اخبار داغ

نگاهی به وضعیت گردشگری مهاباد

نگاهی به وضعیت گردشگری مهاباد
آمارها نشان می دهد که در مناسبت های مسافرت عمومی، مانند عید نوروز و تعطیلات تابستانی مهاباد در رتبه های برتر گردشگری استان (رتبه اول یا دوم ) از لحاظ پذیرش مسافر قرار دارد و این مهمان پذیری افزون بر روحیه مهمان نوازی این اکراد غیور نوید از اهمیت و جذابیت ماهوی این شهر از منظر مسافران دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مُکریان؛ مقایسه تطبیقی هر کالای ارزشمند با طلا پدیده ای امروزی نیست،تبدیل عناصر و فلزات به طلا که اصطلاحاً در گذشته از آن به کیمیاگری یاد شده است از درجه ارزش و قیمت بالای این فلز کمیاب حکایت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مُکریان, ؛ مقایسه تطبیقی هر کالای ارزشمند با طلا پدیده ای امروزی نیست،تبدیل عناصر و فلزات به طلا که اصطلاحاً در گذشته از آن به کیمیاگری یاد شده است از درجه ارزش و قیمت بالای این فلز کمیاب حکایت دارد.,

اصطلاحات طلای سبز،طلای قرمز و طلای سیاه و نسبت دادن و مقایسه این ثروت های طبیعی با زر ناسره از دیرباز در اقتصادهای مختلف جهانی وجود داشته است.
اگر نفت به عنوان طلای سیاه امروزه اساس و بنیان اقتصاد مملکت ما را تشکیل می دهد، بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد معتقد هستند که جاذبه های طبیعی گردشگری با رتبه پنجم در دنیا و جاذبه های گردشگری تاریخی با رتبه دهم جهانی می توانند جایگزین مناسب و قابل اطمینان برای طلای سیاه منظور گردند.
صنعت توریسم به مجموعه ای از فعالیت ها، خدمات و صنایع گفته می شود که امکانات مسافرت را که شامل امکانات حمل و نقل، رفاهی، خوراکی و آشامیدنی، فروشگاهی، تجارت سرگرمی و دیگر خدمات درمانی برای افراد یا گروه هایی که از خانه دور می باشند را فراهم می کند.
سازمان جهانی گردشگری (WTO) مدعی است که گردشگری اخیرا بزرگترین صنعت در جهان با درآمد سالیانه بیش از سه تریلیون دلار است. توریسم به طور نمونه باعث ایجاد شش میلیون شغل در ایالات متحده شده است که این بخش بزرگترین کارفرمای این کشور است.

,
,
,
,

جاذبه های تاریخی و طبیعی کشور این اجازه را می دهد که از این نعمت های خدادی بعنوان یک آلترناتیو و پتانسیل مهم اقتصادی در راستای جایگزین کردن منابع درآمد پایدار کشور در بحبوبه این اقتصاد تک محصولی مد نظر کارشناسان و برنامه ریزان ارشد کشور باشند.
اگرچه این جایگزینی ممکن است بصورت کوتاه مدت جوابگوی رشد اقتصادی نباشد اما با سرمایه گذاری و برنامه ریزی اصولی در یک چشم انداز دراز مدت و حتی میان مدت نتایج مثمر ثمری در بر خواهد داشت.
ایران کشوری چهار فصل با طبیعت های مجزا و در حین حال زیباست، جنگل های تو در تو همیشه سبز شمال،ساحل زمردین دریای خزر،آبشارهای ایلام ،کویر لوت ،طبعت زیبای خوزستان و مناطقی افسانه ای مانند اورامانات کردستان و ......
تخت جمشید،طاق بستان،نقش رستم،مناره جنبان اصفهان و آرامگاه کوروش و سی و سه پل و هزاران بنای شگرف تاریخی را نیز بخاطر بیاورید که به قدمت تاریخی درخشان و آثار مهم بر جا مانده از تمدن های ایران باستان که می تواند به یک قطب مهم گردش گری جهانی تبدیل شود.
با این اوصاف و جایگاه خوب ایران در رتبه های جذابیت جهانی از منظر تاریخی و طبیعی بنا به گزارش سازمان جهانی گردشگری (WTO) سهم ایران از تجارت گردشگری در این دو عامل مهم به ترتیب ٤/. و ٥/. درصد است که به روشنی نشان از وضعیت نابسمان مدیریت گردشگری در ایران دارد.

,
,
,
,
,

مهاباد شهری زیبا و سرسبز در شمال غرب کشور است و بمثابه نگینی در جنوب دریاچه ارومیه می درخشد، شهری کُردنشین با مردمانی فرهنگ پرور و مهد شاعران و ادبیان و اندیشمندان بزرگ.
علاوه بر پیشینه تاریخ و تمدن ،جاذبه های گردشگری و ابنیه های تاریخی مهاباد بعنوان یکی از زیباترین شهرهای استان آذربایجان غربی این امکان را فراهم کرده است که این شهر بعنوان یک مکان مهمان پذیر در استان شناخته شود،
جاذبه های مهمی همچون تالاب بین المللی کانی برازان، دریاچه زیبای سد مهاباد، غار آبی و تاریخی سهولان، محوطه باستانی برده کنته و دخمه سنگی فخریگاه، موزه مردم شناسی حمام میرزا رسول، حمام تاریخی لج ،مقبره های تاریخی و مذهبی مانند مقبره کوه سلطان و طبیعت زیبای پیرامون شهرستان همه و همه دست به دست هم داده اند تا مهاباد جذابیت خاص تاریخی و طبیعی برای جهانگردان داشته باشد.

,
,
,

از عوامل اقتصادی جاذب گردشگر به این شهرستان زیبا می توان بازار بزرگ تاناکورا و بازارچه های اجناس مرزی را که با قیمت های مناسب و تنوع بسیار به ارائه کالا و اجناس به مسافران می پردازند را نیز اضافه کرد.

,

علاوه بر این دو عامل مهم ،نام مهاباد و آمیخته شدن آن با تاریخ سیاسی کشور و کش و قوسهای سیاسی دوران جنگ جهانی اول و دوم  و رشادتهای مردمان این خطه در دوران جنگ تحمیلی نیز می تواند مسببی افزون بر شهرت شهیر این شهر کوچک از منظر سیاسی باشد.
آمارها نشان می دهد که در مناسبت های مسافرت عمومی، مانند عید نوروز و تعطیلات تابستانی مهاباد در رتبه های برتر گردشگری استان (رتبه اول یا دوم ) از لحاظ پذیرش مسافر قرار دارد و این مهمان پذیری افزون بر روحیه مهمان نوازی این اکراد غیور نوید از اهمیت و جذابیت ماهوی این شهر از منظر مسافران دارد.

,
,

اما سوال این است:

,

١-آیا جایگاه و مقام مهاباد با این ظرفیت های کلان گردشگری و پتانسیل های خدادی و طبیعت زیبا در کشور حفظ شده است؟
٢-آیا زیر ساخت های گردشگری در این شهر توسعه یافته است؟
٣-آیا گردشگری می تواند منبع درآمد پایدار شهری در مهاباد باشد؟
٤-راهکار توسعه پایدار صنعت گردشگری در مهاباد چیست؟

,
,
,
,

قبل از واکاوی و پرداختن به پاسخ به این سوالات باید اذعان کرد که مدیریت گردشگری در شهرستان مهاباد نیز به تبعیت از مدیریت گردشگری کشور دارای نقاط ضعف و کمبود بسیاری است که در تبعیت محض از وضعیت کلی توریسم بحران زده ایران است و از عوامل این بحران و تضعیف و عدم رشد متوازن گردشگری در کشور و ادامه آن مهاباد موارد زیر را می توان برشمرد:

,

الف)مدیریت غیر تخصصی صنعت گردشگری
ب) ساختارهای فراقانونی دست اندرکار
ج ) نگاه ارزشی مدیران به صنعت اقتصادی گردشگری
د ) عدم تخصیص اعتبارات لازم به این صنعت

,
,
,
,

پاسخ سوال اول و چهارم در ضعف مدیریت گردشگری و عدم تخصیص بودجه مناسب در توسعه این صنعت نهفته است که سالهاست وحود دارد و تکرار می شود،باید اقرار کرد عدم اعتبار دهی در این مقوله امری فرا منطقه ای و کشوری می باشد.
لازمه پذیرش مسافر چند صدهزار نفری این شهر در مناسبت های فوق الاشاره وجود بستر پذیرش درخور و ایجاد رفاه مسافران است ،لازم است در حوزه اسکان با در الویت قرار گرفتن سرمایه گذاری در موضوعات هتل ها و هتل آپارتمان ها و مهمان پذیر ها ، اقشار و درجات مختلف درامدی جامعه مد نظر قرار گیرند و اسکان شایسته برای آنها برنامه ریزی و تامین شود.
در حوزه رفاه ، با تشویق بخش خصوصی به ورود به گسترش رستوران ها و غذا خوری ها در محدوده شهرستان،جاده های اصلی و اقامت گاههای بین راهی امکان رفاه مسافران بصورت جدی فراهم گردد.
همچنین در این حوزه مجوزهای لازم برای ایجاد فضاهای سبز، شهربازی،اوقات فراغت قشرهای مختلف و امکانات تفریحی جانبی با توجه به پتانسیل غنی شهرستان صادر گردد.

,
,
,
,

در راستای تحقق درآمد پایدار شهری نیز سازمان های غیر انتفاعی مانند شهرداری ها با جذب وام های دولتی و استفاده از ظرفیت مشارکت و سایر روش های تامین سرمایه در طرحهای کلان تفریحی و سودآور مانند تکمیل و بهربرداری از طرح جزیره گردشگری،تله کابین های مکان یابی شده ،طرح مجتمع رفاهی و گردشگری سه کانیان،پروژه های تجاری و تفریحی شهری ضمن ورود به مباحث اقتصادی پایدار در بالا بردن ظریب ماندگاری مسافر در شهرستان نقش مثبت ایفاء نمایند.

,

شکی نیست که لازمه تحقق ایجاد صنعت گردشگری قدرتمند،ورود توامان بخش دولتی و خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش می باشد بطوریکه بخش دولتی با ایجاد زیر ساخت ها و ارائه تسهیلات و مشوق های لازم ، سرمایه های بخش خصوصی را به این سمت هدایت کند و بخش خصوصی مجری طرحهای گردشگر پذیر و سودآور و پژوهش شده این صنعت باشد.

,

از همه مهمتر با شناساندن شهرستان مهاباد از طریق تبلیغات تخصصی گردشگری ضمن معرفی جاذبه های صنعت توریسم و اکوتوریسم و با ارائه شناسنامه مکان های برتر توریسمی ، پندارهای نادرست گردشگران داخلی و خارجی را در مورد موانع فرهنگی و محدود کننده ، تعدیل و برطرف و یا توجیه شوند و زمینه "برندسازی مکانی " را برای این شهرستان زیبا در این صنعت سود آور بوجود آید و آینها محقق نخواهد شد مگر در یک سیستم مدیریت جامع تخصصی گردشگری و جهانکردی که حمایت دولت و اعتماد بخش خصوصی را به جد می طلبد.

,

ماردین سید احمدی

,

انتهای پیام/ ی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه