اخبار داغ

کارشناس مسایل محیط زیست:

مقدار زیادی از بودجه دریاچه ارومیه در لابی‌‌‌کاری شرکت‌‌ها هدر رفت/ حتی اگر دریاچه ارومیه خشک شود، نباید انتقال آب صورت گیرد!

مقدار زیادی از بودجه دریاچه ارومیه در لابی‌‌‌کاری شرکت‌‌ها هدر رفت/ حتی اگر دریاچه ارومیه خشک شود، نباید انتقال آب صورت گیرد!
محمدی با ابراز تاسف از وضعیت آب دریاچه ارومیه، گفت: ستاد احیاء در طول دولت یازدهم 20 هزار میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده و 10 هزار میلیارد ریال دیگر هم قرار است به این ستاد تخصیص یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس محمدی در گفت‌وگو با آناج با اشاره به آمارهای رسمی و بازدیدهای میدانی از دریاچه ارومیه، اظهار داشت: خوشبختانه میزان آب دریاچه ارومیه رو به تثبیت است و با کاهش آب مواجه نیستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل وضعیت دریاچه ارومیه، مدیریت نادرست آب بوده و باید مسئولان دولتی برای این امر اساسی اقدامی مهم انجام دهند.

,

مدیر انجمن دیده‌بان کوهستان، با بیان اینکه انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه کار نادرستی است، خاطرنشان ساخت: تخصیص بودجه برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، مستلزم برنامه‌ریزی اصولی و نگرش اکولوژیک است و نباید بودجه‌ها با ساخت‌وسازهای خطرناک، که یکی از آنها انتقال آب از رودخانه زاب است، به هدر رود.

,

وی ادامه داد: آقای روحانی در اوایل دولت یازدهم، یک قول اساسی در مورد احیای دریاچه ارومیه به مردم شمال‌‌‌‌غرب کشور داد و پس از انتخاب شدن به‌عنوان رییس‌جمهور، 20 هزارمیلیارد ریال بودجه به ستاد احیاء دریاچه ارومیه تخصیص یافت که گویا قرار است ده هزارمیلیارد ریال دیگر هم به این امر اختصاص دهند.

,

محمدی با تأکید بر بالا بودن میزان بودجه اختصاصی از سوی دولت برای ستاد احیای ارومیه، در مقایسه با بودجه سازمان محیط‌ زیست یا سازمان جنگل‌ها و مراتع، متذکر شد: این ستاد نتوانسته پاسخ مناسبی به دولت و مردم دهد و به نظر می‌رسد مقدار زیادی از این بودجه درلابی‌کاری شرکت‌های ساخت‌وساز... به هدر رفته است.

,

وی بیان داشت: می‌بایست بخش بزرگی از این بودجه صرف آموزش و توانمندسازی مردم، به‌ویژه کشاورزان منطقه می‌شد تا با استفاده صحیح از آب رودخانه‌های منطقه و آب‌های زیرزمینی، مانع از روند رو به کاهش دریاچه باشیم.

,

کارشناس محیط‌ زیست در بخشی از سخنان خود به لزوم باز کردن دریچه‌های 40 سد اشاره و ابراز کرد: با توجه به آیات مقدس قرآن، خداوند همه‌چیز را به‌اندازه آفریده است؛ فلذا اگر دخالت‌های افراطی و نادرست انسان، نباشد دریاچه تا حد زیادی وضع اولیه خود را بازمی‌یابد.

,

وی در پایان اذعان داشت: حتی اگر آب دریاچه ارومیه صد در صد خشک شود، نباید از رودخانه زاب، دریای خزر و دریاچه وان در ترکیه، به دریاچه ارومیه آب انتقال داد؛ چراکه انتقال آب از سایر حوزه‌ها امری پرهزینه و خطرناک و خلاف نظام خلقت و نظام «احیای اکولوژیک» است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه