اخبار داغ

مبتکر یزدی که برای لبیک به فرمان رهبرش چهار سال درد غربت کشید

مبتکر یزدی که برای لبیک به فرمان رهبرش چهار سال درد غربت کشید
مبتکر یزدی برای ثبت برند «مامایار» سال های بسیاری را صرف کرده و در این راه سختی ها و بی مهری هایی متحمل شده که شاید باور آن برای همه امکان پذیر نباشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  یزدرسا؛ شاید تولید یک عروسک به نظر کار ساده ای بیاید، اما اگر بدانیم فردی برای تولید یک عروسک آن هم به دستور مقام معظم رهبری 4 سال از بهترین سال های عمر خود را دور از خانواده و در چین اقامت کرده است، نظرمان عوض شود. بله! تولید عروسک هوشمند مامایار آنقدر ها هم کار ساده ای نبوده، مخصوصاً اینکه بعد از 4 سال سختی کسی با آغوش باز از ایده پرداز این طرح حمایت نکرد. با بازگشت به ایران تازه مسیر دشوار برند سازی در ایران هم آغاز شد و پروسه ای که در چین یک ماه به طول انجامید در ایران و با گذشت بیش از سی ماه همچنان ادامه دارد! عدم حمایت مسئولان هم که دیگر سریال ادامه داری است که تمام مبتکران از آن گله مندند. به هر حال تمام این سختی ها باعث نشد تا مبتکر طرح خاله مامایار پیشنهاد سرمایه گذاران  خارجی و شبکه های معاند را قبول کند، بلکه به ایران بازگشت تا به گفته خودش کاری برای کودکان این مرز و بوم انجام دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

حسین حاجی حسینی نسب که در سال 78 موفق به اخذ مدرک تجارت الکترونیک از دانشگاه ملی دهلی‌نو شده است در خصوص طرح عروسک ایرانی مامایار گفت: پروژه مامایار که اکنون تنها فاز اول آن عملیاتی شده، پروژه هوشمند سازی در زمینه اسباب بازی سازی و به طور خاص عروسک است. بنا بر فرمایش و دستور جهادی حضرت آقا که فرمودند در زمینه عروسک ها کار ابتکاری و کار جهادی بکنید، تصمیم گرفتم یک عروسک بومی معنی دار برای کشور درست بسازم. شخصیتی عروسکی که هم به درد کودکان خودمان بخورد و هم بتوانیم آن را به دیگر ملت ها صادر کنیم.

,

, ,

وی افزود: 7 سال قبل به این فکر افتادم ولی خب از لحاظ علمی تهی بودم، هیچ اطلاعاتی نداشتم. با تحقیقات میدانی تازه فهمیدم در ایران صنعت اسباب بازی، صنعت بسیار پائین دستی است. یعنی هیچ کس در این حوزه کار درست، عملیاتی و قابل قبولی انجام نداده است، لذا به این فکر افتادم که به چین سفر کنم و از آنجا علم تولید اسباب بازی و برند سازی را یاد بگیرم. از آنجایی که از قدیم خارج می رفتم و می آمدم دل بی پروایی داشتم و خانواده را رها کردم و دل به دریا زدم.در چین حدود 4 سال زمان برد تا با زحمت بسیار عروسک سازی، اسباب بازی سازی و الکترونیکال کردن یک اسباب بازی را یاد گفتم.

,

کارآفرین یزدی تاکید کرد: هدفم یک هدف بین المللی بود، هدفم این بود که یک شخصیت عروسکی داشته باشیم که پاسخی باشد به این دغدغه رهبر معظم انقلاب که می فرمودند چرا باید دیگر کشورها شخصیت های عروسکی داشته باشند که به ما تحمیل کنند و ما هیچ چیز برای عرضه به دنیا نداشته باشیم؛ به همین دلیل به دنبال یادگیری برندسازی بین المللی هم رفتم. خلاصه بالاخره بعد از 4 سال با آموخته هایم به ایران برگشتم.

,

حاجی حسینی نسب تصریح کرد: در تمام مدت چهار سالی که در چین بودم تنها سه بار به ایران آمدم، به همین دلیل نزدیک بود خانواده‌ام فروبپاشد. تصور کنید بعد از این همه سال و غربتی که کشیدم برگشتم و دیدیم با انبوهی از مشکلات مواجه‌ام. یکی از آنها مشکلات خانوادگی بود. من در زمان سفرم  یک کودک یک ساله داشتم و در زمان بازگشت کودکم 5 ساله شده بود، مسلماً این واقعیت اتفاقات خوبی در خانواده ایجاد نمی کند.

,

این مبتکر افزود: وقتی که برگشتم از یک طرف درگیر مشکلات خانوادگی و از یک طرف درگیر مشکلات مالی بودم. در این چهارسال حدود یک میلیارد هزینه کرده بودم تا ایده ای که در ذهنم داشتم را عملی کنم؛ اما اکنون که علم آن را کسب کرده و آماده اجرای ایده خود بودم پولی برای اجرای طرح نداشتم بالاخره به یاری خدا با سختی های بسیار این مشکلات را حل کردم و برای تحقق ایده ای که داشتم شروع به پژوهش کردم. از یک طرف یک شخصیت عروسکی به نام خاله مامایار داشتیم و از یک طرف یک برند به نام مامایار داشتیم. جالب این است که این برند را در چین و در کشورهای روسی زبان بعد از فروپاشی شوروی سابق ثبت کرده بودم ولی در ایران هنوز ثبت نشده بود.

,

وی اظهار داشت: برندها بر اساس رسالتشان در رده یک سری کالا و خدمات طبقه بندی می شوند. این تقسیم بندی به صورت بین المللی است و اختصاص به ایران ندارد. از آنجایی که ما کالا و خدماتمان مربوط به مادر و کودک است تقریباً در همه 45 طبقه مرتبط آن را ثبت کردیم. یعنی کالاهای مربوط به مادر و کودک را پیدا کردیم و رفتیم مجوز ثبتش را گرفتیم و در برند مامایار ثبت کردیم. این کالاها شامل طیف وسیعی از انواع شوینده، لوازم آشپزخانه گرفته تا خدماتی مانند نشر، تألیف و گردآوری کتاب، پخش تلویزیونی و حتی ارائه خدمات در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها.

,

, ,

خالق عروسک ایرانی مامایار در ادامه عنوان کرد: در چین و ده کشور روس زبان برند مامایار به صورت 45 طبقه ثبت کردم؛ اما در ایران هنوز ثبت نشده است زیرا در ایران ثبت برند خیلی مشکل است. برای هر طبقه مجوز می خواهند، پروانه بهره برداری می خواهند و خیلی سخت قبول می کنند. سختی بسیاری کشیدم تا توانستم به صورت 45 طبقه ثبت کنم. بیش از 30 ماه است رفتم و آمدم و هنوز هم بعضی طبقه ها باقی مانده! اما در چین یک ماهه موفق به ثبت شدم. البته در 10 کشور  cisبیشتر طول کشید، برای ثبت برند مجبور بودم خودم بروم و پیگیری کنم، که هر کدام دو سه ماه طول کشید.

,

حاجی حسینی نسب گفت: می خواهیم بین المللی فکر کنیم. یک برند داریم، یک شخصیت عروسکی یعنی باید یک فرهنگ بسازی و یک اقتصاد ایجاد کنی. این کار خیلی مشکل است چون ایران یک فرهنگ دارد، روس و چین  یک فرهنگ متفاوت. همچنین اقتصاد و الگوی اقتصادی و الگوریتم ها با هم فرق می کند.من همه این الگوریتم ها را در پروژه مامایار با هم تلفیق کردم، 2 سال دیگر می فهمید که چه شده است. برند سازی در ایران سخت است. مثلاً ثبت فرهنگی را در نظر بگیرید که مسئول آن کانون پرورش فکری کودکان است. هم عروسک معمولی و هم عروسک هوشمند را موفق شدم ثبت فرهنگی کنم، البته نه به همین سادگی مثل این بود که بره را از چنگ گرگ درآوری! از یک طرف از مسئولین دعوت می کنیم نمی آیند، از یک طرف متأسفانه عمده گروه های تجاری و اقتصادی کلاه بردار هستند دو تا بیلبورد ما را که دیدند طمع کردند، کاری که هزار تومان هزینه دارد، می گویند ده هزار تومان! این مشکلات را هم داشتیم با همه این مشکلات جنگیدم تا به اینجا رسید و محصول به دست بچه ها رسید.

,

این مبتکر یزدی افزود: هم‌زمان با روز آزادسازی خرمشهر عروسک مامایار رونمایی شد. همه مسئولین استان از استاندار گرفته تا مسئولین پائین تر را دعوت کردیم اما جز نماینده مدیر کل دارایی استان یزد هیچ کس نیامد! خب اگر حرف آقا و رسالتی که ایشان بر دوش ما گذاشته بودند برایشان مهم بود حتماً می آمدند. توقع داشتیم مسئولین هم بیایند نه اینکه بیایند تشکر کنند، به خاطر میهن و کشور خود بیایند. یک نفر آمده حرف آقا را عملی کرده بیایند و توجه کنند.

,

وی ادامه داد: همین پروژه که اجرا شد چینی ها حاضر بودند یک میلیون دلار وام چهار درصد به من بدهند تا آنجا آن را اجرا کنم. فقط تا 5 سال باید در چین می ماندم و بعد از پنج سال تازه نوبت به بازپرداخت وام با سودش می رسید! اما گفتم نه! من می روم در مملکت خودم این پروژه را اجرا می کنم. به صدا و سیما گفتم انیمیشن میسازم به شما می دهم پخش کنید، می گویند نه تو می خواهی کاسبی کنی! انیمیشن که ساختی بعد هم باید بیایی پول هم بدهی ما برایت پخش کنیم! همین هم چند سال طول می کشد، تا ببینیم هدفت از این کار چیست! در دو سال گذشته 160 هزار کیلومتر رفتم و آمدم. کدام آدم عاقلی چنین کاری می کند؟! نه خیر به صدا و سیما امیدی نیست. چون باید عروسک هوشمند اسمش در برود. اگر صدا و سیما کمک می کرد خیلی در بازاریابی و فروش موفق بودیم اما احتمالاً الان 2 سالی زمان صرف جا افتادن بند مامایار بشود.

,

حاجی حسینی نسب تاکید کرد: حتی از جیم جونیور با من ارتباط گرفتند و گفتند تو انیمیشن بساز، ما به قیمت خوب می‌خریم و پخش هم می کنیم. اما افسر جنگ نرم می تواند چنین کاری بکند؟ نه ولی خب! پیشنهادش را می دهند. وقتی از طرف صدا و سیما حمایت نشد برای ارتباط گیری با کودک اپلیکیشنی را ساختیم؛ اپلیکیشنی که با کودک صحبت می کند. البته آنقدر هم آـسان نبود، 60 -70 میلیون تومان هزینه شد دو تیم هر کدام 23 میلیون تومان پول گرفتند و خوردند و رفتند! نهایتاً سومین تیم موفق شد کار را انجام دهد. حالا این رسانه ماست، اگر هم صدا و سیما حمایت نکند اپلیکیشن کار خودش را میکند.

,
, ,

این مبتکر در خصوص شخصیت عروسک مامایار گفت: مکانیزم خاله مامایار این است که بر اساس یک سری استانداردهای تربیتی مهارت های زندگی را به کودک یاد می دهد.  یک مربی مهدکودک را در نظر بگیرید، روزانه هم اسباب تفریح کودک را فراهم می کند و هم به او آموزش می دهد. خاله مامایار هم همین کار را می کند و نظم و وقت شناسی و مهارت های زندگی را به کودک یاد می دهد. عروسک های هوشمندی که الان در بازار وجود دارد همه از چین می آید و مکانیزم آن ارتعاشی است، یعنی مثلاً به سلام کودک ما جواب می دهد. این کار خیلی ساده است. جمله مشخصی ارائه می دهد اما چیزی به کودک ما آموزش نمی دهد. ایده ما، یعنی این که عروسک از ساعت 9 صبح طبق برنامه ریزی که داده ایم با سلام کودک را از خواب بیدار کند و تا آخر شب با او بازی کند و آموزش بدهد، جالب و نو است. این ابتکار است. اما متأسفانه برخی ها نیاز کودک ما را نفهمیدند، فقط سود خودشان را فهمیدند و عروسک از چین وارد کردند!

,

 

,

وی تصریح کرد: با این پروژه در حال حاضر برای 100 نفر در ده مجموعه ای که برای مامایار کار می کنند شامل کارگاه ساخت عروسک، کیت، فوم، انفورماتیک، استودیو و موزیک اشتغال ایجاد شده است. البته تولید عروسک به زبان روسی هم در خارج از کشور دارد انجام می شود و به زودی روانه بازار کشورهای روس زبان می شود. تاکنون فقط تیراژ 6 هزار انجام شده که بسیار کم است و نمی تواند مصلح باشد. هر چقدر به مسئولین می گوئیم کمک کنید و مسائل مادی ما را حل کنید تا این عروسک دست همه بچه های ایران برسد گوششان بدهکار نیست. به همه چیز هم متهم می شویم!

,

حاجی حسینی نسب اظهار داشت: البته همانطور که گفتم مامایار ثبت 45 طبقه دارد، که خدمات و کالاها بسیاری را شامل می شود. بنده آمادگی دارم به تولید اسباب بازی، سیسمونی هوشمند و سرویس خواب هوشمند که دانش فنی آن را خودم دارم و در آینده ای نزدیک آن را تولید می کنم، امتیاز باقی فعالیت های تجاری و تولید و تجارت را به افراد و شرکت ها واگذار می کنم. این یعنی اقتصاد مقاومتی، یعنی مامایار می تواند شاید 1000 کارخانه در سطح کشور را درگیر خودش بکند. از طرفی چون این برند به صورت بین المللی ثبت شده، علاوه بر مصرف داخلی می تواند با صادرات در بازارهای جهانی برای خود جایی باز کند. سخت است اما خب سعی می کنم تحمل کنم. سخت است چراغ این مجموعه را روشن نگه داری هر ماه مبلغ بسیار زیادی فقط صرف حقوق و بیمه کارکنان دفتر می شود. کار هم مورچه وار جلو می رود،  برخلاف کشورهای دیگر که مثل سرعت برق جلو می رود! خیلی سخت است کسی بتواند طاقت بیاورد.

,

 

,

انتهای پیام/آ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه