اخبار داغ

یادداشت؛

رسانه ها، روابط عمومی دستگاه ها و نهادها نیستند!

رسانه ها، روابط عمومی دستگاه ها و نهادها نیستند!
استقلال رسانه ها از روابط عمومی دستگاه ها و نهادهای مختلف موضوعی است که توجه بیشتر فعالان عرصه خبر و مطبوعات را می طلبد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یادداشت اختصاصی مرآت- در روزهای گذشته شاهد موضع گیری برخی از نزدیکان دو گروه عمده سیاسی استان در خصوص اخبار منتشر شده در مرآت بودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

این افراد ضمن تلاش و فضاسازی برای همراه کردن مرآت با دیدگاههای جریان متبوع خود، به مستندات منتشر شده توسط این رسانه اعتراض کردند که البته تحریریه مرآت حق اعتراض و نقد را حق طبیعی و قانونی افراد یک جامعه آزاد می داند، اما آنچه در این میان باید مورد نقد و بررسی صاحب نظران و فعالان رسانه ای قرار بگیرد آن است که چه اتفاقی در سالهای اخیر رخ داده و از آن سو چه اتفاقی رخ نداده که برخی دستگاهها، چهره ها و نهادهای استان خود را مصون از نقد افکار عمومی می دانند و از رسانه ها توقع دارند صرفا به پوشش اخبار و برنامه های آنها پرداخته و از ورود به موضوعات اساسی دوری کنند.

,

طبیعتا آنچه که رسانه را از روابط عمومی یک مجموعه اداری یا نهاد سیاسی جدا می کند رویکرد نقادانه آن در قبال موضوعات مختلف است و اگر بنا بود رسانه ها نیز صرفا به ارائه آمار عملکردها و یا پوشش همایش مدیران بپردازند اساسا نباید تاسیس می شدند چراکه همین کار توسط روابط عمومی ها به صورت تخصصی تر در حال انجام است.

,

اینکه عده ای در فضای توسعه یافته کنونی خود را بری از اشتباه و مصون از نقد بدانند و عده ای دیگر نیز با فضاسازی تلاش کنند استقلال رسانه ها را خدشه دار کرده و جریانات رسانه ای را به سمت و سوی دلخواه خود هدایت کنند نه تنها تاسف آور است بلکه از دگر سو این پرسش را در اذهان تداعی می کند که چه عامل یا عواملی در سالهای اخیر موجب شده است این افراد این چنین از نقد رسانه ها برآشفته شوند و یا مایل نباشند آن بخش از اظهاراتشان که ممکن است هزینه هایی به دنبال داشته باشد توسط رسانه ها منعکس گردد؟

,

این موضوع که رسانه ای مطالبات عمومی را پیگیری نکند، از انعکاس ضعف های مسئولان و دستگاههای اجرایی صرف نظر کند و صرفا بله قربان گوی دستگاههای اجرایی و سایر نهادها باشد بدون تردید نه تنها دستاوردی برای جامعه درپی نخواهد داشت بلکه اساسی ترین رسالت قلم که نقد و آگاهی بخشی به افکار عمومی است را نیز قربانی سلیقه ورزی های شخصی خواهد کرد.

,

به هر تقدیر همانطور که بیان شد انتظار می رود کارشناسان و فعالان عرصه خبر، به طور مداوم موضوع استقلال خبر و علل محدود شدن دایره فعالیت رسانه ها را مورد بررسی و موشکافی قرار داده و اجازه ندهند کیان استقلال رسانه ها تحت فشارهای مختلف سیاسی و اجتماعی خدشه دار گردد.

,

مسعود تبریزی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه