اخبار داغ

واکاوی چالشی اساسی در تولیدات داخلی؛

چرا از درج عنوان "ساخت ایران" ابا داریم؟

چرا از درج عنوان "ساخت ایران" ابا داریم؟
بی‌مهری تولید کنندگان در درج عنوان "ساخت ایران" بر روی کالاهایی که توسط صنعتگران و کارگران همین کشور ساخته شده‌اند و در رقابت با جنس‌های خارجی از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردارند،جای تامل دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، حمایت از تولیدات داخلی و مصرف کالای ایرانی مدتی است که به واسطه‌ی تذکرات مقام معظم رهبری در بین مردم و برخی از مسئولین جریانی جهت حمایت از اقتصاد کشور به راه انداخته است. به ویژه در نوروز سال جاری توصیه‌های رهبری به مصرف تولیدات داخلی و تاکید بر حرام شرعی و قانونی واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارند، منجر به توجه بیشتر به این امر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

خرید بدون توجه به کیفیت تنها با دیدن مارک

,

در میان بدیهات بسیاری که بر لزوم مصرف تولیدات داخلی تاکید دارد اما همچنان جو غالب مردم را در این زمره نمی‌بینیم و به اصطلاح هنوز بسیاری از مردم به دنبال برندهای خارجی هستند و تا می‌شنوند محصولی تولید ایران است از خرید منصرف می‌شوند، بدون اینکه بدانند از نظر کیفی در چه وضعیتی قرار دارد. عدم تمایل به خرید محصولاتی که ممکن است در کارخانه و کارگاه پدارن و برادران ما تولید شده باشد امری است که به راستی به تحلیل و بررسی‌های کارشناسان نیاز دارد. زیرا بررسی ابتدایی تاریخ بسیاری از کشورهای مهم صنعتی نشان داده‌است که از زمانی که مردم تصمیم گرفتند "نه" به کالای خارجی بگویند، اقتصاد و صنعت را با تحولی غیر قابل باور روبه رو ساختند.

,

مردم مقصرند یا مسئولین؟

,

در این بین البته نمی‌توان تمام کمبودهای این حوزه را به مردم مرتبط ساخت زیرا از سویی با باز بودن درگاه‌های وارداتی کشور و مافیای واردات به طور جدی رقیبی بی‌‌‌‌بدیل برای تولید داخلی وجود دارد و از سوی دیگر به واسطه‌ی سایه‌ی تاریک و شوم همان دست‌های پشت پرده بسیاری از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا به داخل کشور راه نمی‌یابد.

,

اما آنچه بیشتر جای تامل دارد بی‌مهری تولید کنندگان در درج عنوان "ساخت ایران" بر روی کالاهایی است که توسط صنعتگران و کارگران همین کشور ساخته شده‌اند و در رقابت با جنس‌های خارجی از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردارند.

,

در واقع مصرف کننده‌ی ایرانی اگر بخواهد کالای ایرانی مصرف کند باید یک دوره تحقیقات وسیع میدانی و تخصصی برای شناخت محصولات ایرانی داشته باشد و البته در بسیاری از زمینه‌ها چون پوشاک ممکن است هرگز نتواند جنس ایرانی را تمییز دهد، زیرا بسیاری از تولیدی‌ها ترجیح می‌دهند برای اینکه فروش خوبی داشته باشند، مارک‌های مختلف را بر روی لباس خود بدوزند و بی آنکه نام و نشانی از خود به جای بگذارند، اجناسی با کیفیت خوب تولید و روانه بازار کنند. کاری که از نظر شرعی نوعی غش در معامله نیز محسوب می‌شود و پول عاید از این نوع تجارت قطعا روند مثبتی در اقتصاد کشور نخواهد داشت.

,

عدم فرهنگ‌سازی در سه دهه‌ی گذشته از یک طرف و تلاش رسانه‌های غربی برای تغییر سبک زندگی ایرانیان و باوراندن این امر که تنها جنس خارجی ارزش هزینه کردن دارد، مردم ما را با تولید ایرانی بیگانه ساخته و به طبع تولیید کننده ایرانی هم ترجیح می‌دهد در این جریان به سمتی شنا کند که عایدی بیشتری برایش داشته باشد. با این وجود اگر سیستمی درست و اصولی به کار گرفته شود، حتماً به بهترین سطح بهره‌وری خواهیم رسید، آن وقت شاید محصولات مهم تکنولوژیکی در تمام دنیا هم رقیب‌مان نباشند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه