اخبار داغ

ویزیت گروهی بیماران در قم!

ویزیت گروهی بیماران در قم!
مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم اظهار داشت: در حالت استاندارد برای پزشکان عمومی ۱۵ دقیقه و برای پزشکان متخصص ۲۰ دقیقه برای هر بیمار زمان معاینه در نظر گرفته شده است، اما هنوز فرهنگ جامعه ما این مسئله را نپذیرفته است، گاهی حتی بیماران به این مدت زمانی که بیمار قبلی نزد پزشک برای معاینه حضور داشته معترض می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ثامن مراجعه برای درمان به درمانگاه های یکی از بیشترین نوع مراجعات بیماران است، تقریبا می توان گفت همه درمانگاه های قم با بیمه ها از جمله بیمه تامین اجتماعی دارای قرارداد هستند این مسئله در مورد پزشکان و مطب های خصوص نیز صادق است و اکثر مطب ها در قم نیز طرف قرارداد با بیمه ها هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ثامن,

مطمئنا برای بیشتر شهروندان قمی این مسئله پیش آمده است که برای درمان به یکی از این درمانگاه ها و مطلب ها در سطح شهر مراجعه کرده باشند و با ویزیت گروهی بیماران توسط پزشک مواجه شده باشند.
 

,
,

ویزیت گروهی بیماران کار غیر اخلاقی است

, ویزیت گروهی بیماران کار غیر اخلاقی است ,


ویزیت همزمان چند بیمار از نظر پزشکی و اخلاقی جای سوال دارد زیرا پزشک در قسم نامه خود به خداوند و با اتکا به شرف و وجدان خودش سوگند یاد کرده است که رازدار هر بیماری باشد و این خلاف معاینه همزمان چند بیمار با یکدیگر می باشد.
 

,
, .,
,

متاسفانه پدیده ویزیت گروهی درمانگاه های قم رایج شده است و کمتر درمانگاه و یا مطبی را می توان یافت که فقط یک بیمار در نزد پزشک حضور داشته باشد، علاوه بر ویزیت گروهی مشکل دیگر  زمان کمی است که پزشکان عمومی و متخصص برای ویزیت بیماران در نظر می گیرند که احتمال بروز خطای پزشکی را افزایش می دهد.

,

در این زمینه یکی از شهروندان قمی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پزشکان متخصص درمانگاه های تامین اجتماعی  وقتی بیمار را  ویزیت می کنند خیلی با عجله ویزیت را انجام میدهند و حتی به  اندازه پزشک های عمومی درمانگاه های دیگر هم وقت نمی گذارند چه برسد به اندازه پزشک های متخصص ؛

,


زمان کم برای ویزیت بیماران

,
, زمان کم برای ویزیت بیماران,

گاهی برخی از پزشکان درآمد کم به دلیل ویزیت بیماران داری بیمه تامین اجتماعی را بهانه زمان کم ویزیت می دانند و اگر در یک تایم بتوانند بیماران بیشتری ویزیت کنند درآمد بیشتری خواهند داشت.

,

وقتی یک بیمار هزینه ای به عنوان ویزیت پرداخت می کند یعنی بر اساس قانون زمانی از وقت پزشک و بهره بردن از دانش او را خریداری می کند که به صورت خصوصی بیماری و مشکل خود را با وی در میان بگذارد، آگاهی بیماران از اینکه پزشک موظف است حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه (بر اساس بعضی قوانین فعلی کشور) را در قبال پرداخت حق ویزیت به بیمار اختصاص دهد، می تواند مهمترین اهرم نظارتی برای صحیح انجام شدن معاینات باشد

,

اما باید این مسئله را در نظر گرفت که بیماران با وجود دانستن قانون ویزیت هم به خاطر شرایط حاکم شاید نتوانند به درستی اعتراض کنند، پس مسئولین امر باید برنامه های نظارتی بیشتری را اعمال کنند.

, .,

 این جا است که باید مسئولین وارد عمل شوند مسئول نظارت بر این مسئله هم دانشگاه علوم پزشکی قم و هم مدیریت تامین اجتماعی که در این مسئله نیز ذی نفع است می تواند باشد.

,

گروه های محسوس و نا محسوس بازرسی  در مراکز درمانی

, گروه های محسوس و نا محسوس بازرسی  در مراکز درمانی,

داوود علیمحمدی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ثامن اظهار داشت:  باید پله پله در این زمینه پیش رفت نباید کل فضا را با انجام یک حرکت عجولانه  تخریب کرد، من این مسئله را قبول دارم اما باید گفت در برخی موارد ویزیت خوب هم  انجام می شود.

, ثامن,

  وی گفت:  یک تیم 50 نفره در درمان غیر مستقیم  در تامین اجتماعی قم وجود دارد که این  گروه کار بازرسی های محسوس و نا محسوس از درمانگاه های طرف قرارداد با تامین اجتماعی  را بر عهده دارند، و  برای هر مرکز به طور متوسط در طول سال حداقل دو بازرسی محسوس و دو بازرسی نا محسوس  انجام می شود.

,

علیمحمدی افزود: این گروه  در هر کدام از بازرسی ها که به این نتیجه برسند که تخلف شده در کمیته ای همسویی بیمه ها مطرح می شود که در این کمیسیون نماینده بیمه سلامت، نماینده  بیمه نیروهای مسلح و و نماینده کمیته امداد هم حضور دارند و در آن جلسه تصمیم گیری خواهد شد که در این زمینه چه تصمیمی گرفته شود، البته این از وزارت درمان و دانشگاه علوم پزشکی متفاوت است.

,

وی تصریح کرد: بیشترین توبیخ و تذکر و سقف گذاری پزشکان را در سال 94و 95 در سازمان تامین اجتماعی داشتیم ما برای احقاق حقوق بیماران به این مسئله ورود کردیم اما فرهنگ غلط  ویزیت بیماران در کشور ما وجود دارد.

,

فرهنگ ویزیت بیمار

, فرهنگ ویزیت بیمار,

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم  خاطر نشان کرد: تا این مسئله که بیماران باید یک زمان مشخصی نزد پزشک حضور داشته باشند و بقیه بیماران نیز صبور باشند تا نوبت ویزیت آنها فرا برسد به یک فرهنگ تبدیل کنیم طول می کشد.

,

وی گفت: در سازمان تامین اجتماعی حداقل زمان معاینه برای پزشکان  را 5 دقیقه تعریف کردیم در بخش خصوصی انتظار این است که این مدت زمان معاینه  بیشتر از این نیز باشد.

,

علیمحمدی تاکید کرد: در حالت استاندارد برای پزشکان عمومی 15 دقیقه و برای پزشکان متخصص 20برای هر بیمار زمان معاینه در نظر گرفته شده است، اما هنوز فرهنگ جامعه ما این مسئله را نپذیرفته است، گاهی حتی بیماران به این مدت زمانی که بیمار قبلی نزد پزشک برای معاینه حضور داشته معترض می شوند.

,

مرضیه مهدیلو

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه