اخبار داغ

یادداشت/

چرا براى احیاء امر به معروف و عمل به وظیفه‏ دینى و قانونى تلاش جدى نمى‏ شود؟

چرا براى احیاء امر به معروف و عمل به وظیفه‏ دینى و قانونى تلاش جدى نمى‏ شود؟
انتظار مى‏ رود که دلسوزان و حافظان دین و حامیان مذهب از این گلایه ‏ى رهبر معظم انقلاب بیشترین استقبال را داشته باشند و براى احیاء صحیح و درست این دستور دینى، بهترین تدابیر اندیشیده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح رابر ؛ آمران به معروف هنوز هم قربانی اراذل و اوباش و مزاحمان نوامیس مردم می‌شوند.در حالى که امر به معروف و نهى از منکر از دستورات بسیار مهم دینى ماست و مبناى انقلاب اسلامى ایران نیز بر اساس احیاء این دستور و تأسى به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده است، متاسفانه سفارشات دینى در این‏ باره در نظام جمهورى اسلامى چنان‏که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از, صبح رابر , ؛ آمران به معروف هنوز هم قربانی اراذل و اوباش و مزاحمان نوامیس مردم می‌شوند.در حالى که امر به معروف و نهى از منکر از دستورات بسیار مهم دینى ماست و مبناى انقلاب اسلامى ایران نیز بر اساس احیاء این دستور و تأسى به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده است، متاسفانه سفارشات دینى در این‏ باره در نظام جمهورى اسلامى چنان‏که باید مورد توجه قرار نگرفته است.,

اصل هشتم قانون اساسى جمهورى اسلامى نیز که به امر به معروف و نهى از منکر مى ‏پردازد، هنوز به‏ خوبى به اجرا گذاشته نشده و جزو اصول عمل‏ نشده‏ ى قانون اساسی است. حکم امام راحل براى اجراى این امر هنوز معطل است و دستور اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامى در باب احیاء این اصل نیز چنان‏که باید مورد توجه همگان قرار نگرفت. حتى رهبران دینى و عالمان حوزوى و مراجع عظام تقلید نیز در این ‏باره ورود جدى به میدان نداشتند.

,

در چنین شرایطى انتظار مى‏ رود که دلسوزان و حافظان دین و حامیان مذهب از این گلایه ‏ى رهبر معظم انقلاب بیشترین استقبال را داشته باشند و براى احیاء صحیح و درست این دستور دینى، بهترین تدابیر اندیشیده شود. باید در احیاء امر به معروف، مهم‏ترین مسائل آن مد نظر گرفته شود و براى آن نهادسازى و تلاش جدى بشود، نباید امر به معروف فقط در فرعیات و مسائل جزئى منحصر شود و نیز شایسته است که نهادى فراقوه ‏اى و جدى و نه صورى و ظاهرى براى انجام این واجب الهى تشکیل گردد.

,

۱.  در وجوب امر به معروف و نهى از منکر، جایگاه مهم آن در دین، اهمیت زاید الوصف آن در احیاء دیگر دستورات دینى، وظیفه ‏ى حکومت دینى در انجام آن، آثار و برکات آن و عواقب ترک آن، نیاز به قلم ‏فرسایى نیست، همین بس که مولى الموحدین حضرت على(ع) در وصیت‏نامه‏ ى خویش فرمودند: «لَاتَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ» (نهج البلاغه، نامه ۴۷)

,

۲. انقلاب اسلامى ایران بر اساس دستور امر به معروف و نهى از منکر و مبتنى بر این فریضه‏ ى مهم الهى شکل گرفت. اصل قیام امام خمینى و مجاهدت ملت ایران در همین ‏راستا بود.

,

۳. از همان ابتداى انقلاب، امام راحل عظیم ‏الشأن احیاء و نهادسازى براى امر به معروف را وظیفه‏ اى حکومتى دانسته و دستور به ایجاد نهادى براى آن دادند. متن این دستور امام چنین است:

,

«بسم الله الرحمن الرحیم؛ شوراى انقلاب اسلامى به موجب این مرقوم مأموریت دارد که اداره‏اى به اسم «امر به معروف و نهى از منکر» در مرکز تأسیس نماید؛ و شعبه‏ هاى آن در تمام کشور گسترش پیدا کند؛ و این اداره، مستقل و در کنار دولت انقلابى اسلامى است و ناظر به‏ اعمال دولت و ادارات دولتى و تمام اقشار ملت است. و دولت انقلاب اسلامى مأمور است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید و این اداره مأمور است که در سراسر کشور از منکرات به هر صورت که باشد جلوگیرى نماید و حدود شرعیه را تحت نظر حاکم شرعى یا منصوب از قِبَل او، اجرا نماید و احدى از اعضاى دولت و قواى انتظامى حق مزاحمت با متصدیان این اداره ندارند. و در اجراى حکم و حدود الهى احدى مستثنى نیست حتى اگر خداى نخواسته رهبر انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزى شد که موجب حد شرعى است باید در مورد او اجرا شود.» (صحیفه امام جلد ۹، صفحه ۲۱۳)

,

شایان ذکر است که مرحوم حاج سید احمد خمینى فرزند گرامى و یار همراه امام در توضیح این حکم چنان‏که در صحیفه‏ ى امام آمده است، نوشته ‏اند: «این حکم چندى بعد از پیروزى انقلاب از طرف امام خمینى صادر شد و به محض این‏که شایع شد که امام چنین حکمى صادر کرده‏اند، از طرف شوراى انقلاب و دولت موقت آمدند و به هر وسیله ‏اى که بود جلوى آن‏را گرفتند، به دو علت: الف: هنوز تشکیلاتى براى به اجرا در آوردن آن نیست. ب: هرج و مرج مى‏شود و هر کس، هر فردى را به محکمه مى‏برد و یا روحانیون شهرها که وارد هم نیستند، دخالت مى‏کنند. امام گرچه به‏ وهیچ ‏وجه قبول نداشتند، ولى چون عده ‏اى گفتند، قبول کردند. بعدها معلوم شد که اگر این حکم به اجرا گذاشته مى‏شد، با توجه به جوّ انقلابى، مى‏توانستیم جلوى خیلى از کارهاى خلاف را بگیریم و به عقیده‏ى من، دولت موقت از این‏که به محاکم کشیده شوند، هراس داشت.»

,

۴. قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران، امر به معروف را چنان با اهمیت دانسته است که یک اصل از اصول خود را به آن اختصاص داده است. در اصل هشتم قانون اساسى چنین آمده است: «در جمهورى اسلامى ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهى از منکر وظیفه ‏اى است همگانى و متقابل بر عهده‏ ى مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن‏را قانون معین مى‏کند. و المؤمنون و المؤمنات بعضم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر»

,

۵. رهبر معظم انقلاب اسلامى در سخنرانى اخیر خود در جمع مسؤولان قضایى، «حقوق آمران به ‏معروف و ناهیان از منکر» را مطرح کردند و فرمودند: برخى مکرراً مى‏گویند بعضى اصول قانون اساسى معطل مانده است، اما گویا آن‏ها، اصل هشتم قانون اساسى را که مربوط به امر به‏ معروف و نهى از منکر است، جزء اصول قانون اساسى نمى‏دانند و به این امر واجب توجه نمى‏کنند. ایشان با اشاره به حمایت بیانى و عملى خود از آمران به ‏معروف، این‏کار را وظیفه قوه قضائیه خواندند.

,

۶. متاسفانه دستور اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامى در باب احیاء این اصل نیز چنان‏که باید مورد توجه همگان قرار نگرفت. حتى رهبران دینى و عالمان حوزوى و مراجع عظام تقلید نیز در این‏ باره ورود جدى به میدان نداشتند. در چنین شرایطى انتظار مى ‏رود که دلسوزان و حافظان دین و حامیان مذهب از این گلایه‏ ى رهبر معظم انقلاب بیشترین استقبال را داشته باشند و براى احیاء صحیح و درست این دستور دینى، بهترین تدابیر اندیشیده شود.

,

۷. نهادهاى رسمى کشور ازجمله قوه قضائیه و قوه مقننه در این ‏زمینه باید پیشتاز باشند و قوه مجریه را در انجام چنین وظیفه ‏ى مهمى راهنمایى و کمک کنند.

,

۸. باید در احیاء امر به معروف، مهم‏ترین مسائل آن مد نظر گرفته شود و براى آن نهادسازى و تلاش جدى بشود، نباید امر به معروف فقط در فرعیات و مسائل جزئى منحصر شود و نیز شایسته است که نهادى فراقوه ‏اى و جدى و نه صورى و ظاهرى براى انجام این واجب الهى تشکیل گردد.

,

زخم کهنه‌ای که امروز هم دهان باز کرد

, زخم کهنه‌ای که امروز هم دهان باز کرد,

اردیبهشت ماه سال ۹۰ بود که حجت‌الاسلام منتظری امام جماعت وقت مسجد انصار الحسین (ع) تهران پس از امر به معروف یک دختر و پسر در خیابان نیروی هوایی در اثر ضربه‌ یکی از اراذل چشم چپش را از دست داده و پزشکان مجبور به تخلیه چشم او شدند.

,

یک ماه بعد از این ماجرا در خرداد ماه همان سال حجت‌الاسلام فروزش امام جماعت وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران که برای نجات یک دختر جوان از چنگال دو نفر از اراذل و اوباش از جان‌گذشتگی کرد، از ناحیه چشم راست آسیب دید.

,

یک ماه بعد، در تیر ماه همان سال بود که شهید طلبه امر به معروف و نهی از منکر علی خلیلی با اشراری که می‌خواستند به زور دو خانم را در تهرانپارس به قصد تجاوز سوار خودرو کنند درگیر شد و از ناحیه شاهرگ آسیب دید و بر اثر همان جراحت چند سال بعد به شهادت رسید.

,

این ماجراها به همین شکل در گوشه و کنار کشور ادامه داشت تا شهریور سال ۹۳ که حجت‌الاسلام نظری از طلبه‌های جوان حوزه علمیه اصفهان در خیابان با اعمال غیراخلاقی ۴ جوان سوار بر موتورسیکلت که شرب خمرکرده بودند مواجه می‌شود و آنان را امر به معروف می‌کند اما اراذل و اوباش با قمه به او هجوم آورده و این طلبه را از ناحیه صورت و دست به شدت مصدوم می‌کنند.

,

شهریور سال ۹۵ هم فیلمی از حمله چند اراذل با قمه به روحانی آمر به معروف حجت‌الاسلام اخروی مقابل چشمان خانواده‌اش عواطف مردم را جریحه‌دار کرد. این روحانی می‌خواست مانع مزاحمت دو جوان به یک خانم در کوچه‌های تاریک نیمه‌شب تهران شود که آن اراذل با قمه به او حمله‌ور می‌شوند.

,

حالا صبح روز گذشته همین ماجرا برای طلبه‌ای دیگر رخ داد. حجت‌الاسلام ذوالفقاری امام جماعت مسجد مرتضی علی(ع) شهرری وقتی در متروی شهرری متوجه مزاحمت یکی از اراذل به ناموس مردم شد او را امر به معروف کرد که نتیجه‌اش حمله آن اراذل با قمه و مجروح شدن این روحانی بود.

,

توصیه اخیر رهبر انقلاب درباره «آمران به معروف»

, توصیه اخیر رهبر انقلاب درباره «آمران به معروف»,

رهبرانقلاب دردیداراخیرمسئولان دستگاه قضا بااشاره به حمایت بیانی وعملی خوداز آمران به معروف فرمودند:حمایت از آمران به معروف وظیفه قوه قضائیه است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه