اخبار داغ

یادداشت؛

آب یا جاده؛ محور توسعه کدام اند؟

آب یا جاده؛ محور توسعه کدام اند؟
شاید امروز در هیچ کجا آب تنها محور توسعه نیست یا اینکه کمتر نقش دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیزوا، در گذشته های حتی نه چندان دور، هر کجا آب وجود داشت سکونت گاه ها و اشتغال شکل می گرفت و به آن "آبادی" می گفتند. استفاده از اصطلاح آبادی و آبادانی وجود آب را به عنوان محور توسعه تعریف میکند و تمام شهرهای آباد گذشته در کنار رودخانه ها، چشمه ها و بعدا قنوات و سواحل یا در کنار امامزاده ها و اماکن زیارتی شکل می گرفتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

اما در دهه های اخیر این رویه بکلی تغییر کرده و شاید امروز در هیچ کجا آب تنها محور توسعه نیست یا اینکه کمتر نقش دارد.

,

نگاهی به شهرهای استان ماهم همین نگرش جدید را تداعی می کند که آنچه محور توسعه می باشد، «راه» است.

,

نگاهی به آمار و نرخ رشد جمعیت در کشور و خصوصا استان سمنان، تصدیق این گفته است که در سالهای اخیر، رشد جمعیت و به تبع آن رشد درآمد سرانه در اطراف ما چگونه بوده است که کمتر به این آمار و ارقام تکان دهنده از این دید نگاه شده است.

,

 اغلب شهرهای ما که در حاشیه جاده و راه آهن قرار دارند در سالهای اخیر رشد و توسعه و شکوفائی زیادی داشته اند و در عوض شهرهای دیگر یا رشد ناچیزی داشته اند یا حتی رشد آنها منفی بوده است.

,

مثلا گرمسار با جمعیت 3500 نفر در سال 1335 به جمعیت 48600 در سال 95 رسیده است. دامغان با جمعیت 8100 نفر در سال 1335 به جمعیت 59106 در سال 1395 دست یافته است. نقش جاده اصلی تهران – مشهد و راه آهن را در توسعه این شهرها نمی توان نادیده گرفت. هر چند که عبور جاده از داخل شهرها شاید معضلاتی را هم به همراه داشته است.

,

به همین منوال جمعیت مهدیشهر در سال 1335 بالغ بر 14000 نفر بوده است که این جمعیت در سال 1395 به حد نصاب 24500 نفر رسیده که این رشد جمعیت بسیار کند  و بعضی سالها منفی و مهاجرت بیش از ۴۵۰۰۰ نفر از مهدیشهر نشان دهنده این است که در عدم توسعه بعضی از عوامل اصلی، از جمله راه یا جاده، نقش اساسی داشته اند.

,

لذا در تمام شهرهای ایران که جاده دسترسی خوب و ترانزیت عبوری وجود داشته توسعه انجام شده و آب را از ده ها یا صدها کیلومتر به آنجارسانده اند. چون انتقال آب خیلی راحت تر از انتقال و احداث جاده و عبور ترافیک است.

,

در حقیقت اصطلاح آبادی و آبادانی دارد بتدریج کنار ڱذاشته می شود و اصطلاح "جاده شهر" جای آن را می گیرد.مثلا تخلیه روستاهای "آباد" و پر جمعیتی مثل چاشم یا پرور که در سرچشمه های آب در استان قرار دارند گواه این مدعاست.

,

احداث جاده های جدید و سوق الجیشی می تواند تمام مناطق مرتبط به هم را توسعه دهد و اثرات زیان بار زندگی اتومبیلی امروز را قدری کاهش دهد. متاسفانه اغلب برنامه ریزی ها هم برمحور خودرو شکل می گیرد و لذا نبودن جاده های دسترسی مناسب می تواند تهدید باشد مخصوصا که حجم خودروها و میزان استفاده از آنها روز به روز بیشتر می شود.

,

در راستای مقدمه بالا می توان برضرورت تکمیل و بهسازی جاده آهوان – مهدیشهر- گنداب تاکید کرد که آثار و برکات بسیاری هم در سطح منطقه و هم استان و ملی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

,

★احیاء جاده عشایری مورد استفاده این قشر مولد و تولید کننده و پرچمدار اقتصاد مقاومتی که کوچ آنها در مسیر این جاده صورت میگیرد.

,

★ایجاد یک مسیر جایگزین و کاهش فاصله به مسافت حداقل 50 کیلومتر برای مسافرانی که از تهران جاده فیروزکوه به سمت مهدیشهر ، شهمیرزاد و شمال در حرکت هستند.  

,

★ایجاد یک مسیر جایگزین و کمکی برای گردنه آهوان در جاده سمنان – مشهد که در بسیاری از روزها و شبهای زمستان به دلیل برف و کولاک مسدود می شود.

,

★کاهش فاصله زمانی دامغان – فیروزکوه به مسافت حدود 70 کیلومتر

,

★صرفه جوئی در مصرف سوخت هم به دلیل کاهش مسافت و هم به دلیل حذف گردنه ها و اصلاح شیب جاده

,

★استفاده مسافران و گردشگران از جاذبه های تفریحی و توریستی این جاده و مخصوصا احیاء آب گرم معدنی "گرو" به عنوان یک فرصت بزرگ گردشگری برای کل استان

,

★ارتباط مستقیم با سه شهرستان از جمله شهرستانهای مهدیشهر– فیروزکوه؛ مهدیشهر – سرخه و مهدیشهر-  دامغان

,

★قرار گرفتن شهرهای مهدیشهر، شهمیرزاد ودرجزین در مسیر جاده اصلی و زائران امام علی ابن موسی الرضا (ع) و اقامت در استان با توجه به اینکه اغلب هتل ها و مراکز گردشگری استان در این شهرها شکل گرفته اند و تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد و مشاهده جاذبه های طبیعی و توریستی این شهرها

,

★توسعه این شهرها و روستاها با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده با رویکرد:"جاده محور توسعه"

,

علی عبدالحسینی رئیس شورای شهرستان مهدیشهر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه