اخبار داغ

مشروح نشست مطبوعاتی سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز؛

خودم را تبریزی می‌دانم و این شهر را خیلی دوست دارم/ امیدوارم شهروندان ترکیه در 2018 حضور خوبی در تبریز داشته باشند

خودم را تبریزی می‌دانم و این شهر را خیلی دوست دارم/ امیدوارم شهروندان ترکیه در 2018 حضور خوبی در تبریز داشته باشند
سرکنسول ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه در روزهای نزدیک به سالگرد کودتای نافرجام ترکیه قرار داریم، بار دیگر از مقامات ایرانی به خاطر حُسن نیتشان در حمایت از دولت منتخب ترکیه در شب 15 جولای تشکر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، با توجه به اینکه 3 روز دیگر سالگرد کودتای نافرجام ترکیه در شب 15 جولای سال گذشته (2016) می‌باشد، تمامی کنسولگری‌ها و سفارت این کشور در ایران، نشست مطبوعاتی تشکیل دادند که یکی از این نشست‌ها نیز در کنسولگری جمهوری ترکیه در تبریز بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج, با توجه به اینکه 3 روز دیگر سالگرد کودتای نافرجام ترکیه در شب 15 جولای سال گذشته (2016) می‌باشد، تمامی کنسولگری‌ها و سفارت این کشور در ایران، نشست مطبوعاتی تشکیل دادند که یکی از این نشست‌ها نیز در کنسولگری جمهوری ترکیه در تبریز بود.,

چاغلار فاحری چاکر آلپ سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز، ابتدا با تشکر از اصحاب رسانه به دلیل شرکت در نشست مطبوعاتی ذکر شده، سخنرانی خود را به این صورت آغاز کرد: "همانطور که به یاد دارید سال گذشته پس از اقدام به کودتای ناموفق رخداده در ترکیه در 15 جولای، نشست مطبوعاتی ترتیب داده بودیم تا در رابطه با تحولات رخداده بصورت مستقیم اطلاع رسانی کنیم. امروز (21 تیر - 12 جولای) نیز، می ‌خواهیم در ارتباط با تحولات مرتبط رخداده در یک سال اخیر به شما اعضای محترم مطبوعاتی اطلاع رسانی کنیم."

,

سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز خاطرنشان کرد: "ما هنوز تلاش می‌کنیم از آسیب به وجود آمده این تهدید علیه کشورمان در امان بمانیم. 15 جولای قطعاً یک کودتای نظامی معمولی نبود. در لحظات اولیه که در آسمان‌های آنکارا و استانبول هواپیماهای جنگنده دیده شدند، متوجه آن شدیم که بعضی چیزها عادی نیست. در ساعات بعدی، با اینکه معلوم شد این اقدام فراتر از یک کودتای نظامی بوده و عاملان آن از مریدان فتح الله گولن که خود را "امام کائنات" می‌داند شکل گرفته است، این احساس وحشت بیشتر شد. بیان وحشت و خیانت کودتاگران در آن شب غیر قابل توصیف بود. اقدام مذکور، خونین بارترین عملیات تروریستی در تاریخ جمهوری ترکیه به شمار می رود."

,

چاکرآلپ در ادامه توضیحات خود در چارچوب کودتای نافرجام سال گذشته افزود: "کودتا گران علیه غیر نظامیان که جهت دفاع از سازمان‌های دموکراتیک دولتی به خیابان‌ها آمده بودند از سلاح‌های مرگبار استفاده کردند و فرماندهان و پرسنل نظامی بی‌گناه را که از همکاری کردن با آن‌ها سر باز زدند، کشتند. کودتاگران برای سرکوب مقاومت، جاهای حساس از جمله مجلس کبیر ملی ترکیه و مجتمع ریاست جمهوری را نیز بمباران کردند. رئیس جمهور کشورمان را مورد سوء قصد قرار دادند. آن شب از هموطنان ما 250 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر مجروح گردیدند."

,

ادامه اظهارات سرکنسول ترکیه در تبریز به صورت زیر می‌باشد:

,

اعضای محترم مطبوعات؛

, اعضای محترم مطبوعات؛, اعضای محترم مطبوعات؛,

15 جولای، یک امتحان قدرت و ثبات برای دموکراسی و دولت ترک بود. مفتخریم به اینکه از این قضیه سربلند بیرون آمدیم. هم حزب حاکم و هم احزاب اپوزیسیون و اعضای نیروهای مسلح و انتظامی که عضو گروهک تروریستی مذکور نبودند و همچنین رسانه‌ها در مقابل کودتاگران ایستادند.

,

فراتر از این، مردم ترکیه از هر قشر و گرایش سیاسی با فداکاری جلو تانک‌ها آمده و از حقوق دموکراتیک خود دفاع نموده و همبستگی تاریخی خود را به نمایش گذاشتند.

,

در شب 15 جولای نیز، مشخص شده بود که فتح الله گولن و مریدان او پشت این اقدام خونین بودند. نامبرده، بمنظور تصاحب و به دست گرفتن کنترل دولت ترکیه و تاسیس رژیم تازه طبق اعتقادات منحرف خود، ده‌ها سال بود که برای نفوذ مریدان خود به نهادهای حساس دولتی از جمله امنیتی، قضایی و نیروهای مسلح تلاش می‌کرد.

,

این تروریست‌ها، نمونه بارزی از افراطی‌گری را که عقاید شخصی خود را اساس خود قرار می‌دهند تشکیل می‌دهند. این اشخاص باور دارند که گولن مسیح و خودشان نیز "نسل طلایی" هستند. وفاداری مریدان تنها به شخص گولن باعث می‌شود که جهت حفظ منافع این گروهک همه مقررات حقوقی، دینی و اخلاقی را زیر پا بگذارند. اشخاص مذکور، برای نفوذ به تمام محافل بدون تردید پنهان نگه داشتن ارتباط خود با گولن مهارت دارند. به عبارت دیگر، فتو (FETÖ) یک گروهک تروریستی نسل جدید بر پایه ریاکاری، مخفی‌گری و پنهانکاری می‌باشد.

,

در اصل، دولت ترکیه قبل از 15 جولای نسبت به این گروهک تروریستی شبه مافیایی و منابع مالی آن اقدام کرده بود. تعطیلی آموزشگاه‌هایی که در ارتباط با پیدا کردن هوادار و فاینانس منبع اصلی را تشکیل می دادند ضربه بزرگی به ساختار مذکور وارد کرده بود.

,

بعد از آن، تحقیقات اداری و قضایی در رابطه با جرم‌هایی مانند تقلب در آزمون‌های استخدام پرسنل دولتی، شنود غیر قانونی و عملیات پولشویی شروع گردید. مقامات امنیتی و قضایی نیز نسبت به برکناری اعضای فتو از وظایفشان تدابیری را اتخاذ کرده بودند.

,

خلاصه، فتو (FETÖ) در حال از دست دادن قدرت خود در ترکیه بود. تلاش آنها جهت تصرف دولت توسط مریدانشان که خودشان را در فرم و لباس درجه داری و افسری درآورده بودند، آخرین شانس این گروهک برای پا برجا بودن در ترکیه بود. از این جهت، سریعاً اثبات کردیم که عاملان این اقدام به کودتای 15 جولای اعضای فتو (FETÖ) می‌باشد.

,

در 15 جولای تهدیدی که بنیان‌‌‌‌‌‌‌های دولت ترکیه و موجودیت آن را هدف قرار داده بود، صراحتاً  ظاهر شد. منسوبین فتو (FETÖ)، در واقع طبق توصیه رهبرشان فتح الله گولن، بدون اینکه کسی متوجه آنان شود در درون سیستم نفوذ کرده بودند و چیزی نمانده بود که مانند عفونت و ویروسی که مرحله به مرحله ارگان‌‌های حیاتی بدن را هدف قرار می‌دهد، به کلیه مراکز قدرت دسترسی پیدا کنند.

,

اکنون در طول یک سال اخیر، بعد از تحقیقات اداری، جزایی و حقوقی به عمل آمده خوب پی بردیم که در 15 جولای چه اتفاقی رخداده و عاملان پشت پرده آنها را شناسایی کردیم. تا به حال 78 دعوی در 23 استان مختلف در ارتباط با عاملان این کودتا موجود است.

,

دادستانها، شواهد مهمی را که نشان دهنده ارتباط دخالت بی قید و شرط گروهک فتو (FETÖ) به عنوان صحنه گردان اقدام به کودتا می‌باشد، به دست آورده اند. بعنوان مثال، در شب 15 جولای مشخص شده است که افراد غیر نظامی منتسب به گروهک فتو (FETÖ) با حضور در پایگاه نظامی که به عنوان مرکز عملیات اقدام به کودتا بود به افسران بلند پایه دستور می دادند.

,

علاوه بر این، شواهد دال بر مکالمات تلفنی میان کودتاگران، نوارهای ویدیویی و اعترافاتشان در ارتباط با هزاران درجه دار و افسر با گروهک فتو (FETÖ) موجود می‌باشد.

,

بعلاوه، مقامات ترک موفق شدند سیستم ارتباطی رمزدار "بایلوک" را که تنها توسط گروهک فتو (FETÖ) مورد استفاده قرار می‌گرفت، رمزگشایی نمایند. در اصل، این موضوع بزرگترین نقطه عطف در رابطه با روشن کردن فعالیت‌های غیر قانونی نامبردگان و شناسایی هر چه بهتر اعضای فتو (FETÖ) می باشد که در داخل سازمانهای دولتی امنیتی نفوذ کرده بودند.

,

در طول سال گذشته، بیش از هزار دعوی متفاوت و جرم‌های کودتاگران فتو (FETÖ) بررسی و نقشه های شوم این گروه مشخص و کشف شده است. مبارزه با چنین ساختار تاریک، شوم و مخفی آسان نیست. دولت ترکیه، برای سرکوب این تهدید نزدیک و در نهایت برطرف کردن آن، تدابیری صحیح اتخاذ نموده است.

,

در پی اقدام به کودتا، اعلان سریع وضعیت فوق العاده و تمدید آن تا اواسط جولای 2017 هم در راستای مقررات قانونی و هم در راستای مسئولیت بین الملل ما، جهت کارکرد موثر و سریع ارگانهای دولتی لازم بود. اعمال وضعیت فوق العاده به منظور دخالت در زندگی  روزمره هموطنان ما نیست.

,

همانطور که توسط سازمانهای بین المللی حقوق بشری نیز پذیرفته شده، عاملان حادثه در حین اقدام به کودتا جرم‌های جدی و سنگین مرتکب شده و حقوق بشر را نقض کرده اند. لازم هست که این اقدام‌‌های مجرمانه جریمه شوند.

,

کمیسیون وندیک شورای اروپا تأکید نموده است که ترکیه در مقابل تهدیدات علیه مردم و دولت خود حق اتخاذ تدابیر لازم را دارد. جهت تأمین تعادل صحیح بین آزادی‌ها و نیازهای امنیتی حداکثر اهتمام به خرج داده شده است. مثل همیشه مسئولیت‌های بین المللی ما پیگیری شده است. تحت عنوان بخشی از تعهدات ما به سازمان‌های بین المللی درباره تدابیر اتخاذ شده در چارچوب حالت فوق‌العاده به‌موقع اطلاع رسانی شده است.

,

برای بازنگری تدابیر اتخاذ شده علیه کسانی که ادعا می‌کنند که مورد ظنّ ناعادلانه قرار گرفته‌‌اند، راه‌های اداری و قضایی موجود است. تا به حال بیش از سیصد سازمان تعطیل شده دوباره فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. بیش از سی هزار کارمند دولتی توسط کمیسیون‌های تحقیق اداری به شغلشان برگردانده شدند.

,

ما به همکاری خود با مکانیسم‌های بین المللی مرتبط از جمله شورای اروپا، سازمان ملل و سازمان همکاری امنیتی اروپا در قالب گفتگوهای سازنده ادامه می‌دهیم. مصمم هستیم با فتو (FETÖ) در چهارچوب برتریت حقوق، اخلاق و دموکراسی که در نظر آن‌ها سه عنصر بی‌اهمیت می باشد، مبارزه کنیم.

,

در جهت تحکیم هویت دموکراتیک خود به تعهدات مان پایبند هستیم. چون می‌دانیم که تنها راه مبارزه با تروریسم این است و مصمم هستیم که علیه دشمنان دموکراسی از این نوع، باید از طریق دموکراسی مبارزه کنیم.

,

در کنار مبارزه همزمان با پ ک ک و داعش که پرخطرترین گروهک‌های تروریستی می‌باشند به اهدافمان در جهت تحکیم هویت دموکراتیک ادامه می‌دهیم.

,

فتو (FETÖ)، یک حرکت آموزشی غیر نظامی دارای حسن نیت نیست ولی بعضی از محافل تلاش می‌کنند که این گروهک را بر عکس آن نشان دهند. یک روحانی مسلمان صلح آمیز و واعظ به حساب آوردن گولن اشتباه است.

,

ما با یک گروهک تروریستی خواهان رسیدن به قدرت و حاکمیت در بُعد جهانی رو به رو هستیم. فتو (FETÖ)، در بیش از 160 کشور جهان با مدارس، سازمانهای مردم نهاد، نهادهای رسانه‌ای و شرکت‌ها فعالیت می‌کند. تحولات رخداده در ترکیه در یک سال قبل حاکی از آن است که این گروهک تروریستی چه کارهایی را می‌تواند در کشورها انجام دهد.

, ما با یک گروهک تروریستی خواهان رسیدن به قدرت و حاکمیت در بُعد جهانی رو به رو هستیم. فتو (FETÖ)، در بیش از 160 کشور جهان با مدارس، سازمانهای مردم نهاد، نهادهای رسانه‌ای و شرکت‌ها فعالیت می‌کند. تحولات رخداده در ترکیه در یک سال قبل حاکی از آن است که این گروهک تروریستی چه کارهایی را می‌تواند در کشورها انجام دهد.,

مبارزه با گروهک تروریستی فتو(FETÖ) که در بیش از 160 کشور سازماندهی شده، مسأله‌ای نیست که فقط ترکیه با آن مواجه باشد. اگر از این لحاظ به مسأله نگاه گردد، مبارزه با این گروهک تروریستی که تأثیرگذاری و قدرت عملیات آن در داخل ترکیه که تا حد زیادی از بین رفته است، باید در بعد افکار عمومی خارجی و روابط بین دولت‌ها نیز مطرح گردد.

,

حضور گروهک تروریستی فتو (FETÖ) به ویژه در کشورهای غربی مورد توجه می‌باشد. موضع بی‌تفاوت بعضی کشورهای متحد ترکیه از جمله آلمان و آمریکا  نسبت به درخواست‌های ما در رابطه با گروهک تروریستی فتو (FETÖ) و حمایت آن‌ها از درخواست پناهندگی پرسنل نظامی که عوامل اقدام به کودتا بوده‌اند و موضوعاتی مانند اعاده فتح الله گولن، به سیر آینده روابط دو‌جانبه کشورمان با این کشورها تأثیر خواهد گذاشت.

,

ایران

, ایران, ایران,

در این رابطه، مردم ترکیه قرار گرفتن ایران در میان کشورهایی که اولین عکس العمل را در رابطه با اقدام به کودتا نشان داده و حمایت خود را از کشورمان بیان نمودند، هیچوقت فراموش نخواهند کرد. رئیس جمهور جناب آقای حسن روحانی در تماس تلفنی مورخ 18 جولای 2016 با رئیس جمهور کشورمان جناب آقای رجب طیب اردوغان صریحاً بیان نمودند که دولت و ملت ایران این اقدام غیر قانونی و غیر مشروع را محکوم کرده و به حمایت خود از حکومت ترکیه و دولت منتخب آن و قرار گرفتن درکنار آن ادامه خواهند داد. دوست و برادران در چنین مواقع سختی واقعیت خود را نشان می دهند. از این بابت یک بار دیگر از مردم و دولت ایران سپاس گزاری می نمایم.

, در این رابطه، مردم ترکیه قرار گرفتن ایران در میان کشورهایی که اولین عکس العمل را در رابطه با اقدام به کودتا نشان داده و حمایت خود را از کشورمان بیان نمودند، هیچوقت فراموش نخواهند کرد. رئیس جمهور جناب آقای حسن روحانی در تماس تلفنی مورخ 18 جولای 2016 با رئیس جمهور کشورمان جناب آقای رجب طیب اردوغان صریحاً بیان نمودند که دولت و ملت ایران این اقدام غیر قانونی و غیر مشروع را محکوم کرده و به حمایت خود از حکومت ترکیه و دولت منتخب آن و قرار گرفتن درکنار آن ادامه خواهند داد. دوست و برادران در چنین مواقع سختی واقعیت خود را نشان می دهند. از این بابت یک بار دیگر از مردم و دولت ایران سپاس گزاری می نمایم.,

تبریز 2018

, تبریز 2018, تبریز 2018,

سرکنسول ترکیه در تبریز در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه علاوه بر وظایف خود، چه اقداماتی در جهت شناخت تبریز به شهروندان تُرک انجام داده است، اظهار داشت: "من از مدتی به تبریز آمده‌ام، علاقه زیادی به این شهر رسانده و خود را یک تبریزی می‌دانم و در ارتباط با اینکه شهر تبریز در سال 2018 میلادی پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است، از دوستان، خیشاوندان و آشنایان خود خواسته‌ام تا به این شهر سفر کنند. علاوه بر این طرح‌هایی در جهت شناساندن تبریز در ذهن دارم که این را با مسئولان و مقامات ایرانی در میان گذاشته و در صورت مقبولیت، آن را به اجرا خواهیم گذاشت. امیدوارم شهروندان ترکیه در 2018 حضور خوبی در تبریز داشته باشند."

,

سدسازی ترکیه و تأثیر آن بر ایران

, سدسازی ترکیه و تأثیر آن بر ایران, سدسازی ترکیه و تأثیر آن بر ایران,

چاکرآلپ در خصوص سد سازی ترکیه و تبلیغات منفی صورت گرفته در این خصوص مطرح کرد: "در روزهای گذشته (2-5 جولای) یک کنفرانس با حضور سفیر ترکیه و هیئت‌های بلندپایه از ترکیه و ایران در تهران برگزار شد که در آن حسن روحانی رئیس جمهور ایران سخنرانی کردند. این مسئله در آن کنفرانس در حد گسترده‌ای مطرح و پاسخ مناسب در آنجا اخذ شد. ما به عنوان سر کنسولگری نمی‌توانیم در این خصوص دخالت کنیم اما به مواردی اشاره می‌کنم. قطعا اعتقاد بر این که ترکیه مسبب اصلی این موضوع (طوفان ریزگردها) است، ابدا درست نیست، چراکه هیچ فعالیت علمی در این خصوص صورت نگرفته است. همچنین بر اساس آمار جهانی 70 درصد طوفان ریزگردها از دشت صحرا و بیابان عرب می‌باشد."

,

اختلافات بین ترکیه و ایران

, اختلافات بین ترکیه و ایران, اختلافات بین ترکیه و ایران,

وی در ادامه با اشاره به اهمیت روابط برادرانه بین ترکیه و ایران، خاطرنشان کرد: "وقتی همه دنیا در موضوع هسته‌ای ایران را تحریم کرده بودند، این ترکیه بود که در کنار ایران قرار گرفت. در خصوص موضوع سوریه هم، ما همدیگر را یک خانواده بزرگ می‌دانیم و همیشه اختلافاتی بین اعضای یک خانواده دیده می‌شود و ما باید این اختلافات را به صورت مدنی نشسته و حل کنیم. دشمن مشترک ما و ایران، گروه تروریستی داعش است که علیه آن در حال مبارزه هستیم، تمامیت ارضی سوریه نیز خواسته دو کشور برادر یعنی ایران و ترکیه می‌باشد."

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه