اخبار داغ

گزارشی از سیاست های دوگانه روسیه؛

مسابقه تسلیحاتی روسیه در قفقاز جنوبی/ حل بحران یا هموار کردن مسیر برای امپراطوری؟

مسابقه تسلیحاتی روسیه در قفقاز جنوبی/ حل بحران یا هموار کردن مسیر برای امپراطوری؟
روسیه با ارسال سلاح برای جمهوری آذربایجان و بستن پیمان های استراتژیک نظامی با ارمنستان به دنبال کنترل دو کشور و بازگشت تمام عیار به صحنه سیاسی در قفقاز جنوبی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  از زمان آتش بس صورت گرفته بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال 1994 روسیه به نوعی ناراضی از فروپاشی شوروی و از دست دادن بخش اعظمی از خاک خود در نتیجه استقلال کشورهای آسیای میانه و قفقاز جنوبی بوده است. لذا دکترین سیاست خارجی روسیه از آن زمان بازگرداندن اراضی جدا شده از این کشور با سیاست‌‌‌‌‌های ارعاب و حتی تطمیع بوده است. نمونه بارز این سیاست در قفقاز جنوبی و در سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان به چشم می‌‌‌خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

 به طوریکه روسیه با فشار بر کشورهای مستقل این منطقه ازسویی برای عضویت در سازمان‌‌‌های اقتصادی و سیاسی تشکیل یافته با محوریت روسیه بوده و از طرف دیگر با تطمیع جریانات مختلف جدایی طلب از جمله جدایی طلبان ارمنی در قره باغ، جدایی طلبان اوستیا و آبخازیا در گرجستان سعی کرده است این فشار را حفظ کرده و از طرف دیگر با فروش سلاح‌‌‌های خود به کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان و با به راه انداختن جنگ تسلیحاتی این دو کشور را همچنان وابسته نگه دارد. در واقع روسیه سعی دارد تا در محافل بین المللی و همچنین در منطقه این گزاره را القا کند که مهمترین و تنها قدرت تاثیرگذار و با نفوذ در قفقاز جنوبی است.

,

 سیاست این کشور به هیچ وجه به حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی کمک نکرده، بلکه به جای آن به تشدید مناقشه و تامین منافع کاخ کرملین خدمت می‌‌‌کند. روسیه سال‌ها است که در عین حال هم آذربایجان و هم ارمنستان را با سلاح‌ها و تجهیزات نظامی خود تجهیز می‌‌نماید که این هم دو کشور را برای جنگ و درگیری نظامی بیشتر آماده می‌‌کند.

,

, ,

روشن است که در صورت حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی، فروش سلاح و تجهیزات نظامی روسیه به آذربایجان و ارمنستان به صورت اتوماتیک متوقف شده و بازار سلاح روسیه در منطقه تعطیل خواهد شد. به پایگاه نظامی روسیه در کشور متجاوز ارمنستان نیز هیچ نیازی باقی نخواهد ماند. از این رو، کاخ کرملین به صورت تصنعی مناقشه قره باغ کوهستانی را طول داده و مشغول تجهیز هر چه بیشتر دو کشور آذربایجان و ارمنستان و به‌‌ویژه وابسته نمودن هر چه بیشتر ارمنستان به خود می‌‌باشد.

,

چند روز پیش شاهد تحویل یک محموله جدید موشکی روسیه به جمهوری آذربایجان بودیم. بر اساس بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، این محموله طبق قرارداد به امضا رسیده میان دو کشور به جمهوری آذربایجان آمده است. حدودا ۱۰ روز پیش نیز دولت باکو یک محموله نظامی و سیستم‌های جنگی از روسیه را دریافت نموده بود.

,

, ,

طبعا این خبرها با نگرانی و اعتراض شدید در جامعه ارمنستان روبرو شده است. حتی برخی از کارشناسان ارمنی گفتند که این اقدام به معنای تجهیز آذربایجان توسط روسیه برای حمله به ارمنستان می باشد. سکوت دولت ارمنستان در این خصوص نیز توسط کارشناسان مسائل سیاسی ارمنستان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

,

روسیه در قبال تحویل محموله های جنگی به جمهوری آذربایجان، با ارمنستان رزمایش نظامی برگزار کرده و در همین راستا تعدادی از مرزبانان روسیه وارد سرزمین قره باغ کوهستانی شده‌‌اند. به نظر می‌‌رسد که کاخ کرملین به فکر یک جنگ و درگیری نظامی خفیف در منطقه می‌‌‌باشد.

,

روسیه از یک طرف به جمهوری آذربایجان سلاح و تجهیزات نظامی فروخته و از طرف دیگر به ارمنستان سلاح‌‌‌های ارزان قیمت و بعضا اهدائی می‌‌‌دهد. بعضا نیز با برگزاری رزمایش‌‌‌های مشترک، در صدد جلب توجه ایروان می‌‌‌باشد. این هم سیاست کاخ کرملین در منطقه قفقاز جنوبی است. اما واقعیت این است که روسیه با این سیاست در صدد صیقل دادن سیاست امپراطوری جدید خود در منطقه است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه