اخبار داغ

ظرفیت‌ مغفول مانده در حوزه اشتغالزایی؛

ایجاد اشتغال پایدار در سایه گردشگری/نرخ ۷ درصدی بیکاری در شهرستان تفرش

ایجاد اشتغال پایدار در سایه گردشگری/نرخ ۷ درصدی بیکاری در شهرستان تفرش
این در حالیست که ظرفیتها و پتانسیلهای متعددی در جهت اشتغالزایی در تفرش وجود دارد اما در برخی از موارد رفع مشکل بیکاری در تفرش تنها به سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق سرمایه‌گذاران گره زده می‌شود، اما تحقق این امر تنها عده‌ای محدود را از بیکاری نجات می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ندای تفرش، ایجاد فرصت‌های شغلی جزو مباحث محوری در هر جامعه است که تاثیر مستقیمی بر مسائل فرهنگی، اجتماعی و... دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

هرچند تعداد مشاغلی که از طرف دولت ایجاد می شود، به گونه ای نیست که مشمول همه فارغ التحصیلان دانشگاهی شود، ولی هر فردی بر اساس علاقه و شرایط خود می تواند شغلی را انتخاب و امرار معاش کند.

,

در شهرستان تفرش نیز زمینه های اشتغال متعددی وجود دارد که بسیاری از آنها مغفول مانده اند؛ در این میان، برخی از ظرفیتهای اشتغالزایی گرفتار مشکلاتی نیز هستند که توجه ویژه‌تر مسئولین را می‌طلبد تا این ظرفیتها بهتر بتواند در امر ایجاد اشتغال موثر واقع شود.

,

نرخ ۷ درصدی بیکاری در شهرستان تفرش

, نرخ ۷ درصدی بیکاری در شهرستان تفرش, نرخ ۷ درصدی بیکاری در شهرستان تفرش,

 از سویی دیگر نرخ بیکاری در تفرش از میانگین آمار استانی بالاتر است و دلیل آن بالا بودن جمعیت شهری نسبت به جمعیت روستایی است. نرخ بیکاری در استان مرکزی در مقایسه با سایر استان‌ها، پایین‌تر و برابر ۶/۷ درصد است در حالیکه نرخ بیکاری در تفرش بالاتر از میانگین استانی و نرخ آن ۷ درصد است.

,  ,  ,

همچنین موقعیت جغرافیایی شهر تفرش و نامگذاری آن به نام شهر پاک و سلامت، و رکود صنایع در سال‌های اخیر باعث شده تا صنایع در این شهرستان حضوری کمرنگ داشته باشند.

,

این در حالیست که ظرفیتها و پتانسیلهای متعددی در جهت اشتغالزایی در تفرش وجود دارد اما در برخی از موارد رفع مشکل بیکاری در تفرش تنها به سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق سرمایه‌گذاران گره زده می‌شود، اما تحقق این امر تنها عده‌ای محدود را از بیکاری نجات می‌دهد.

,

اخراج ۱۲۵ کارگر از کارگاه‌های تولیدی تفرش

, اخراج ۱۲۵ کارگر از کارگاه‌های تولیدی تفرش, اخراج ۱۲۵ کارگر از کارگاه‌های تولیدی تفرش,

بیش از ۲۷۰ واحد کارگری به صورت واحدهای تولیدی، خدماتی و شرکت تعاونی در شهرستان تفرش فعال هستند که سه هزار و ۸۹۶ فرصت شغلی  در این کارگاه‌ها فراهم شده است.

,

در یک سال گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و کاهش فروش کارگاهها و شرکتها، فعالیت ۱۲ واحد کارگری در تفرش کاهش یافته و ۱۲۵ کارگر از این واحدها اخراج شده اند و تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته اند.

,

اگرچه در میان کارگران افراد تحصیلکرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز وجود دارد، اما نبود امنیت شغلی سبب شده که مسئله اشتغال از جمله مسائل مهم در شهرستان باشد.

,

مهاجرت نتیجه نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان

, مهاجرت نتیجه نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان, مهاجرت نتیجه نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان,

امروزه دغدغه اصلی خانواده‌ها اشتغال جوانان‌شان است که این روزها آنان را وادار به مهاجرت برای یافتن شغلی به منظور گذران زندگی کرده است. رفع این مسئله نیازمند ساماندهی، ایجاد شغل و درآمد در شهر و روستا است.

,

همانطور که گفته شد در تفرش ظرفیتهای متعددی برای اشتغال وجود دارد که برخی از آنها مغفول مانده و برخی نیز هنوز آن طور که شایسته و بایسته است شکوفا نشده اند.

,

مغفول ماندن تاثیر صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال پایدار

, مغفول ماندن تاثیر صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال پایدار, مغفول ماندن تاثیر صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال پایدار,

یکی از ظرفیتهایی شهر تفرش که می تواند به اشتغالزایی و کاهش مشکلات بیکاری در شهر تفرش کمک کند، بحث گردشگری است. گردشگری به طور مستقیم، غیر مستقیم و القایی باعث اشتغال می‌شود.

,

کارکنان رستورانها، هتل‌ها، شرکت‌های مسافربری، فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر اعم از سوپرمارکتها، مراکز عرضه صنایع دستی و سوغات شهرستان و... از جمله واحدهایی هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ایجاد فرصت‌های شغلی تاثیرگذار هستند.

,

نامیده شده تفرش به نام گردشگری و سلامت، بحثی جدید نیست، اما هنوز آن طور که باید و شاید برای باروری پتانسیل گردشگری در تفرش، برنامه ریزی مطلوبی انجام نشده است.

,

وجود ۲۰۰ اثر ثبتی در تفرش

, وجود ۲۰۰ اثر ثبتی در تفرش, وجود ۲۰۰ اثر ثبتی در تفرش,

شهر تفرش در کنار بهره‌مندی از آب و هوایی پاک و سلامت، دارای میراث متعددی است، که از جمله آن‌ها می‌توان به ۵۰ اثر تاریخی، ۱۰ اثر طبیعی و ۲ روستای هدف در حوزه اشاره کرد. میراثی تاریخی و طبیعی که در ایام تعطیل به ویژه بهار و تابستان پذیرای گردشگران بسیاری است.

,

شهرستان تفرش دارای ۲۲ پدر علمی مشهور در کشور، بیش از ۵۰۰ ادیب، شاعر، هنرمند و.... است. همچنین دارای ۲۰۰ آثار ثبتی است که بخشی از آن به ثبت ملی نیز رسیده است. از سویی دیگر شهرستان تفرش سوغات متنوعی دارد که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند .

,

اما آنچه در این بین مورد غفلت قرار گرفته عدم توجه به زیر ساختهای گردشگری در این شهرستان است.

,

گردشگری تفرش، نیازمند مشارکت همه دستگاهها

, گردشگری تفرش، نیازمند مشارکت همه دستگاهها, گردشگری تفرش، نیازمند مشارکت همه دستگاهها,

مسئله گردشگری مسئله‌ای مختص یک اداره و نهاد و سازمان نیست، بلکه مقوله‌ای است که رونق آن مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها را می‌طلبد.

,

طرح‌هایی نظیر روشنایی و ایمن‌سازی جاده‌ها، زیباسازی شهری، افزایش محل اسکان و استراحتگاه‌ها در کنار آثار تاریخی و گردشگری، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی برای فروش محصولات و سوغات تفرش، حفظ و مرمت آثار تاریخی و افزایش آثار قابل بازدید تاریخی و بهبود تبلیغات در راستای معرفی این آثار طبیعی و تاریخی از جمله مسائل مهمی است که نقش مستقیمی بر توسعه صنعت گردشگری دارد.

,

در صورت بهبود زیر ساختها، گردشگری در تفرش را می توان صنعتی برای تمام فصول دانست که در رشد درآمد و اشتغال منطقه تاثیرگذار خواهد بود. بهره‌گیری از استعدادهای خدادادی در زمینه صنعت گردشگری به عنوان صنعت پاک، خلاء نبود کارخانه‌های بزرگ را در تفرش پر می‌کند و در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای این شهرستان بسیار اثرگذار است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه