اخبار داغ

درنشست «فراگیرسازی جنبش نرم افزاری» مطرح شد؛

به نسبت شعارهای واقعی، محتوا تولید نمی شود/ جنبش نرم افزاری یعنی قاعده مند ساختن تجربه های بشری

به نسبت شعارهای واقعی، محتوا تولید نمی شود/ جنبش نرم افزاری یعنی قاعده مند ساختن تجربه های بشری
سلیمانیان اظهار داشت: یادم هست زمانی که رهبری این مسئله را طرح کرد، آنقدر فقر معرفت وجود داشت که چند مجموعه دست به تولید نرم افزارهای فرهنگی رایانه ای زدند و این را در راستای جنبشنرم افزاری دانستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، حدود بیست سال از ندای «جنبش نرم افزاریِ» رهبر انقلاب می گذرد؛ محافل مختلفی برای تحققِ چنین درخواستی تلاش کرده و به نتایجی دست یافته اند. اما چنین مفهومِ فراگیر تاکنون از اتاق های تخصصی و نخبگانی خارج نشده است. اگر هم خارج شده مسیر متفاوتی را پیموده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون, حدود بیست سال از ندای «جنبش نرم افزاریِ» رهبر انقلاب می گذرد؛ محافل مختلفی برای تحققِ چنین درخواستی تلاش کرده و به نتایجی دست یافته اند. اما چنین مفهومِ فراگیر تاکنون از اتاق های تخصصی و نخبگانی خارج نشده است. اگر هم خارج شده مسیر متفاوتی را پیموده است. ,

معرفت شناسی و روش شناسی در تحقیق و همچنین نسبت جنبش نرم افزاری با عامِ مردم مسئله ای است که دغدغه ی بخشی از فعالان فرهنگی و علمی می باشد. به همین منظور نشستی با عنوان «فراگیرسازی جنبش نرم افزاری» و با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان فرهنگی تبریز برگزار شد. بخشی از آنچه در این نشست مطرح شد به شرح ذیل می باشد:

,

باید مرز نحله های فکری را مشخص کنیم/ علم تجربی تا کدام مرز؟

, باید مرز نحله های فکری را مشخص کنیم/ علم تجربی تا کدام مرز؟, باید مرز نحله های فکری را مشخص کنیم/ علم تجربی تا کدام مرز؟,

جهانبخش سلمانیان کارشناس ارشد علوم اجتماعی و فعال فرهنگی تبریز: در حوزه جنبش نرم افزاری و تولید علم ابتدا باید نسبت غرب و جهان اسلام را تعریف کنیم. آیا بکارگیری روش شناسی غربی مطلقا ممنوع بوده و ما را به سرمنزل مقصود نمی رساند؟ و یا اینکه بخشی از معرفت شناسی و روش شناسی های غربی از متودولوژی جهان اسلام برگرفته شده است؟ آیا می توان روش های تلفیقی و متودولوژی جدیدی معرفی کنیم؟ پاسخ به این سوالات الزاما در اتمسفر جنبش نرم افزاری یافتنی است. متولیان اصلی جنبش نرم افزاری حوزه و دانشگاه است و فعالان حوزه اندیشه باید برای دو نهاد مسئله سازی کنند. 

, جهانبخش سلمانیان,

مکاتب اندیشه معمولا دارای محدوده ای هستند. لذا هرکدام باید در جایگاه خود بکارگیری شوند. برای مثال تجربه گرایی و بکارگیری تجربه های انسانی دارای محدوده ای است و در برخی حوزه ها مانند الهیات با بن بست مواجه می شود. اما بدین معنا نیست که بدلیل ناقص بودن روش تجربی، این متودولوژی را کلا منسوخ تلقی کنیم. هر کدام در محدوده ی خود باید بکارگیری شوند. در علم و فلسفه غرب، انواع متدولوژی ها، اپیستمولوژی ها و منطق ها وجود دارد که با هم ضدیت هم دارند. ما با کدامیک از اینها مشکل داریم؟ 

,

من به تجربه دریافته ام که دوستان دغدغه مند زیادی هستند که هر دو سپهر مطروحه را به عنوان مبانی غربی علم و اندیشه رد می کنند و به دلیل عدم معرفی جایگزین سبب معطل ماندن جنبش نرم افزاری می شوند. اگر این روند ادامه پیدا کند تکلیف چیست و چه باید بکنیم؟ علم تجربی و فلسفه تحصلی در حد و حدود خودش کارا و مفید بود و هست. مشکل زمانی آغاز شد که این تجربه گرایی خواست به تمام ابعاد وجودی دست درازی کند و حتی خدا را هم تا زیر تیغ جراحی نیاید قبول نکند. جالب آنجاست که تجربه گرایانی چون هیوم میگفتند که حوزه بررسی علم و فلسفه تحصلی حوزه پدیدارها و نمودهاست ولی نمیدانم چه شد که رادیکالهایی پیدا شدند و گفتند هرچه در این چارچوب نگنجد خرافه است.

,

قطعا تعمیم روش شناسی و راستیِ معرفت علم تجربی به تمام حوزه ها درست نیست و این رو آغازگران این نحله شناختی هم قبول دارند و گمان میکنم در جنبش نرم افزاری چیزی که مهم است این که قبل از همه چیز محدوده اینها را مشخص کنیم. اینکه علم تجربی تا کدام مرز؟ و از آن مرز به بعد چگونه باید شناخت حاصل کنیم؟ نکته ی دیگری که باید در جنبش نرم افزاری مورد دقت واقع شود، اینست که نباید به سیاق مکتب فرانکفورت وارد عمل شویم. مکتب فرانکفورت کاری با ایجاب نداشت و صرفا در سلب و نقد لیبرالیسم وارد عمل میشد. این نوع رویکرد عملا در تثبیت لیبرالیسم کمک کرد. تا زمانی که ایجاب نداشته باشیم، در سلب و نقد مسئله ی خود موفق نخواهیم بود.

,

جنبش نرم افزاری در بستر جوشش های غیر دستوری قابل دستیابی است

, جنبش نرم افزاری در بستر جوشش های غیر دستوری قابل دستیابی است, جنبش نرم افزاری در بستر جوشش های غیر دستوری قابل دستیابی است,

علی سلیمانیان فعال فرهنگی تبریز: اگر چه صورت بندی نظری و معرفت شناسی، بنیان جنبش نرم افزاری است اما این تنها تذکر است از این باب که دچار پوزیتیویسم و پراگماتیسم نشویم و می شود موضوع را خیلی خردتر از اینها هم پی گرفت. به نظر من نهضت نرم افزاری دعوتی است برای تولید محتوایی که بشود نیازها و اقتضائات روز انقلاب را روی آن سوار کرد و به پیش برد. به نوعی تلاش برای تولید قدرت نرم است. تجربه تاریخی میگوید عموما جبهه انقلاب اوقاتی به بن بست خورده است، که در مواجهه با مسائل، دچار فقر معرفتی و فقدان چارچوب گفتمانی فراگیر بوده است. این جنبش نرم افزاری هم چیز خیلی عجیب و فنی و غیرقابل دست یابی نیست که نیاز به دستور مسئول داشته باشد. اتفاقا این امر فقط در بستر جوشش های غیر دستوری و غیر بخشنامه ای قابل دستیابی است و ورود آمرانه و دخالت اصحاب قدرت در این مسئله، موجب انسداد می شود.

, علی سلیمانیان,

یادم هست زمانی که رهبری این مسئله را طرح کرد، آنقدر فقر معرفت وجود داشت که چند مجموعه دست به تولید نرم افزارهای فرهنگی رایانه ای زدند و این را در راستای جنبشی دانستند که رهبری مطالبه کرده بود. یک مجموعه از اینجا و آنجا محتوای مختلفی درباره حجاب را نرم افزار کرده بود آن هم در یک دانشگاه معتبر و پز می داد که از اولین هایی که امر رهبری را عملی کرده اند اینها هستند. از آنها پرسیدم دلیل اینکه این را حرکتی در راستای جنبش نرم افزاری می دانند محتوای خاصی است که این معنا را افاده میکند؟ جواب شنیدم که نه این لوح فشرده ویدیویی نیست و به صورت نرم افزار ارائه شده است!

,

, , , ,

جنبش نرم افزاری یعنی قاعده مند ساختن تجربه های بشری

, جنبش نرم افزاری یعنی قاعده مند ساختن تجربه های بشری, جنبش نرم افزاری یعنی قاعده مند ساختن تجربه های بشری,

روح الله رشیدی دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی: تجربه گریزی و معطوف شدن به مبنای اصلی، جامعه را از هدف نهایی دور می کند. بخش قابل توجهی از قرآن تجربه های تاریخیِ بشری است. هنر نیروهای انقلاب این باشد که تجربه های تاریخی را به قواعد و اصول تبدیل کنند. ما باید تجربه ها را قاعده مند کنیم. روش استقرایی یکی از مفید ترین و سهل الوصول ترین روش ها برای قاعده مندسازی تجربه هاست. جنبش نرم افزاری نیز ناظر بر شناخت جامعه و قاعده مند ساختن تجربه های بشری است. البته همانطور که عنوان شد، روش تجربه گرایی در حوزه معرفت شناسی و احکام اسلامی روش کاملی نیست و در برخی حوزه ها با بن بست مواجه می شود. مهندس بازرگان کتاب مطهرات در اسلام را به دلیل اثبات علمیِ تجربی نگاشت. اما در بخشی از حوزه های احکام مانند «کافر نجس است» با بن بست مواجه شد.

, روح الله رشیدی,

تا زمانی که دغدغه مندان حوزه اندیشه از مراکز اصلی علم و اندیشه یعنی حوزه های علمیه مطالبه نکرده و طراحی مسئله نکنند، جنبش نرم افزاری محقق نخواهد شد. 

,

 

,

دو راه برای تغییر روش هایِ ناقصِ اندیشه

, دو راه برای تغییر روش هایِ ناقصِ اندیشه, دو راه برای تغییر روش هایِ ناقصِ اندیشه,

روح الله متفکر آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه و فعال فرهنگی: نیروهای انقلاب تعداد بسیاری از پرچمِ شعارهای واقعی را در دست گرفته اند، بدون آنکه در طراز شعارها محتوای درخوری تهیه کرده باشند. این وضعیت ما را در حوزه اندیشه و تقابل معنایی با شکست مواجه می کند. مشکل جامعه ما سیاسی نیست، فکری است. باید نحوه اندیشیدن را زیر تیغ عمل جراحی قرار دهیم. روش شناسی فعلیِ اندیشه در دانشگاه دارای نقایصی است. چرا در دانشگاهها بغیر از متودولوژی تجربی راههای دیگرِ تحقیق بسته شده است؟ این در حالی است که در خودِ جهان غرب، پوزیتیویست ها سالهاست که منقرض شده اند. البته عنصر تجربه با متودولوژی تجربی متفاوت است؛ بکارگیری تجربه در تحقیق عین توصیه های قرآنی است.

, روح الله متفکر آزاد,

دو راه برای تغییر وضعیت موجود وجود دارد. در کوتاه مدت باید از ابزارهای فکری جهان غرب استفاده کرد و اصطلاحا با ادبیات آکادمیک اتمسفر فضای فکری موجود را تغییر دهیم. در بلند مدت نیز باید جنبش نرم افزاری به معنای واقعی کلمه براه انداخت. نگاه فلسفه ستیزانه به مسائل نگاه افراطی است. اگر به ژرفا بیاندیشیم، نهج البلاغه و قرآن دارای نگاه فلسفی است. 

,

ابداع متودولوژی جامع جزو نیازمندی های جنبش نرم افزاری

, ابداع متودولوژی جامع جزو نیازمندی های جنبش نرم افزاری, ابداع متودولوژی جامع جزو نیازمندی های جنبش نرم افزاری,

رامین نظامی خواه فعال فرهنگی: جنبش نرم افزاری نباید منوط به ادبیات آکادمیک باشد. محققین اسلامی در ملجا حوزه و بوسیله مراکز علمی باید روش شناسی موجود را اصلاح کنند. ابداع متودولوژی جامع جزو نیازمندی های دانشگاه و جنبش نرم افزاری است. روشی که دربرگیرنده تجربه، فلسفه، وحی و.. باشد. این مهم با هدفمندسازی ورود نیروهای انقلاب به دانشگاه محقق می شود. 

, رامین نظامی خواه]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه