اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی کوهرنگ:

برای اولین بار استفاده از تله‌های نوار چسبناک در باغات میوه کوهرنگ/سمپاشی ۱۲۰۰ هکتار از اراضی آلوده به حمله ملخ‌ها

برای اولین بار استفاده از تله‌های نوار چسبناک در باغات میوه کوهرنگ/سمپاشی ۱۲۰۰  هکتار از اراضی آلوده به حمله ملخ‌ها
مدیر جهاد کشاورزی کوهرنگ گفت: برای اولین بار استفاده از تله های نوار چسبناک در باغات میوه راهکاری مناسب در مدیریت تلفیقی این آفت بوده است که پیشنهاد می گردد در سال های آتی در سطح وسیع تری انجام شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس خسروی، مدیر جهاد کشاورزی کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار کرد: در طی سال‌های اخیر طغیان آفت ملخ از مناطق مختلف شهرستان کوهرنگ گزارش گردیده که در حال حاضر سطوح کشاورزی آلوده به آفت ملخ در همه بخش‌های شهرستان وجود دارد که به سطحی بالغ بر 1200 هکتار اراضی زراعی و باغی و  می‌رسد.

وی گفت: این آفت عمدتا از گونه های بومی منطقه بوده و زیستگاه آنها در عرصه های منابع طبیعی و مراتع می باشد که در سال‌های اخیر به علت تغییر شرایط اقلیمی و وقوع خشکسالی ها و تنش های خشکی و همچنین چرای بی‌رویه مراتع و منابع ملی به حالت طغیانی رسیده است.

عباس خسروی افزود: ملخ ها بر حسب نوع گونه ملخ های شاخک بلند و شاخک کوتاه در عمق 10 سانتیمتری خاک زیر درختچه های مرتعی و اراضی عاری از پوشش گیاهی به صورت تخم زمستان گذرانی می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کوهرنگ بیان داشت: ظهور مرحله نابالغ (پوره) سن یک از اواخر اسفند تا اوایل خرداد می باشد و عموما آفت ملخ پنج سن پورگی یا نابالغ دارد که طول هر سن پورگی حدودا 10 تا 15 روز بوده که مجموعا 50 تا 70 روز بعد به حشره بالغ تبدیل می شود که مصادف با اوایل تا اواسط تیرماه می باشد.

خسروی با بیان اینکه حشره بالغ بعد از 20 شروع به تخمریزی در خاک می کند، اضافه کرد: خسارت گونه های مختلف ملخ از همه انواع نباتات زراعی و باغی خصوصا علوفه و کشت های بهاره و باغات میوه های بهاره و بعضا غلات می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی کوهرنگ در ادامه گفت: سطح آلودگی عرصه کشاورزی به ملخ های شاخک بلند در مناطق صمصامی و بیرگان به 900 هکتار و ملخ های شاخک کوتاه در شیخ علیخان و بازفت به 300 هکتار می رسد.

وی گفت: شروع زمان مبارزه شیمیائی براساس ردیابی های متعدد از نیمه اردیبهشت در مناطق صمصامی و بیرگان و بازفت اوایل خرداد و شیخ علیخان اواسط خرداد اعلام شد که در این راستا چهار اکیپ سه تا چهار نفره از پرسنل مدیریت جهاد کشاورزی کوهرنگ با استفاده از 1172 لیتر سم مالاتیون 57 %و با بکارگیری 21 دستگاه انواع سمپاش و با همیاری کشاورزان هر منطقه انجام و تا حال حاضر به ترتیب 900، 50 و 100 هکتار انجام گردیده و تا اواخر تیرماه که پایان زمان مبارزه می باشد جمعا به 1200 هکتار خواهد رسید.

خسروی تصریح کرد: علاوه‌بر سمپاشی عملیات طعمه پاشی در صمصامی در سطح 80 هکتار و پرجفت بیرگان 10 هکتار با استفاده از سه تن ترکیب 4% سبوس و سم سوین انجام شد.

عباس خسروی بیان داشت: برای اولین بار استفاده از تله های نوار چسبناک در باغات میوه راهکاری مناسب در مدیریت تلفیقی این آفت بوده است که پیشنهاد می گردد در سالهای آتی در سطح وسیع تری انجام گردد.

وی افزود: در راستای مدیریت تلفیقی این آفت پیشنهاد می شود مدیریت و ممانعت از کشت و کار اراضی ملی و مرتعی و همچنین مدیریت چرای مراتع به جدیت مورد توجه قرار گیرد تا با تقویت پوشش گیاهی مراتع از تخم ریزی کامل آفت جلوگیری گردد تا جمعیت در سالهای بعدی کاهش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی کوهرنگ گفت: باتوجه به سطوح آلودگی چندین برابری مراتع و عرصه های منابع طبیعی که سبب ریزش آفت و آلودگی مجدد عرصه های کشاورزی می گردد و علی الخصوص این مناطق رویشگاه گونه ارزشمند گیاه دارویی کلوس می باشد و در بسیاری موارد بنا بر مسائل زیست محیطی، ورود و همکاری همه جانبه ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست استان جهت آموزش اقشار مختلف و اقدام مستقیم در اجرای به موقع عملیات مبارزه علیه آفت و همچنین تخصیص اعتبار به منظور تامین ادوات کنترل آفت تا رسیدن به نتیجه مطلوب و کاهش پایدار جمعیت آفت موکدا ضرورت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوهرنگ خبر, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه