اخبار داغ

امر به معروف و نهی از منکر، ناجی جامعه از رذایل اخلاقی/ لزوم حمایت کامل دستگاه‌ها از آمرین به معروف و ناهیان از منکر

امر به معروف و نهی از منکر، ناجی جامعه از رذایل اخلاقی/ لزوم حمایت کامل دستگاه‌ها از آمرین به معروف و ناهیان از منکر
نماینده ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سامان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در واقع زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است، ابراز کرد: در راستای اعتلای جامعه باید از آمرین و ناهیان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حمایت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار سامان ما، بعضی تصوّر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر می‌شود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمی‌کند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهم‌‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست.

نماز، زکات، یکی امر به معروف و دیگری نهی از منکر هر کدام این چهار خصوصیّت و چهار شاخص، یک جنبه فردی و شخصی دارند، لکن در کنار آن، یک جنبه‌‌ی اجتماعی و تأثیر در نظام ‌سازی اجتماعی [هم] دارند.

امر به معروف و نهی از منکر است که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است همه موظّفند جامعه را به‌ سمت نیکی، به ‌سمت معروف، به ‌سمت همه‌‌ی کارهای نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدی‌‌ها، از پستی‌ها، از پلشتی‌‌ها دور بدارند.

بعضی تصوّر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر می‌شود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمی‌کند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهم‌ ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست.

معروف‌ها عبارتند از اعتلای فرهنگ، سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تکثیر نسل و تربیت نسل جوان آماده‌ی برای اعتلای کشور، رونق دادن به اقتصاد و تولید، همگانی کردن اخلاق اسلامی، گسترش علم و فنّاوری، استقرار عدالت قضائی و عدالت اقتصادی، مجاهدت برای اقتدار ملّت ایران و ورای آن و فراتر از آن، اقتدار امّت اسلامی و تلاش و مجاهدت برای وحدت اسلامی؛ مهم‌ترین معروف‌ها اینها است و همه موظّفند در راه این معروف‌ها تلاش کنند؛ امر کنند.

فایده‌‌ی امر به معروف و نهی از منکر

فایده‌‌ امر به معروف و نهی از منکر همین است که نیکی و بدی، همچنان نیکی و بدی بماند. از طرف دیگر، وقتی در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، کار کسی که در رأس جامعه قرار دارد و می‌خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ یعنی نخواهد توانست، یا به آسانی نخواهد توانست و مجبور است با صرف هزینه‌‌ی فراوان این کار را انجام دهد. یکی از موجبات ناکامی تلاش‌های امیر مؤمنان - با آن قدرت و عظمت - در ادامه‌‌ی این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود.

امر به معروف و نهى از منکر شرایط و اصولى دارد و با هر منکر باید به گونه‌‏اى متناسب برخورد کرد؛ چنانچه گاهى گرد و غبار روى لباس شما مى‌نشیند و گاهى دوده. غبار با ضربه محکمى که بر لباس مى‌‏زنید برطرف مى‌‏شود، امّا اگر همین ضربه را به دوده بزنید، هم دستتان سیاه مى‌‏شود و هم دوده به لباس فرو مى‌رود. برطرف کردن دوده با فوت است و برطرف کردن غبار با ضربه. پس هر منکرى را باید به گونه‌اى خاص بر طرف کرد.

کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر را دلیل انحراف در سبک زندگی مردم است چراکه سبک زندگی مردم در جامعه متفاوت شده و مردم تنها به فکر حل مشکلات زندگی خود هستند و بیشتر صحبت مردم بر این است که من باید خانواده خودم را حفظ کنم و با دیگر افراد جامعه کاری ندارم و مثالی اینگونه می زنند که هرکس باید کلاه خودش را محکم بگیرد که باد نبره و این به این معنا است که باید تنها به فکر خانواده خود باشند این یکی از دلالیل کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج در شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما  با بیان اینکه حمایت نکردن از آمران به معروف و ناهیان منکر باعث شده که هر کسی به بهانه ای از وظیفه مسلمانی و مسولیتی خود شانه خالی کند، اظهار داشت: مردم شاهد وقایع تلخ از درگیری و ضرب و شتم فردی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند توسط افراد ارازل و اوباش باشند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس رضی با اشاره بر اینکه اینگونه جرات و جسارت و پرده دری های ارازل و اوباش در جامعه نشان از آن است که نه دولت و نه ملت مدافع اینگونه ارزش ها در جامعه نیستند، عنوان کرد: در برخی از مواقع امر به معروف و نهی از منکر نیاز به حمایت و پشتیبانی مردم از آمران و ناهیان دارد.

رضی تاکبد کرد: در صورت عدم حمایت مردم در وافع لزوم، این افراد به مرور زمان نسبت به اجرای این فریضه الهی سست شده و از آن کناره گیری می کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ علی خلیلی یکی از بسیجیان به ضرب چاقو یکی از ارازل در خیابان رها شد و در سال ۹۳ به شهادت رسید، تصریح کرد: در روز های اخیر هم شاهد اینگونه مسائل در جامعه بوده و هستیم و اگر از امر و نهی کننذگان حمایت نشود و از گناهکار حمایت شود روحیه انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ضعیف می شود و تمایل مومن به انجام آن کاهش می یابد.

رضی با تاکید بر اینکه ترک امر به معروف و نهی از منکر عوامل متعددی همانند عدم آگاهی، عدم بینش نسبت به این فریضه، ترس های بی مورد ،بی اثر دانستن امر به معروف و نهی از منکر توجیهات بی اساس و گاهی عملکرد غلط آمران و ناهیان در جامعه باشد، عنوان کرد: همه این عوامل نیز باعث شده که این فریضه در جامعه اسلامی کم رنگ شود.

وی تصریح کرد: علت اصلی کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حمایت نکردن از آمران و ناهیان در جامعه است.

انتهای پیام/

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سامان ما,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, فایده‌‌ی امر به معروف و نهی از منکر, فایده‌‌ی امر به معروف و نهی از منکر,
,
,
,
,
,
,
,
, سامان ما ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه