اخبار داغ

امربه‌معروف و نهی از منکر همانند نماز بر تمام مسلمین واجب است

امربه‌معروف و نهی از منکر همانند نماز بر تمام مسلمین واجب است
امام‌جمعه شهرستان فاروج فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر را امری واجب همانند نماز دانسته و اظهار داشت: نماز وقت و زمان مشخصی دارد ولی امربه‌معروف نه یعنی در هر زمان و مکانی که لازم باشد باید اجرا شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه فاروج؛ امام‌جمعه شهرستان فاروج ضمن محکوم کردن حادثه متروی تهران، گفت: عملی که در متروی تهران اتفاق افتاد را شدیداً محکوم می‌کنیم، امروز می‌بینیم در متروی تهران یک فرد خبیثی می‌آید و یک عامر امربه‌معروف و نهی از منکر را که به لباس روحانیت بر تن دارد و آمده با لحن برادرانه‌ای مطلب را بیان کرده، با چاقو مضروب می‌کند. اگر کسی جرئت این کار را پیداکرده به این خاطر است که خلأ قانونی را احساس می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه فاروج,

وی در ادامه افزود: نباید به خاطر خلأهای قانونی چنین اتفاق‌های ناگواری را شاهد باشیم. بالاخره آن مجرمی هم که کشته‌شده شاید آدم ناآگاه به قانون بوده و یا در اثر امربه‌معروف و نهی از منکر جریح‌ شده است، اگر ما قبلاً در این موضوع کارکرده بودیم از چنین حادثه‌هایی پیشگیری می‌شد.

,

وی با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری و مسئولان دستگاه قضا اظهار داشت: یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در این دیدار مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر و حمایتی که دستگاه قضا باید از این قانون داشته باشد بود. امربه‌معروف و نهی از منکر از دستورات مهم و حیاتی دین مبین اسلام است. دوام، ماندگاری و پابرجایی و عمل به همه دستورات دین مبین اسلام به امربه‌معروف و نهی از منکر وابسته است.

,

امام‌جمعه شهرستان فاروج با گلایه از وضعیت نامناسب اجرای فریضه امربه‌معروف در کشور اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما فقط در بعضی از مناسبت‌ها و زمان‌های خاصی مانند هفته اول ماه محرم که به‌عنوان هفته احیای امربه‌معروف است این اتفاق می‌افتد و بعد آن تعطیل می‌شود درحالی‌که مانند نمازهای پنج‌گانه که در شبانه‌روز بر انسان واجب است امربه‌معروف و نهی از منکر نیز به‌صورت دائمی بر انسان واجب است.

,

وی در ادامه افزود: نمازهای یومیه وقت و زمان مشخصی برای اجرا دارد ولی امربه‌معروف و نهی از منکر حتی وقت و زمان مشخص هم ندارد یعنی هر جا که ضرورت احساس شود مؤمن باید با توجه به ضوابط و شرایطی که برای امر و به معروف و نهی از منکر برای عامه مردم مقرر است این فریضه را اجرا کند، ولکن در بعضی موارد که نیاز است ضابط قضایی واردشده و اقدام عملی باید شود، تکلیف از مردم ساقط است.

,

از عوارض ترک امربه‌معروف در جامعه ‌این است که مردم دعا می‌کنند ولی مستجاب نمی‌شود.

, از عوارض ترک امربه‌معروف در جامعه ‌این است که مردم دعا می‌کنند ولی مستجاب نمی‌شود.,

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قلی زاده با اشاره به جایگاه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام و وجود آیات و روایت فراوان در این مورد اظهار داشت: در خیلی از آیات که بحث امربه‌معروف و نهی از منکر در کنار امر به فرایضی همانند نماز آمده است، یعنی بعد از اقامه نماز و پرداختن زکات، امربه‌معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود و یا در روایت داریم حضرت امیرالمؤمنین (ع) در وصیت‌نامه خود می‌فرمایند «وقتی‌که در جامعه‌ای امربه‌معروف و نهی از منکر ترک بشود افراد شرور بر آن مردم حاکم می‌شوند». از عوارض ترک این فرایض مهم این است که مردم دعا می‌کنند اما دعایشان مستجاب نمی‌شود.

,

وی با اشاره به جایگاه این فرایض در جمهوری اسلامی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب حضرت امام خمینی (ره) مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر را در دستور کار قراردادند و به‌عنوان یک وظیفه برای حکومت اسلامی آن را مطرح کرده و به شورای انقلاب فرهنگی دستور اکید دادند که در راستای گسترش امربه‌معروف و نهی از منکر باید یک مرکز تأسیس بشود.

,

وی در ادامه افزود: ما نمی‌توانیم بعد از 38 سال از انقلاب در این موارد هنوز خلأ قانونی داشته باشیم و دستگاه اجرایی ما دستورات متناقض بدهد. یکی بیاید بگوید برای مثال مسئله عفاف و حجاب رعایت شود و یا در یک سازمان اجرا شود ولی نهاد دیگری بگوید ما فقط سرکشی داریم.

,

اظهار نارضایتی صریح مقام معظم رهبری از نحوه و کیفیت اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر در دیدار اخیر ایشان با مسئولین قوه قضاییه کاملاً قابل‌تشخیص بود.

, اظهار نارضایتی صریح مقام معظم رهبری از نحوه و کیفیت اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر در دیدار اخیر ایشان با مسئولین قوه قضاییه کاملاً قابل‌تشخیص بود.,

قلی زاده همچنین بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین قضایی کشور این مورد را مطرح کرده‌اند و آن‌هم بعدازآن آتش به اختیاری که در عرصه فرهنگی اعلام کرده‌اند خودش پیام‌هایی دارد، یکی می‌تواند این باشد که رهبری از وضعیت اجرای این دو فریضه راضی نیستند که به قوه قضاییه دستور می‌دهند که این خلأهای قانونی برطرف بشود و البته در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم در رابطه با امربه‌معروف و نهی از منکر توجهات ویژه‌ای شده که آن دستورات و قوانین هم باید حتماً توجه بشود.

,

قلی زاده همه مسلمین را نسبت به همدیگر مکلف دانسته و افزود: همه باید همدیگر را امربه‌معروف و نهی از منکر نمایند و البته رعایت جوانب هم باید اتفاق بی افتد. متأسفانه دستور اخیر مقام معظم رهبری در باب احیا این اصل هنوز موردتوجه آن‌چنان واقع نشده، ممکن است در دستگاه قضایی مقداری توجه بشود ولی لازم است که مراکز فرهنگی مانند اداره تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، حوزه‌های علمیه، دولت و مجلس در امر کوشاتر باشند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس هم بالاخره در این امر کم‌کاری کرده است، علا رقم این‌که قانون در مجلس تصویب‌شده و تشکیل این ستاد مصوب شده هنوز به مرحله اجرا درنیامده و دستورات اجرایی آن صادر نشده است. لذا حتماً لازم است تا نهادهای رسمی کشور ازجمله قوه قضاییه، مجریه و مقننه در این زمینه پیشگام و پیشتاز باشند و حتماً آن سازوکارهای لازم برای اجرایی کردن این دو فریضه در سطح جامعه را فراهم کنند

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه