اخبار داغ

زخمی کهنه بر پیکر فرهنگ و هنرگچساران/شهری بدون سینما با بازیگرانی مشهور+تصاویر

زخمی کهنه بر پیکر فرهنگ و هنرگچساران/شهری بدون سینما با بازیگرانی مشهور+تصاویر
نبود حتی یک سینما در شهرستان نفتخیز گچساران پس از سالها به صورت زخمی کهنه بر پیکر فرهنگ و هنر این شهر نمایان شده است درحالی که از دیار بام نفت ایران چهره های مشهوری همچون "جمشید جهانزاده" و "پریوش نظریه" در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آفتاب جنوب،امروزه مقوله فرهنگ و پرکردن اوقات فراغت افراد جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یکی از این مقوله‌های فرهنگی، سینما است که متاسفانه در گچساران به دلیل نبود سینما این نوع تفریح و پر کردن اوقات فراغت به دور از ذهن پنداشته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب جنوب,

, , , ,

پس از گذشت 16سال از نبود سینما در گچساران، بسیاری از اهالی هنر و جوانان علاقمند به سینما در این شهر از نبود یکی از مهمترین محورهای توسعه فرهنگی در این شهر محروم هستند،هرچند قدمت سینمای فرسوده و تعطیل گچساران به دهه 30 هجری شمسی برمی گردد، اما اکنون پس از سال ها این سینما قدیمی دچارمشکلات بسیاری شده است.

,

, , ,

شهر گچساران با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری و داشتن پتانسیل های بالای هنری در زمینه سینما و تئاتر همچنان به عنوان شهر بدون سینما در کشور معروف است و نبود سینما در شهرستان نفتخیز گچساران پس از سالها به صورت زخمی کهنه بر پیکر فرهنگ و هنر این شهر نمایان است.

,

, ,

نبودحتی یک سینما در شهری با قدمت و پیشینه تاریخی و هنری به معضلی بسیار جدی تبدیل شده و شهر مردم فرهنگ پرور سالهاست به انتظار  یک پرده سینما نشسته است در حالی که ظرفیت بام نفت ایران از نظر فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست.

, .,

یکی ازهنرمندان گچسارانی در این خصوص می گوید:نبود سینما ، فرهنگ‌سرا  و مکان های مناسب و استاندارد برای فعالیت گروه‌های هنری درگچساران از مشکلات عمده‌ای است که هنرمندان این شهرستان همواره با آن دست در گریبان هستند.

, .,

, , ,

وی ادامه می دهد:وجود سینما در هر شهر زمینه‌ساز فرهنگ تئاتر و سینما است و استفاده خانواده‌ها در اوقات فراغت از این مکان فرهنگی می‌تواند سبب ارتقای فرهنگ هنری در شهروندان شود در حالی که درگچساران مردم از نبود سینما رنج می برند و سالن های ویژه نمایش فیلم برای عموم مردم وجود ندارد.

,

شهروند دیگری در این رابطه افزود:به راستی وضعیت سینما آن هم در شهرستانی که آن را قلب نفت ایران می‌دانند باید این‌گونه باشد؟،درحالی که وجود سینما در گچساران می‌تواند سبب مدیریت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان شود.

,

یکی دیگر از جوانان گچسارانی می گوید:در گذشته سینمای گچساران پررونق و پویا بود اما سال‌هاست که می‌گویند به علت بدهی تعطیل شده است،نمی‌دانم پیگیری این قضیه با چه مسئولانی است اما خواهش می‌کنم به دلیل استفاده جوانان از تفریحات سالم نسبت به برطرف کردن مشکل سینمای این شهر اقدام شود.

,

به گفته کارشناسان مسائل اجتماعی ؛کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله نتایج احداث اماکن فرهنگی همچون سینما است به این معنا که می‌توان با احداث یک سالن سینما سلامت بخش اعظمی از جامعه را تضمین کرد.

,

, ,

این کارشناسان معتقدند: زمانی که جوانان شهر مکان خاصی جهت گذراندن اوقات فراغت خود نداشته باشند خواه نا خواه به تفریح های نامناسب روی می آورند و همین امر می تواند زمینه ساز افزایش آسیب های اجتماعی باشد.

,

عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران در جلسه بررسی مشکلات جوانان گچساران در خردادماه سال گذشته با اشاره به تعطیلی سینمای گچساران گفته بود: سینما در مملکت ما وضعیت خوبی ندارد ولی در مورد سینمای گچساران از طرف عده ای اشتباهاتی در گذشته صورت گرفته است که باعث تعطیلی این سینما شده است.

,

وی بر این عقیده بود که در عین حال حل مشکل سینما کمک چندانی به مشکلات جوانان این شهرنمی کند و باید با اعتبارات بیشتر پروژه های بهتر در گچساران پیاده شود تا مشکلات جوانان برطرف شود.

,

, ,

فرماندار گچساران در این خصوص نیز می گوید: نبود سینما در گچساران به عنوان یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزان فرهنگی این شهر تبدیل شده و در این راه با اولویت قرار دادن ساخت اماکن فرهنگی مجهز به سالن های سینما و تئاتر تلاش خود را آغاز کرده ایم.

,

رحیمی ادامه می دهد:با توجه به تغییرات اساسی در ساختار بافت فرسوده گچساران با همکاری شرکت مشاور این پروژه، طرح احیای سینما قدیمی گچساران با محوریت خرید این ملک از مالک بدهکار آن و تسویه حساب با بانک عامل اقدامات اولیه ایجاد یک باشگاه فرهنگی و هنری در دستور کار قرارگرفته است.

,

رحیمی همچنین وجود هنرمندان سرشناسی همچون جمشید جهانزاده و پریوش نظریه را در سینمای ایران، افتخار مردم گچساران برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه فعالان فرهنگی و هنری گچساران هرچه سریعتر هنرتئاتر و سینما در این شهر به جایگاه واقعی خود برسد.

,

  درادامه امیر نوروزی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران دراین خصوص می افزاید: ناتوانی نمایش فیلم های روز کشور در گچساران اثرات منفی درمیان علاقمندان هنر سینما گذاشته است واین شهر با نبود سینما یک نهاد فرهنگی تاثیر گذار را از دست داده است.

,

, , ,

این مسئول تصریح کرد:سینمای گچساران دردهه ۷۰ یک سالن چند منظوره برای اهالی هنرسینما و تئاتر بود، که متاسفانه نبود آن در این سال ها سرعت پیشرفت هنرمندان عرصه سینما در گچساران را کم کرده است.

,

وی اضافه کرد:سینما قدس گچساران درحال حاضر به بخش خصوصی واگذار شده است و فرد سرمایه گذار در حال پیگیری و برطرف کردن مشکلات این سینما برای راه اندازی مجدد است.

,

باید توجه داشت که در حال حاضر ظرفیت های خوبی در تئاتر و سینما گچساران در عرصه ملی (جمشید جهانزاده و پریوش نظریه)معرفی شده اند، که با بهره گیری از تجربیات این هنرمندان در زمینه الگوسازی موفق گام موثری برداشته خواهد شد.

,

, , , ,

جمشید جهانزاده بازیگر گچسارانی عرصه سینما و تلویزیون در خصوص حال روز سینما در کهگیلویه وبویراحمد می گوید:حدود سال35 یک شب با پدرم ودوستش رفتیم گچساران وتازه سینمایی راه افتاده بود ، درواقع یعنی افتتاحیه سینما فیلمی بود بنام شب‌نشینی در جهنم به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و موشق سروری که اون موقع سیاه و سفیدبود.

,

وی افزود: در5 سالگی در افتتاحیه سینما، این فیلم را تماشا کردم جالب اینکه گچساران وقتی سینما داشت که  خیلی از شهرهای کوچک وبزرگ سینما نداشتندوسینما با هزینه های شخصی برادران محرابی راه اندازی شده بودو شخصی بنام آقای استاد غریب سینما را در گچساران اداره می کرد که به "اس غریب" معروف بود.

,

جهانزاده تصریح می کند:برادران محرابی سرمایه گذران اولین سینما درکهگیلویه وبویراحمد بودندوبعدها در خود گچساران سینمای شرکت نفت راه اندازی شد که فیلم هایی را برای تمام مناطق نفتخیزازجمله درگچساران نمایش می دادند که همزمان با تهران نمایش داده می شد.

,

, ,

وی درادامه با اشاره به مشکلات سینماها در کهگلیویه و بویراحمد می گوید:چند چیزمی تواند تاثیر داشته باشد مثلا فیلم هایی می فرستند ودر شهرهای کوچک تر نمایش داده می شودکه مدت ها از زمان اکران آنها درتهران یاشهرهای بزرگ گذشته است و همین سبب می شود افراد از طرق مختلف به فیلم دسترسی پیدا کنند ورغبتی برای رفتن به سینما نداشته باشند.

,

این بازیگر عرصه سینما و تلویزیون ادامه می دهد:ازطرفی با آمدن ابزارهای دیگر مانند ویدئو و شبکه خانگی تاحدودی امکان دیدن فیلم درخانواده مهیا شد وتاحدودی تاثیر گذاشت البته نمی خواهم بگم رسانه های دیگر وقتی می آیند مزاحم سینما می شوندچراکه در آمریکا همه این ابزار ها هستند و سینما هم فروش چندین میلیاردی دارد.

,

جهانزاده می افزاید:ازطرفی سرمایه گذار های شخصی درساخت سالن سینما کمتر دیده می شوند و این سالن ها بایدمورد حمایت شهرداری ها و دولتی ها قرار گیرندبنابراین مسئولان باید تلاش کنندسالن هایی ساخته شود که درخور شان مردم وایده آل برای خانواده ها باشد تا رغبت رفتن به سینما افزایش یابد.

,

وی بیان می کند:نکته آخر اینکه خود صاحبان سینمابایددستگاه ها وفضای خود سینما بروز باشد وفیلم ها از زمان اکران درتهران فاصله نداشته باشد.

,

این درحالی است که غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس در صفحه اینستاگرامش درباره وضعیت سینمای گچساران واکنش نشان داده و گفته بود: اینجا داخل سینمای قدیمی گچساران است که عمرش از عمر من بیشتر است وانشاءالله به زودی خبر خوبی برای این سینما منتشر می شود.

,

, , ,

 باید توجه داشت که سینما برای شهر یک نیاز است و جوانان بدلیل نبود مکان های تفریحی مناسب  در شهر، احساس سردرگمی بسیار زیادی خواهد کرد و به نوعی می توان گفت شاداب بودن و داشتن روحیه در بین جوانان به دلیل نبود مکان های تفریحی سالم می تواندتبدیل به ایجاد سرخورگی در میان آنها شود.

, .,

همچنین سینما جایگزینی مناسب برای شبکه های ماهواره ای است وتقویت بنیان های خانواده و کاهش گرایش به برنامه های ماهواره ای تنها در صورت وجود جایگزین های مناسب فرهنگی امکان پذیر خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه