اخبار داغ

در پی فاجعه زیست محیطی؛

پمپ های غیر مجاز آب برای کاشت برنج و مرگ صدها ماهی/سکوت مسئولان در برابر غارت آب رودخانه ها!

پمپ های غیر مجاز آب برای کاشت برنج و مرگ صدها ماهی/سکوت مسئولان در برابر غارت آب رودخانه ها!
وجود پمپ های فراوان برداشت غیر مجاز آب از رودخانه برای کاشت برنج در بروجرد سبب مرگ صدها ماهی شده، متاسفانه مسئولان در برابر غارت آب سکوت کرده و کسی جلودار این تخلف نیست و باید هر روز شاهد مرگ آبزیان رودخانه های کم آب باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک متاسفانه برداشت های غیر مجاز آب رودخانه های بروجرد و استفاده از پمپ های مختلف برای برداشت های بیشتر آب سبب شده تا صدها ماهی در رودخانه ها به دلیل کم آب جان خود را از دست بدهند، ماهیانی که قربانی کاشت برنج می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

گرچه چند سال است زنگ کم آبی در بروجرد نواخته شده و طی چند سال اخیر بسیاری از کشاورزان تمایل بیشتری به کشت محصولات آبدوست دارند اما متاسفانه به دلیل بی نظارتی و بی توجهی مسئولان روز به روز برداشت های غیر مجاز بیشتر می شود و مسئولان مربوطه چشمان خود را به روی این فاجعه بسته اند.

,

 

,

مرگ ماهی

, مرگ ماهی,

 

,

سالها پیش طبق مصوبه ای قرار بود کشت محصولات آبدوست در بروجرد کاهش یابد تا منابع آب و آب رودخانه ها حداقل مقداری حفظ شود اما متاسفانه نه تنها کشت محصولات آبدوست مانند هندوانه، برنج و پیاز کاهش پیدا نکرد بلکه امسال کشت برنج دو برابر شده و به بیش از 600 هکتار رسیده است.

,

 

,

مرگ ماهی

, مرگ ماهی,

 

,

با گذری از اطراف بروجرد صحنه ای از شمال و شالیکاری را در بروجرد به خوبی می توان دید، بسیاری از کشاورزان برای سود بیشتر یا خودشان اقدام به کشت برنج کرده و یا زمین های کشاورزی را در اختیار کشاورزان غیر بومی قرار داده اند.

,

 

,

در اطراف بسیاری از رودخانه های بروجرد پمپ های آب برای برداشت های غیر مجاز آب دیده می شود که همه بیانگر بی نظارتی مسئولان به برداشت های غیر مجاز آب است، برنجکاری در بروجرد متاسفانه سبب خشک شدن رودخانه و مرگ صدها ماهی شده است اما مسئولان همچنان سکوت کرده و تنها از دور نگاه می کنند.

,

 

,

مرگ ماهی

, مرگ ماهی,

 

,

گرمای هوا و خشکسالی های اخیر برای کم آبی رودخانه ها کم بود که برداشت های غیر مجاز آب رودخانه ها با انواع پمپ ها هم به آن اضافه شده و حالا دیگر خبری از ماهیان پُر جنب و جوش در رودخانه ها نیست و تنها آنچه دیده می شود صدها ماهی است که به دلیل بی آبی رودخانه ها مرده اند و روی آب آمده اند.

,

 

,

این در حالیست که طبق آمار سال گذشته حدود 77 چاه غیر مجاز آب در بروجرد وجود دارد که گویا نه تنها این چاه ها مسدود نشده بلکه بر تعداد آنها اضافه شده به طوری که مدیر جدید آب منطقه ای بروجرد در این راستا بدون اعلام تعداد چاه های غیر مجاز گفت از تعداد چاه های غیر مجاز کم نشده و این آمار تغییری نکرده است.

,

 

,

مرگ ماهی

, مرگ ماهی,

 

,

"مصطفی مصطفی وند" رئیس محیط زیست بروجرد در این راستا گفت: جهاد کشاورزی و آب منطقه ای مجوز چاه های آب را به کشاورزان می دهند که در صورت برداشت های غیر مجاز باید برخورد کنند.

,

 

,

وی اضافه کرد: به دلیل برداشت های غیر مجاز آب در رودخانه ها و تالاب بیشه دالان شاهد مرگ ماهیان هستیم و با توجه به این که فضای کاری محیط زیست گسترده است و با کمبود نیرو و امکانات روبرو هستیم اما عملا غافل شده ایم ولی متولی اصلی برداشت های غیر مجاز آب، جهاد و آب منطقه ای هستند که مجوز در این راستا صادر می کنند.

,

 

,

مرگ ماهی

, مرگ ماهی,

 

,

مصطفی وند با اشاره به این که برداشت های غیر مجاز آب رودخانه ها سبب نابودی اکوسیستم می شود افزود: بسیاری از ماهیان و لاک پشت ها با کم شدن سطح آب رودخانه ها می میرند به طوری با بازرسی ها دیده شده در هر یک متر مربع حدود 20 ماهی زندگی می کنند و این فاجعه است که تعداد زیادی ماهی به دلیل پایین بودن سطح آب رودخانه ها دچار مرگ شوند.

,

 

,

مرگ ماهی

, مرگ ماهی,

 

,

با همه این تفاسیر آنچه مشهود است رویه برداشت های غیر مجاز آب رودخانه ها برای کاشت برنج است که سبب مرگ ماهیان و آبزیان شده و همه این مشکلات در برابر سکوت مسئولان و بی توجهی آنها روز به روز بیشتر می شود.

,

 

,

مرگ ماهی

, مرگ ماهی,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه