اخبار داغ

هشدار، بحران آب از خط قرمز هم گذشت؛

استفاده بی رویه از پمپ آب برای منازل همکف/انشعابات غیرمجاز آب در اکثر حاشیه شهر/عدم نظارت مسئولین بر آب مصرفی کارواش ها

استفاده بی رویه از پمپ آب برای منازل همکف/انشعابات غیرمجاز آب در اکثر حاشیه شهر/عدم نظارت مسئولین بر آب مصرفی کارواش ها
متاسفانه با آن که بارها از رسانه های متفاوت "بحران آب در استان کرمان" منتشر می شود ولی مردم نسبت به مصرف بی رویه آب از جمله استفاده از پمپ آب در منازل همکف، آبیاری فضای سبز با آب شرب، شستشوی اتومبیل در کارواش های سطح شهر توجه کافی و وافی نداشته و همچنان این سرمایه ملی را به هدر می دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آرمان کرمان، چند سالی است که بحران آب به سراغ استان کرمان پهناورترین استان کشور آمده است نه تنها در بیابان ها ، بلکه در طبیعت و سرانجام در زندگی روزمره مردم آثارش را به خوبی مشاهده می کنید.
بحران کم آبی آغاز شده  و زنگ  خطر بی آبی به گوش می  رسد. استان ما بیش از یک  دهه  است  که  درگیر مساله  خشکسالی است و بیشتر کارشناسان بحران  کم  آبی را چالش بزرگی فرا روی آینده  این استان می دانند. سطح آب های زیر زمینی به  شدت کاهش یافته، میزان  بارش باران  و سایر نزولات آسمانی کم  شده و مصرف آب رو به  فزونی نهاده  است. در کنار اینهاعدم  اصلاح الگوی مصرف خود مزید بر علت  شده تا  بحران  کم  آبی چالشی بزرگ  برای آینده  ما  باشد.  در این گزارش به عمده  ترین دلایل مصرف زیاد آب در شهر کرمان می پردازیم . آنچه که  در ادامه  می خوانید بخشی از این  دلایل از زبان مردم، کارشناسان ومسوولان  است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان کرمان,
,

با توجه به مشکل کم آبی که کل استان  با آن  دست  به گریبان است و هر روز شاهد هشدار کم  آبی چه  از طریق صدا  و سیما چه  در گفتار مسوولان هستیم، ولی هر روز شاهد هدر رفتن آب، این سرمایه ملی، آن هم  به حجم  زیاد توسط عده  ای از خانم های خانه  دار و مغازه  داران، آن هم جهت  شستشوی حیاط و جلوی درب خانه ها و کوچه  و پیاده  روها هستیم که نشانه  بی توجهی این  قبیل افراد به  سرمایه ملی و حقوق دیگران  است.

,

اگرچه آب «مایه  حیات» لقب گرفته است  اما به نظر می رسد، به  درستی، اهمیت حیاتی آن درک نشده است و به  رغم  هشدارهای متعدد در خصوص خشکسالی، آن طور که  شایسته است، بحران  آب مورد توجه  و رسیدگی مسئولان و نهادهای مربوطه قرار نگرفته است. متاسفانه هر چقدر در قرآن و اسلام بر اسراف نکردن تاکید  شده است ولی متاسفانه مردم این مهم را اجرا نمی کنند و علت این  امر کوتاهی نهادهای فرهنگی یا کم  و بیش دیر فرهنگ  سازی کردن در صرفه جویی بر منبع گرانبهای آبی است.

,

صرفه جویی کم مصرف کردن  نیست، درست مصرف کردن است. هرچند همه ما بارها این جمله را  شنیده  و یا خوانده ایم، اما اغلب از کنار آن با بی تفاوت گذشته ایم. این که  چرا  بیشتر شهروندان با وجود تربیت  دینی و آموزه های اخلاقی هنوز صرفه جویی برای آنان نهادینه  نشده است، سوالی است  که  برای دستیابی به  پاسخ  آن  به میان  تنی چند از شهروندان  رفتیم و نظرات آنان را در این باره جویا شدیم.

,

قریب به اتفاق آنان در پاسخ بیان داشتند: از آب تصفیه  شده برای خانه تکانی، آبیاری باغچه ها، شستشوی ماشین و شستن حیاط و کوچه استفاده می کنند.

,

ـ برخی علت آن را توسعه بی رویه کشاورزی و حفر چاه های غیرمجاز می دانند و می گویند کشاورزان با استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی  و شیوه غلط آبیاری (غرق آبی) را باعث این امر می دانند.

,

ـ اکثرا علت مصرف بی رویه را وجود پمپ های آب در منازل ویلایی دانستند، آنان می گفتند برخی از همسایگان رعایت نمی کنند با آنکه منزل مسکونی اشان هم کف است و آپارتمانی نیست با این همه از پمپ آب استفاده می کنند، باور کنید گاهی اوقات فشار آب آنقدر کم می شود که زندگی روزمره ما را با مشکل روبرو کرده است و هر چه هم تذکر می دهیم گوش شنوایی نیست، خواهشا این را به گوش مسئولین برسانند، آنان می گویند پلیس آب دارند ، پس کجا هستند که به درد مردم رسیدگی کنند.

,

ـ برخی دیگر  استفاده از انشعابات غیرمجاز را مزید بر علت دانستند، به طور مثال در روستای سعیدی، یا منازلی که در کمربندی هستند اکثرا به دلایلی نتوانستند از امتیاز و کنتور آب برخوردار شوند مجبورند به طور غیرمجاز از آب استفاده نمایند.

,

ـ جمعی  از مردم تبلیغات رسانه های خصوصی را بیش از رسانه های دولتی بر مصرف بهینه آب دانستند و همچنین نقش شهرداری و شرکت آب و فاضلاب در جلوگیری از مصرف بیش از حد آب و البته برخورد با کسانی که آب را اسراف می کنند، رابسیار موثر خواندند و گفتند: متاسفانه نهادی را نداریم که جلوی اسراف کنندگان را با جدیت بگیرد و حتی ایشان را جریمه کند شاید افزایش بهای آب باعث توجه بیشتر مردم به این مساله شود.

,

ـ در فصول تابستان مصرف آب بیشتر است چون مردم برای خنک کردن منازلشان مجبورند از کولرهای آبی استفاده نمایند.

,

ـ امروزه متاسفانه مردم به خاطر رفاه بیشتر از وسایلی همچون ماشین ظرف شویی و لباسشویی در خانه هایشان استفاده می کنند و استفاده آن در ساعات پیک مصرف می تواند افزایش بی رویه را در بر داشته باشد.

,

ـ در فضاهای سبز و پارک ها مشاهده می شود که اکثر کارگران برای آبیاری چمن و درختان از آب شرب شهری استفاده می کنند.

,

ـ در کارواش های موجود در سطح شهر از آب شرب استفاده می شود، بارها این مسئله به مسئولین تذکر داده شده است.

,

ـ رشته اش مربوط به مهندسی آب و خاک است می گوید ما در کرمان در زمان بارندگی می توانیم آب فراوانی داشته باشیم اگر مدیریت درست داشته باشیم.

,

*آرمان کرمان: دوست داشتیم در زمینه سوالات مردم پاسخ مسئولین را نیز داشته باشیم اما متاسفانه حدود یک هفته با روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در ارتباط بودیم، وی هر روز قول می دادند ولی تا امروز که این خبر منتشر شد هیچگونه پاسخگویی از طرف مدیرعامل این شرکت صورت نگرفت.

,

بسیار باعث تاسف است ، با توجه به صحبت های استاندار کرمان مبنی بر اینکه همه باید مطالبه گر باشند و مسئولین پاسخگو، متاسفانه برخی از مسئولین در این امر کوتاهی می نمایند.

,

گزارش از : مهین نامجو

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه