با شرایط مناسب، مزیت های فراوانی برای مسافران و گردشگران دارد و این خود موجب می گردد تا گردشگران در فصول مختلف با بهره گیری از این فضای مناسب بتوانند سفری ایمن، آرام و کم دغدغه داشته باشند.

,

چرا که به گفته اکبر غمخوار عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، تجربه نشان داده است که یکی از عواملی که در کاهش تصادفات نقش دارد، وجود همین مهمانسراهای بین‌راهی است، زیرا وقتی فرد خسته می‌شود برای استراحت مکانی را دارد تا انرژی دوباره بگیرد و فرایض خود را ادا کند، غذا بخورد، بنزین بزند، از سرویس بهداشتی مناسب استفاده کند و با خیال راحت به حرکت خود ادامه ‌دهد.

,

همچنین شهریار افندی زاده رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پاسخ به این سوال که گردشگران با مشکلات بسیاری از لحاظ بهداشتی در این مجتمع ها مواجه اند، گفته بود: «وظیفه سازمان راهداری ارائه مجوزها و نظارت بر ساخت آنهاست و به تنهایی نقشی در ارائه خدمات و بهره برداری از آن ها ندارد، این در حالی است که در استان ها هم تعدادی کمیته های نظارتی تشکیل شده تا از این طریق بر نحوه ی عملکرد این مجتمع ها، نظارت داشته باشند.»

,

با همه ی این اوصاف و با وجود نیاز مبرم به استراحتگاه های بین راهی، با توجه به افزایش هجم مسافرت های بین شهری، همچنان مشکلات زیادی در ساخت مجتمع های گردشگری به علت نبود سرمایه گذاران وجود دارد.

,

همانطور که در فوق به آن اشاره شد، برخی از اقامتگاه هایی هم که وجود دارند، بویی از بهداشت نبرده و تنها به مکانی برای سرو غذا تبدیل شده اند؛ آن هم چه غذایی!...

,

به هر تقدیر، تاریخ کشورمان، دارای تمدن و فرهنگی کهن و متفاوت است که همین خود موجب جذب گردشگران چه داخلی و چه خارجی می گردد که در توسعه اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد. مسلما جذب و گسترش این گردشگران نیازمند امکانات و تسهیلات ویژه، از جمله مجتمع‌های بین‌ راهی است که با این اوصاف، گردشگران زیادی را از دست خواهیم داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه